Märklig fölning

_Runaway_

Trådstartare
Har någon varit med om följande? Pappas kollega har en hästgård med ca 50 varmblodsston för avel. Och han har aldrig tidigare varit med om det här. Det var ett sto som fölade för ett tag sen. Han och frun var med och övervakade. Så kom frambenen precis som vanligt, men så kom inget mer. Han går in för att hjälpa till. Men något verkar fastnat. Han känner efter inne i stoet och känner inget huvud. Han kan inte för sitt liv förstå var huvudet är! Så en kort stund senare, i nästa värk, kommer huvudet ut från analen! Han blev ju lite paff, men inser ju att det inte kan fortsätta på det viset. Så mellan värkarna trycker han tillbaka huvudet in i modern, och nästa gång stoet krystar kommer fölet rätt och är snart ute.
Efter fökningen var det inga problem med fölet. Stoet mår bra och kan betäckas igen. Men det verkar vara en rätt ovanlig händelse? L har hört sig för lite hos ett stort stuteri i närheten, och där har dom aldrig varit med om det. Dock vet han en tjej som sett det en gång.
Vad kan det bero på?

Sv: Märklig fölning

Var stoet helt? gick inte ändtarmen sönder?

Glömde skriva det :o Men sldiväggen hade spruckit, eller vad man säger. Veterinären sa att det skulle läka av sig självt, vilket det gjorde. Men jag undrar varför det hände? Var fölungen för stor?

Var inte det någon här som hade liknade problem när hennes sto fölade?

Tora

Jag har varit med om en liknande episod - fast där var det en framhov som var på väg ut - upptill...Vi fick göra samma sak - pressa tillbaka mellan verkarna och sedan så kom han ut den vanliga vägen. Oftast när detta sker så är det på äldre ston som fått några föl och blivit lite förslappade i väggen mellan anus och vaginan.

Hälsningar Helen

Jag hade ett sto förra året som fick sin jättestora hingstunges båda framben genom analen då fölungen låg i "ryggläge".

Stoet fick sys ganska mycket efteråt men veterinären har gett klartecken för nya dräktigheter och hon är nu dräktig igen.

Jag hoppas att jag slipper uppleva detta igen för det är plågsamt och jobbigt för både sto och "intryckare/utdragare"

Lill / Stall Nöbbeled

Låter som samma stall som jag har min unghäst i, sånär som på att stallägaren inte har så många ston i avel. Däremot går det ett 40-tal hästar där och de äger själva kanske 10 st inklusive unghästar och tävlingshästar. Där fölade ett sto nu i sommar och fölungen var på väg ut fel med huvudet, men de kunde trycka tillbaka det så att den kom ut den vanliga vägen istället och stoet behövdes inte sys efteråt. Hon var rejält svullen första tiden, "babianarsle" som de kalla de henne. ;) Hur fin som helst nu iom att tarmväggen inte gick sönder då det bara var mulen som tryckte på. Mor och barn mår utmärkt och går på bete med de andra fölstona. :bow:

Senast ändrad:

jag var med om det för ett par år sedan, vi klarade fölet men tyvärr så följde tarmarna med ut när hon krystade så stoet avlivades direkt.

haha, nu kan vi mycket väl talam om samma! Jag får lov att reservera mig för antalet avelsston dock, jag vet inte hur många av dom som är hans egna, men en del är det iaf. Jag pm:ar ig istället!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 853
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 608
Senast: Pratsch
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 607
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka