Re: En till färgfråga...
Jag skulle tro att det är för att slippa "albinostämpeln", men Snowy kan mycket väl vara skimmel också. Om han är pärlvit, gulvit eller sotvit är dock väldigt svårt att avgöra från några bilder, med eller utan skimmelanlag, men speciellt med ett sådant. Det sopar effektivt bort alla ev färgskiftningar. Jag har själv en pärlvit (el sotvit) Connemara med skimmelanlag. Han var väldigt mörk när han föddes (folk gissade på svettfux!) med stora vita ringar runt ögonen, så det var lätt att se skimmelanlaget (båda föräldrarna är skimlar). De första åren var man/svans och ben lite orange-gula som pärlvita kan vara, men nu som 4-åring är han i stort sett vit. Både på kroppen och i man och svans. Det är omöjligt att avgöra hans grundfärg. Det korrekta vore att säga att han är skimmel född pärlvit, men det känns lite löjligt. Jag kallar honom pärlvit, men han skulle också kunna vara sotvit, eftersom båda föräldrarna har givit svart avkomma. Det jag däremot vet absolut säkert är att han inte är gulvit. Förra sommaren var man och svans klart ljusare än kroppen, och då fick jag för mig att skulle göra en Red Faktor test på honom. Trots att jag med 99% säkerhet visste att det bara var en fas i skimlingen. Testen säger tyvärr bara om hästen är fux eller ej, och det var han alltså inte (har inte ens ett fuxanlag), men jag vet fortfarande inte om han är pärlvit eller sotvit. För enkelhetens skull säger jag dock pärlvit eller BEC....
Men åter till Snowy. Jag känner faktiskt några som varit och tittat på den ponnyn. De lyfte tom på svansen (för att kolla efter ev melanom), och huden där var rosa, liksom skapet. Så det är ingen tvekan om att han har två gulanlag! Skall tydligen även vara rasren Connemara, men som många irländska dubbelgula saknar han papper, eftersom uppfödarna inte vill veta av dem. Om de ens får leva, struntar man i de flesta fall att registrera dem ....
Francess, jag blev lite nyfiken på din ponny. Du skriver att hon förmodligen hade sett ut som Snowy om hon varit skimmel. Menar du verkligen att huden runt ögonen är rosa? Det borde inte vara möjligt, hon borde ha "eye-liner" (och mörk hud runt ögonen), eftersom bläsen ju ser ut att hålla sig innanför dem. Eftersom hon inte har dubbla gulanlag är ju hennes hud pigmenterad utom under de vita tecknen. Det måste isåntfall vara ytterst sällsynt, och jag tror inte jag har sett en enda hittills utan "eye-liner", förutom de som haft vitt som gått ut över ögonen (lykta) förstås. Jag var i Skottland förra året och passade på att åka på en Clydesdale utställning. Där hade hästarna bläsar "högt och lågt" kan jag säga, som slingrade sig runt ögonen i flikar. Jag såg inte många blå ögon överhuvud taget, men så vitt jag minns var de iallafall pigmenterade runt ögonen....
Hon är förresten otroligt söt din ponny och med en läcker färg? Var kommer gulanlaget ifrån?