märklig färg..

Re: En till färgfråga...

Ja, En skimmel och en gulbrun kan få ett mörkbrunt föl. Det viktiga är oftast vilken färg skimmeln är född med - sen att den råkar ha skimlat är egentligen helt oväsentligt. Detär födelsefärgen som räknas liksom. Fast det mörkbruna kan lika gärna komma ifrån mamman i detta fall.

Nej, hästen är INTE musblack - eftersom ingen av förfäderna har blackanlaget. SÅ enkelt är det. Vad jag vet finns inte black-anlaget i Connemaror (knappt heller i NF vad jag känner till)

Ja, jag skall fota henne ! Jag skulle vilja ta både sommar och vinterpäls för jag tror att det kan skilja. Jag skall fota hennes avkommor också - de är nog snarast fuxar med konstig nyans.

Fast den mörkbruna är korsning mellan connemara och welsh, så på mödernet har hon welshar. Vanligt där med?

Så en skimmel som är född isabell bär på gult? Gör dess helsyskon också det eller är det slumpen som gjort skillnaden mellan vilka gener de fick?
Vilken färg är det då? Är han skimmel?

Hon ser helt klart gulbrun ut.

Naturligtvis bär en skimmel född isabell på gulanlaget! Det försvinner ju inte bara för att hästen skimlar av. Min mörkt gulbruna ponnys mamma är just skimmel född isabell. Det är därifrån min har fått sitt gulanlag. Hennes pappa är mörkbrun.

En isabell eller gulbrun har ETT gulanlag, vilket innebär att statistiskt sett ska 50% av avkomman få det. Helsyskon kan därför antingen ha gulanlaget eller inte! Slumpen avgör vilket det blir.

Skimmel är inte direkt någon färg i sig. Det är väl mer ett tillstånd? (Kan inte förklara så bra känner jag). Hästen föds ju med en grundfärg, sen om den blir skimmel eller inte beror ju på om den fått det anlaget. Därför skriver man helst "skimmel född ..." nuförtiden i passen tex.

Ok.
Men han är född i samma färg som han har nu. Vad kallas färgen? Det är det jag är som mest nyfiken på.

Jag vill påstå att han är mörkt gulbrun, helt enkelt. Han ser nästan exakt ut som min ponny! De hade reggat henne fel, som brun, men hon är INTE brun, hon är mörkt gulbrun! Syns bättre i sommarpälsen tycker jag. Hon är också ljusare mot bakdelen och i ljumskarna.

Din pålle lär inte skimla av! Han kommer fortsätta se så där häftigt guldchokladaktig ut!

Här är några bilder på min:

http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=314

http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=312

http://groups.msn.com/olikafotografier/francess.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=310

Jajamänsan ! Det är det som gör att ibland ploppar det ut gulvita, sotvita, pärlvita föl i connemararasen där ena föräldern är skimmel eller tom bägge föräldrarna (bägge kan ju bära gult!) för att skimlarna är födda gulbruna/isabeller/gulsvarta.

Helsyskon kan ha olika färg beroende på färäldrarna. Det finns bara ett fåtal kombinationer som ALLTID ger en viss färg på ungen, tex fux+fux = fux och fux+gulvit= isabell. Och, bär en häst inte på gulanlaget så KAN inte ungen heller bli gul med ogul partner.

De flesta welshar är födda fuxar som skimlar av men visst finns det även där gulbruna och isabeller som skimlar av. I connemara världen så är de noggrannare med att hålla reda på födelsefärgen än vad welsharna är.

Nja, inte är din pålle grå! Men färgen ser ju gråare ut än en vanlig brun tex. Samma med min! Men hon är ju ändå mörkt gulbrun. Det är som sagt främst på skinkorna och i ljumskarna som man ser gultonen, inte direkt på halsen eller bogen eller så eller benen för den delen.

Jag har ju ett vbl sto som är klassiskt rödbrun med svarta ben och man/svans. Vid sidan av henne ser ponnyns färg väldigt mysko ut. Men man ser ju att hon varken är grå eller brun. Och skimla av kommer hon aldrig att göra! Det gör de i så fall tidigt.

Är du säker på att vi pratar om rätt pålle nu? Den gulbruna är Suzette och det var hennes son Revenge som jag undrade vilken färg han hade. Och han är grå? :confused:

Stoet i mitten var vanligt ljust gulbrun. Hästen längst ner på sidan är den jag menar! Var det inte den du pratade om? Har du kollat bilderna jag länkade till på mitt sto???

Men du verkar nästan ha bestämt dig för att han är grå! Jag menar att han är mörkt gulbrun, precis som mitt ponnysto. Ser gråaktig ut, speciellt vid sidan av de andra hästarna. Men hon ÄR (mörkt) gulbrun. Det finns olika nyanser gulbrunt, vissa ser nästan vita ut andra nästan svarta...eller gråaktiga.

Grå är mig veterligen ingen färg. Antingen skimlar de av eller inte. Min kommer aldrig att skimla av trots gråaktig färg! Hon är inte skimmel, hon ÄR (mörkt) gulbrun. Och jag tycker din ser precis ut som min. Okej?

Revenge är klart och tydligt skimmel (avblekbar)! Med största sannolikhet född mörkt gulbrun. Det ser iallafall så ut på den översta bilden. För visst är det han med gult på nosen som står bakom svartskäcken? Om jag har förstått det hela rätt är det den gulbruna som är mamma, och hon är e Parino. Om hennes mamma i sin tur är mörkbrun så är hon helt enkelt felregistrerad, eftersom en häst med gulanlag måste ha en förälder med gulanlag. Och Parino har inget gulanlag, alltså kommer det från mödernet. Vilken härstamning har stoet? Visst var Holiday Prince inblandad på något vis? Han var född gulbrun, så anlaget kan mycket väl komma från honom.

Ok. Jag ville bara vara säker på att vi pratade om samma häst. Jopp, jag har kollat på bilderna på din häst, men jag tyckte den såg brun ut, en annorlunda brunfärg men ändå brun.

Jo, alltså pälsen är grå. Jag har ju varit och grävt i den. Han har vita hårstrån, svarta hårstrån kanske några bruna men i slutändan blir det grått. Jag vet att grå inte är en färg det är ju därför jag ville veta vad den hette.

Han är född ungefär samma färg som han har nu. Var grå från början, men det är han som står bakom (brun)skäcken. Mammans mamma är e. Holiday Prince och u. Malin som var ett welshsto men tyvärr vet jag inte färgen.

Men nu verkar jag ju fått ordning i röran iaf. :)
Tack och bock allihopa!

Jovisst har hon en annorlunda "brun" färg...mörkt gulbrun (jag vet jag är tjatig).

Som sagt, det är svårt att se en färg bara på foto! Du har ju såklart en helt annan möjlighet att kolla nära inpå. Jag håller nog med ccc ovan, att din häst är född mörkt gulbrun men att han blir skimmel trots allt.

Vintertid har min väldigt lustig päls och färg! Hon får många, långa vita strån instucket i den långa vinterpälsen. Ser ut att vara blivande skimmel, men det är bara en synvilla. Har fått förklarat för mig att gulbruna ofta har vita strån vintertid.

Hur gammal är hästen förresten? En av ID-kontrollanterna trodde att min skulle bli skimmel just för den gråaktiga vinterpälsen med alla de vita stråna, men sommarpälsen är en helt annan sak. Jag har ju foto på henne sen hon föddes och hon har samma färg som nyfödd som hon har nu. Det hade hon inte haft om hon skulle bli skimmel!

Nej, grått är ingen färg. Skimmelanlaget är egentligen ingen färg heller. Det är ett sk modifierande anlag. Om du tänker dig skimmelanlaget som ett täcke som läggs ovanpå grundfärgen så förstår du. Eftersom täcket förr eller senare helt kommer att dölja födelsefärgen, är det viktigt att den kommer med på registreringsbeviset. För att man sen ska kunna undvika överaskningar i form av dubbelgula föl.

Hästar skimlar av olika snabbt. En avkomma till mitt sto var vid 7 års ålder fortfarande mestadels svart (lite stickelhårig), medans hans helsyster som idag är 6 år har skimlat av helt.

Eftersom täcket förr eller senare helt kommer att dölja födelsefärgen, är det viktigt att den kommer med på registreringsbeviset. För att man sen ska kunna undvika överaskningar i form av dubbelgula föl.

Hmm...funderar lite här, undvika dubbelgula föl?

Vad är det för hemskt med det?

För det låter som om det är det rätta mig om jag har fel?

Är det något mindre bra med det ligger jag risigt på det då mitt gulbruna sto är betäckt med en gulsvart hingst!!!!

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
11 073
Senast: Gimlan
·
Avel Precis nyss ramlade jag över en ny skum färg. Hästarna ifråga är DNA-testade som svart (E_ aa utan några andra anlag som creme, silver...
Svar
9
· Visningar
1 372
Senast: Madick
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 513
Senast: CillaW
·
Avel Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Galoppera