Markera inne,,,nu behöver jag hjälp!!!!

Favina

Trådstartare
Jag har en jack russell på 4 år, han är en typiskt terrier. När han sover så skall ingen röra honom, då morrar han, mot mig, mot katterna om dom kommer för nära. Jag säger ju självklart ifrån. Skall han ligga i min soffa eller säng, då skall han ligga där på mina villkor och inte hans, med andra ord, jag skall kunna röra min arm utan att han säger något, passar det inte så puttar jag ner honom och säger att han får lägga sig i buren, vilket han gör utan problem.

Han aktiveras varje dag, vi går promenader och han är med i stallet, där vi "jagar" musar, han får springa runt och leta upp möss, vilket han tycker är superkul!!! Han har motionerats likadant i alla år och vi har inte ändrat på något.

Men,,,när jag jobbar så är mina hundar hos mamma, har även en blandras på 7 år. JR:en kissar inne, på kuddar, filtar, soffan, gardiner,,,,,detta gör han varje dag!!! Den stora gör ingenting, utan det är bara den lilla. Dom har sedan JR varit liten varit hos min mamma när jag jobbat, vi använde Fyspray och det hjälpte men får inte tag i det något mer då ingen säljer det :(

Så vad skall jag göra?? JR markerar inte hos mig, iof så ligger han i bur hemma, skulle han vara lös så kissar han på plastpåsar, men det är så fort jag inte är hemma, jag går ut och han får inte följa med, som någon slags protest,,,,eller om han är missnöjd, för när jag kommer hem så kan jag se honom ligga i soffan med alla benen i vädret och sova hur skönt som helst.

Det är ju ett beteende men jag vet inte hur jag skall bryta det,,,,,båda är okastrerade men tänkte kastrera den lilla men läste här att det kanske inte hjälper. Sedan så har den lilla kissat mycket inne nu den senaste tiden, idag tex så hade han varit på bordet:crazy:,,,,,ibland kan mamma sitta nere vid datorn och han kan ha markerat inne.

Väldigt långt inlägg men ville berätta så mycket som möjligt och hoppas på hjälp!!!

Senast ändrad:
Sv: Markera inne,,,nu behöver jag hjälp!!!!

Har du kollat så att allt med urinvägarna är ok?
Kissar han mycket eller skvätter han?

Far din JR samma motion och mental stimulering nar han ar hos din mamma som de dagar han ar hemma?

Kissar han nar han ar under observation eller ar det bara i obevakade ogonblick?

Om ni har uteslutit medicinska orsaker till att han kissar mycket inne, att det bara är revirmarkering och "ofog" så skulle jag antingen ta honom på bar gärning ett par gånger och säga åt riktigt ordentligt eller så skulle jag sätta på honom en hangördel/svättskydd. Vet att många är lite "anti" skvättskydd men en del hundar tycker faktiskt att det är så äckligt att pinka ner sig själv att de slutar markera inomhus när de haft skyddet på sig ett par gånger. Mina egna hanar har skvättskydd hos andra, speciellt såna som jag besöker första gången och såna som har tikar, eftersom jag inte litar helt på att de inte lyfter benet mot en soffa, gardinlängd osv. , då känns det lindrigare att det kommer i skyddet även om jag självklart också är där och visar att det INTE är ok.

Sen kan ni tvätta allt som han pinkat på tidigare med ättiksvatten, även textilier så han inte känner att han måste markera där igen och igen. En del säger även att det kan fungera att sätta ut fulla petflaskor med vatten på ställen där hunden ofta lyfter benet, vet dock inte själv om det fungerar.

Senast ändrad:

Jag svara alla här:

TinyWiny: Nej, jag har inte kollat urinvägarna, tänkte ringa veterinären imorgon om det. Jag vet inte om han kissar mycket eller skvätter, dom säger att han kissat på soffan och att det är blött.

_Viva_: Han får samma motion som alltid hos mamma, jag lämnar och då är dom ny rastade, och JR:en har pinkat på varenda buske som han alltid gör. Sedan så är dom ensamma om ingen är hemma i 4-5 timmar och förste man som kommer hem går ut och går med dom. Såhär har vi gjort i 4 års tid.
Han markerar i obevakande ögonblick, först så markerade han när ingen är hemma, men nu kan någon vara på nedervåningen och han markerar på övervåningen.

Saybia: Medicinska orsaker är inte uteslutet, skall ringa veterinären imogron men tänkte om någon hade andra tankar eller tips, problemet är att detta har pågått i många år, några dagar bättre och några sämre, med fysprayen gjorde han ingeting när man hade sprayat på. Har skvättskydd, blev överlycklig när jag hittade ett sådant, men vad hjälpte det han markerar ändå tills det är helt blött och luktar mer än det han pinkat på:crazy:

Om han markerat inne i flera år förstår jag inte varför ni inte kastrerat honom förut.
Jag hade ändå chansat på att det försvinner iom kastering även om han nu hunnit befästa beteendet.
Kan nog ta lite tid innan det försvinner bara.
Tycker inte han ska ha tillgång till alla rum om han pinkar inne.
Har en JR kastrat som jag ärvt.Blev kastrerad vid 2 års ålder tror jag.
Ska nästa vecka kastrera våra unghundar som är uppvuxna i hundgård.
(De är inte JR utan större blandras.)De markerar inne.Först bara den ene,men nu båda.
Så jag hoppas det funkar med kastrering i deras fall,
även om det inte är enbart pga markerandet de ska kastreras.
Definitivt värt ett försök!
Mina ska inte avlas ett dugg på så de "behöver" inte sina kulor.:D

Jag skulle gissa att du helt enkelt har en hund med stort behov att markera revir. Det visar sig aven ute da han som du sager stannar vid varje buske.

Revirmarkering inomhus kan forvarras av stress och det kan vara sa att din hund paverkas av att separeras fran flockledaren - dvs dig. Darfor blir det mer tydligt nar han ar borta.
Det kan ocksa vara sa att han paverkas av nagot utanfor dina foraldrars hus. Finns det andra hundar i narheten? Ser han andra hundar ga forbi?

Den har typen av problem har som du markt tendens att eskalera tills det blir ohallbart.

Lyckligtvis brukar det ga att korrigera genom att man helt tar bort mojligheten for hunden att markera i nagra manader. Det innebar helt ankelt att din hund inte far vistas obevakad inomhus.
Precis som med andra ovanor/missbruk galler att han inte far chansen overhuvudtaget.

Det betyder att nar ni inte har mojlighet att halla koll bor han hallas i bur eller kopplad sa att han har begransad yta.
Helst bor han vara med er hela tiden och skulle han da forsoka markera sa hinner ni stoppa honom.

Det kan under denna period ocksa vara bra att begransa markerandet utomhus med pa med koppel och promenera aktivt sa det inte finns mojlighet att stanna hela tiden.

Givetvis bor ni ta honom och er andra hund (Sjukdom hos en annan hund i huset kan trigga igang honom likaval som om det vore han sjalv) till veterinaren for att vara sakra pa att de ar ok men jag gissar pa att det inte ar dar problemet ligger.

Givetvis bor ni ta honom och er andra hund (Sjukdom hos en annan hund i huset kan trigga igang honom likaval som om det vore han sjalv) till veterinaren for att vara sakra pa att de ar ok men jag gissar pa att det inte ar dar problemet ligger.

Där har du en poäng, min andra hund har bajsat inne, i fredags natt och nu inatt, först tänkte jag att jag har varit slarvig och inte gått ut med honom men igår så låg han i soffan och skakade och flåsade, tänkte att jag kanske hade det för varmt inne och sänkte elementen, vi gick ut och han gjorde ifrån sig.

Men när jag vaknade imorse så hade han bajsat inne och nu var det kanske ½ dl blod oxå så vi skall till veterinären idag.

Jag har en jack russell på 4 år, han är en typiskt terrier. När han sover så skall ingen röra honom, då morrar han, mot mig, mot katterna om dom kommer för nära.

JR markerar inte hos mig, iof så ligger han i bur hemma, skulle han vara lös så kissar han på plastpåsar,

Väldigt långt inlägg men ville berätta så mycket som möjligt och hoppas på hjälp!!!

Som terrieruppfödare så anser jag det inte vara ett normalt "terrierbeteende" som din hund har.

Jag tycker det låter som att dina hundar är mentalt understimulerade och inte blir det bättre av att den som pinkar inne hystas in i bur. Visst; du slipper pinket, men grundproblemet finns ju kvar.

Aktivera hundarna mer med ex.vis agillity, spår, uppletande, lydnads/kontaktträning och rejält med motion. Terriers kräver en hel del både på det fysiska och psykiska planet för att må bra.

Jag håller med Gnist angående aktiveringen. Din Jrt behöver nog mer, och som Gnist sa anser inte jag heller att detta är ett typiskt terrierbeteende.
En terrier ska vara tuff, inte otrevlig.

Nej, han ligger inte i bur när jag är hemma utan endast om jag skall iväg.

Han motioneras minst 4 ggr dag i promenader, sista promenaden är ca 23 och kommer ut vid 06 på morgonen, sedan blir det ju promenader emellan.

Kan hålla med om att han behöver ännu mera motion, men han har haft dom här promenaderna nu i 4 år och nu har han börjat markera inne mera än vad han gjort förut.

Han motioneras minst 4 ggr dag i promenader, sista promenaden är ca 23 och kommer ut vid 06 på morgonen, sedan blir det ju promenader emellan.

Kan hålla med om att han behöver ännu mera motion, men han har haft dom här promenaderna nu i 4 år och nu har han börjat markera inne mera än vad han gjort förut.

Jag tror inte han behöver mer motion utan mer hjärngympa. Det är svårt att motionera en jack russel trött ;)

Angående kissandet tycker jag att du i kombination med detta ska markera att det inte är okej att kissa inne.

Ja, som sagt han blir aldrig trött;)

Men när han är hemma hos mig så ligger han och sover hela tiden, ingen som springer runt och snurrar utan vilar i lugn och antigen i buren (som står öppen) eller i sängen.

Hur säger jag till han om han markerat inne, när jag inte ser det direkt, för smart är han och han gör det inte som sagt när jag är hemma.

Min tibbe har stort behov av att markera (som jag försöker stävja) och han pinkade i sängen när han ansåg sig orättvist behandlad.
Det var helt demonstrativt att göra det på den högsta och mest värdefulla platsen i hemmet. (Jag har SETT honom)
Det visade sig att min stora hund hade urinläckage, HAN har antagligen droppat lite lite i sängen. Inte tillräckligt för att vi människor skulle märka det men tillräckligt för att tibben ska uppfatta det som att rottisen har pinkat in sitt revir. Så länge ingen konflikt varit så var det okey för honom men när han velat markera sin överhet så....

Vi kunde helt enkelt inte förstå varför tills rottisens urinläckage blev påtagligt.
Besvären har alltså helt försvunnit sen vi börjat medicinera rottisen.

Nar det val ar gjort ar det forsent att korrigera.
For att komma tillratta med det sa behover du ta honom pa bar garning.
Varje gang.
For en hund ar markera revir en helt ok och naturlig sak att gora och inte jamforbart med att tex kissa inne. Det ar tva helt skilda saker for din hund.

Nar din hund markerar sa skyddar han dels ert territorium och dels sa starker det hans sjalvkansla. Det ar darfor hundar kan borja markera nar man skaffar ny hund, ny soffa, en bebis eller nar man ve och fasa ar borta pa besok hos nagon. Det blir i deras tycke en obalans och de blir inte helt tillfreds med situationen/rangordningen och for att oka sin sjalvkansla sa markera hunden.

Jag tror inte att det är antalet promenader som är problemet utan att han inte får hjärnstimulans.
Hur det yttrar sig beror helt på hunden, vissa kissar, andra bajsar, andra biter sönder, andra stirrar runt.

När jag är riktigt dålig och bara kan ligga till sängs så funkar det ändå med min jrt/dsg så länge jag kan röra handen. Kan jag inte det så blir det problem, då markerar han sin rastlöshet genom att kissa inne.
Så länge jag kan gömma saker, träna komandon, lägga godis i flaska osv. som jag faktiskt kan från sängen så funkar det att han bara går ut i trädgården, gör sina behov och leker ensam.
Resten av tiden ligger han brevid mej och gosar i sängen, även om det inte känns bra för mej så verkar han inte lida särskilt de här dagarna, de enda man märker det på är att han reagerar med mer glädje när övriga familjemedlemmar kommer hem;).

(Normalt sett är han med mej ute så han lever inte ett så tråkigt liv alltid)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: WildWilma
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: tanten
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 807
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka