Markarbete med bommar?

Ebine

Trådstartare
Många härinne skriver att dom en dag i veckan tränar markarbete med bommar. Nu vill jag veta exakt vad för övningar ni gör då.
Gärna skisser o FULLSTÄNDIGA beskrivningar på hur ni lägger upp passet. Jag har tänkt så många ggr att jag skall göra det, men vet int ehur jag ska lägga upp passen.
Hopp eller dressyrsadel?
Tacksam för alla svar. :idea:

Sv: Markarbete med bommar?

Jag rider mycket med bommar och koner för annars "fuskar" jag så mycket. Tycker Erik Berggrens övningar i boken Hopplära Strömsholmsmetoden är bra. Massor med koner och många "stationer" så det händer saker hela tiden. Det funkar bra på mitt sto som blir uttråkad för ingenting. Och på mej som lätt bara "åker" om jag inte har en bra plan... :angel: Kör mycket med upphöjda bommar och försöker utnyttja varje del av ridbanan. Sen beror det ju på hur mycket bommar man orkar bära ut... Rider fram som vanligt och rider i min hoppsadel.

Tja jag kan börja..:angel: *äch iA han före..*

Skritt (minst) 10 minuter. Lång tygel söka frammåt-neråt 5 min. Sen lite kortare och lite lösgörande sidvärts.

Travar över bommar som ligger i mitten på ena volten (ca 4-5 st, 1-1,20 m emellan). travar bommarna och sen alternerar jag sidvärts Vänster/höger ut till hörnet och sen tempoväxlingar eller sluta/öppna på långsidan. Rider rakt någon gång ibland för att kolla rakheten (gärna mot spegel)

I galopp arbetet finns 2 olika nyttiga saker som jag främst övar på.

• Lägger 2 bommar mittemot varandra på en volt (klockan 3 och klockan 9 tex) över sedan på att få ett bra och jämnt avstånd/språng över dessa. Kan ligga på marken eller lätt upphöjda.
  • Lägger 2 bommar längs ena långsidan med 21m emellen och övar sedan på att få in 6 st galoppsprång, när vi klarar det försöker jag få in 5 resp. 7 språng genom att lännga resp. korta galoppen.

*Glöm inte en liten skrittpaus i galoppatbetet*

Travar sedan av på volten med bommarna och lite sidvärts och skritt 10 min.

Det var ett alternativ!:bump:

L /Som älskar markarbete...:D

Jag brukar köra klockan, alltså lägger man ut fyra bommar, som klockan 12, 3,6 och 9. Sedan från mittpunkten är de ca 6 m ut till varje bom och sedan ska man få in 4 galoppsprång emellan bommarna när man rider på volten. Bommarna kan ligga på marken eller vara upphöjda. Jag rider i hoppsadel.

skiss.jpg

jag älskar bomarbete!
Värmer upp som vanligt i skritt trav o galopp, lösgötande o tempoväxlingar, lägger ut travbommar på volter o rak spår, vissa upphöjd, tre till fem stycken i följd.

Igår gjorde jag även detta

namnls.jpg

De tjocka strecken är kryss. De smala är galoppbommar. Jättebra övning, att växla mellan raka o böjda svår. Man får verkligen koll på yttersidan.

när jag sitter och läser svaren börjar jag fundera på hur mycket träning 3-5 bommar ger? Jag hajar att man rider dom flera gånger, men borde inte typ 8-10 bommar göra träningen med intensiv (om man är ute efter muskeluppbyggande arbete)? Lägger man ut fyra-fem bommar så får ju hästen "vila" rätt mycket och således borde träningen inte bli lika effektiv? Bommar i nitto grader på en volt är kanske en sak, men fyra-fem bommar på rakt spår? en liten fundering bara....

när jag sitter och läser svaren börjar jag fundera på hur mycket träning 3-5 bommar ger? Jag hajar att man rider dom flera gånger, men borde inte typ 8-10 bommar göra träningen med intensiv (om man är ute efter muskeluppbyggande arbete)? Lägger man ut fyra-fem bommar så får ju hästen "vila" rätt mycket och således borde träningen inte bli lika effektiv? Bommar i nitto grader på en volt är kanske en sak, men fyra-fem bommar på rakt spår? en liten fundering bara....

Bommarna isig är inte till för att öva upp styrkan på hästen, de är till för lydnad och övningen man gör över bommarna avgör hur mycket det stärker hästen. Det är ju inte särskilt jobbigt för en häst att galoppera över en bom...:D

Jag brukar lägga 4 bommar som ett Y med 14 meter mellan varje, 4 galoppsprång är normalt sen ökar man svårighets graden genom att rida olika antal språng, tex 4 - 3 - 3 - 4 eller 4 - 5 - 5 - 4. Men det är ganska så svårt, man inser snabbt att hästarna kanske inte riktigt är lika lydiga som man trott :angel: O ha inte för höga krav att det ska vara perfekt, han som gav mig övningen sa att de som går med 3 - 5 språng på en linje är klara för att gå 150...
http://i65.photobucket.com/albums/h215/The-grinch/Yvningen.jpg?t=1184680161

Jag brukar lägga 4 bommar som ett Y med 14 meter mellan varje, 4 galoppsprång är normalt sen ökar man svårighets graden genom att rida olika antal språng, tex 4 - 3 - 3 - 4 eller 4 - 5 - 5 - 4. Men det är ganska så svårt, man inser snabbt att hästarna kanske inte riktigt är lika lydiga som man trott :angel: O ha inte för höga krav att det ska vara perfekt, han som gav mig övningen sa att de som går med 3 - 5 språng på en linje är klara för att gå 150...
Yvningen.jpg

Bommarna isig är inte till för att öva upp styrkan på hästen, de är till för lydnad och övningen man gör över bommarna avgör hur mycket det stärker hästen. Det är ju inte särskilt jobbigt för en häst att galoppera över en bom...:D

Det är jag inte alls säker på att vi är överens om, bommar i trav (framförallt upphöjda) ger perfekt träning för hästens mag- och ryggmuskler. Vad menar du med att övningen man gör över bommarna avgör hur mycket starkare hästen blir? Kan man göra mer än att rida över bommar? Jag syftade inte på galoppbommar utan på cavaletti.

Det är jag inte alls säker på att vi är överens om, bommar i trav (framförallt upphöjda) ger perfekt träning för hästens mag- och ryggmuskler. Vad menar du med att övningen man gör över bommarna avgör hur mycket starkare hästen blir? Kan man göra mer än att rida över bommar? Jag syftade inte på galoppbommar utan på cavaletti.

Klart att de blir olika jobbigt för hästen beroende hur du har lagt bommarna. Man kan gör mkt mer än "bara rida över" dem. Man kan ha först bommar där det är lite tajt emellan så att hästen får korta steget och sen bommar där det är längre så att man får öka steglängden. Bomarbete kan man variera hur mycket som helst:p

Man kan ju även lägga in övergångar, skänkelvikningar etc mellan bomövningarna för att göra det svårare.

Jag syftar på bommar på marken, inte cavaletti som är upphöjda.

Jag lägger upp 4 st bommar som är upphöjda i varannan ände.

Här är en bild :

trava.jpg

Jag har ca 1,3 meter imellan bommarna!

jag är lat så om jag bara ska trimma lite brukar jag lägga ut två bommar på typ 20 m avstånd och testa hur många galoppsprång jag kan få in... eller tvärtom... ganska bra för att hålla avståndskänslan i trim.

bommar e grymt, man kan göra så mkt med dem!

snor min egen knapp :p

vad det gäller styrketräning över bommar så kan man väl kanske likna det lite med studs, där det iaf så att det ska vara minst nio stycken på raken för att det ska ge effekt. detta har jag lärt mig av pether markne som i sin tur har lärt sig det av henk nooren.

gör ettnlägg för att senare kunna använda tipsen... har en kallblodig travare som hag vill börja rida lite markarbete med..:)

jag brukar trava bommar ibland, inte särskilt ofta men då är det upphöjda bommar antingen på böjt spår eller rakt spår. annars brukar jag hoppa mkt studs 3 studs till 8 studs, galoppbommar och ha bommar utlagda och rida på olika antal galoppsprång emellan, och ibland brukar jag ha små hinder typ hinder-studs-hinder-1steg-hinder-2steg-hinder-studs-hinder-2steg-hinder osv. :)

Ingen som har fler förslag? Gärna med olika galopparbeten, klockan och tv¨bommar på långsidan brukar jag köra rätt ofta annars.

Liknande trådar

Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
901
Senast: Habina
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 472
Senast: Ragdoll
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 303
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar