Märgben mm

Sv: Märgben mm

Mina två hundar får märgben 1-2 ggr i månaden (var 2-3 i månaden när valpen tappade tänderna ;) ). Fast nu är det nog en månad sen sist......

Det beror lite på hur känslig hunden är. Jag skrapar ur benmärgen åt dem och sen reagerar inte deras magar nåt speciellt på benen.

Tycker 1-2 ggr i månaden räcker, men det är som sagt olika från individ till individ (här räcker lagottons ben länge, för hon gräver ner dem emellanåt och tar fram dem när hon vill ha :D ).

Mina får vanligtvis märgben 1-2 dagar i veckan. Då skrapar jag ej ur dem. Men nu har jag faktiskt inte fått tag i några på flera veckor. De finns inte någonstans. :mad: Har sprungit på varenda matbutik och kollat nästan dagligen, men inte.

Får nog åka till en djuraffär och köpa i alla fall. De är visserligen absolut inget fel på dem, förutom storleken. De är onödigt långa ca 25 cm. Vilket innebär att de aldrig hur de än jobbar får ut alla märg.

Min dobbis får märgben en gång i veckan ungefär och då vare sig koker jag dem elelr skrapar ur dem. Hon tycker att det är roligt att rnesa dem alldeles själv. Upptäckte att hon har minst 8 tomma märgben och säkert fler någonstans, men de duger i allafall att gnaga lite på!

Mina äter ben 3-4 ggr/vecka.

Märgben, lammben och kycklingvingar finns på Konsum.
Smidigt och bra!
Favoritbenen är "nötknotorna".
Där tuggar de i sig en massa nyttig brosk fast det blir lite mindre märg.
Räcker ett par dagar, men svåra att få tag på.

Skrapar heller inte ur mågon märg, och naturligtvis är alla råa.

Birk får det lite då och då, ibland ofta ibland sällan, lite beroende på tillgång. Idag på affären sålde de hela höftben från nöt... Närmare 60 cm långa... Jag var lite sugen att köpa ett bara för att se Birks reaktion :D Men jag konstaterade att jag ville inte ha honom släpa runt på det inne så det fick vara.

*lånar igen*

Var gör ni av benen som har blivit barskrapade av hunden? Min svärmor slänger dem! Hon säger att de är äckliga, men det tycker inte jag. Det är ju barskrapade ben, inget annat finns kvar när min hund haft dem !!

när jag storstädar slänger jag alla gamla ben, men de går ju att återvinna genom att man fyller dem med färskfoder eller köttfärs. mina hundar är inte ett tugg intresserade av "uppätna" ben så de ligger bara och dräller annars.

Både Enya och valpen gnagar på ett minst en gång om dagen och de kan hålla på länge. Jag tycker att det bara är bra, för det är nyttigt för tänderna och jag ser gärna att valpen sätter tänderna i ett ben i stället för ett ben till bordet!

Låter dem vara kvar såklart! :) Hunden ligger ju o tuggar fastän att dem är barskrapade.

det blir lite olika, en gång i månaden får han ett stort ben får djuraffären, det gnager han på hur länge som helst.... en/två gånger i veckan får han lite mindre ben,,,

Enya skrev:
*lånar igen*

Var gör ni av benen som har blivit barskrapade av hunden? Min svärmor slänger dem! Hon säger att de är äckliga, men det tycker inte jag. Det är ju barskrapade ben, inget annat finns kvar när min hund haft dem !!
De spar jag till de får nya. De tycker om att gnaga på de benen med.

Vad ær det før mærgben Ni menar? Såna med klet som djuraffærerna brukar ha? Eller såna som man kan køpa i matbutikerna? Med bara køtt? :confused:

Nä, sånt man köper i affären och kokar soppa på ;)...Fast här i GBG finns ju bara skitsmå och skitdyra märgben :(

Jag kommer inte i håg. Men det enda som finns är typ 2 st skitsmå märgben inplastade för ca 7:-...Ska kolla nästa gång, men dom är assvåra att få tag på. Är oftast slutsålda innan dom en landat i köttdisken ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Lyan
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 062
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka