Maratonkörning, flätad svans?

M

MaddeLen

Såg på senaste tävlingen att många flätar upp och sedan tejpar svansarna på hästarna i maratonen. Varför gör man detta ?

Är det en vanlig "inbakad" fläta som görs eller är det någon typ av specialare?

Sv: Maratonkörning, flätad svans?

Jag gör det eftersom jag har sett hästars svansar vara farligt nära ekrarna på hjulet mer än en gång. När man svänger och svansen flyger åt samma sida som hjulet är närmast (hästen böjd i skakeln) så behövs det varken lång svans eller korta skaklar för att det ska hända olyckor. Jag tror att folk skulle bli förvånade när de såg hur nära det var.

Än så länge har jag inte sett några olyckor hända, men jag brukar alltid försöka vara smart före olyckan händer.

Om nu svansen skulle fastna så får hästen panik och drar åt ännu mer. Givetvis kan det i sin tur resultera i brutna svansar, delar av svansarna avslitna. Det känns inte värt det helt enkelt.

Jag gör en inbakad fläta ända tills svansroten tar slut, delar upp i två flätor som flätas ut ända till toppen, gummisnodd på, viker upp dem över inbakningen, viker en gång till om det är långa flätor och tejpar sedan ordentligt flera varv.

Den flätas upp av olika skäl men det vanligaste brukar väl vara att den skitar ner sig och snor in sig i hästens ben eller tömmar.

Jag har slutat fläta svansen på min ponny i maraton. Har den avklippt en handsbredd ovan kotan som man brukar. Är helt övertygad av att svansen hjälper till att hålla hästens balans. Min ponny blir mycket irriterad av flätad svans, han har sparkat åt den, blivit lätt om baken, och har viftat frenetiskt åt flugorna han inte kan vifta bort. Trots att han alltid har flugmedel på sig, flugor dras ju till en svettdoftande häst...

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en kort svans och kort man, så kort att det inte går att göra flätor. HUR får jag den och svansen att växa???
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Grazing
·
Gnägg Vad betyder Hästlivet för dig Har du eget stall eller inhyrd Hur ser rutinerna ut Är ridning/körning eller annat något du gör eller är...
Svar
0
· Visningar
356
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 558
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar