Sv: Manx katt!
Jämför man med kinesisk nakenhund finns nakna och håriga varianter (med varianter men inget direkt mellanting).
Hehe jodå
De kallas dåligt pälsade, eller för håriga nakna..
Allt som oftast, dåliga nakna och då kommer rakhyveln fram.
Inget som de lider av alls!
Dock ska man ta sig en funderare över dem som avlar på tandlösa stackare..
Men det är ju inte rasens fel...
Allmänt i debatten, jag har ju en Sphynx.
Naken, jätte naken! Lite smått smått ludd på öronen och lite lite päls på nosen. Sure, hon är näck, men jag har inte en enda gång sett henne lida i den miljön hon ska vara i-dvs inomhus.
Ute i vintervädret fryser hon.
Men det skulle jag med göra utan mina kläder
Mäniskan är ju inte heller anpassad till detta klimatet... Iaf definitivt inte jag.
*ska jag spåra ut ännu mer från ämnet*
Jag vet o en minishettis med dvärgsyndrom...
Han ser rätt så rolig ut, men lever och är frisk och har ett jätte bra liv.
Dock skulle ägarna aldrig någonsin komma på tanken att använda honom i avel... Defekter är defekter..
Tja, vart ska man dra gränsen?
Jag gör det med scottish Fold.
De kan väl ändå inte vara någon nytta att få fram katter där var och varannan individ
garanterat kommer lida?
En Manx, lider inte alls utan sin svans, mer än möjligtvis vid nya sociala kontakter, då de inte kan visa samma kropps språk. Men sen är ju inte katter sociala med främmande katter heller, så det är ju heller ingen punkt man kan åberopa som viktig eller en drastisk sänkning av livskvalité.
Katten har ju inte ont, och det påverkar den inte mer än min Sphynx inte kan (bör) vara ute mitt i svenska vintern.
*snurrar runt lite till i huvudet*
Jag tycker att aveln på vissa hundraser som dras med "rastypisk kroppshållning" av de som övertolkat ras standarder, behöver ta tag i sin avel och i vissa fall, börja med utavel med någon närliggande ras, för att våra barn barn med ska kunna njuta av våra vänner,
friska vänner.
Samma med perser, de börjar se för jävliga ut..
Utavel med britter och få tillbaka den fina pikanta näsa den hade för bara några årtionen sedan hade definitivt inte skadat...
Nu ska jag inte skriva mer
Det finns viss riskt att jag snöar bort ännu mer haha