Manx katt!

Sv: Manx katt!

Kanske bättre att söka på vad som finns vetenskapligt om genen istället för att fråga SVERAK eller lyssna på de som kallar allt en myt!
PL

Jag skulle vilja säga tvärtom. Aveln sanerar inte sig själv utan alla blundar för eller förnekar felen inom den egna aveln/rasen/arten o avlar vidare på de osunda extremerna eller mutationerna.
PL

Så är det! Kunde inte instämma mer. "Problem är till för att sopas under mattan" ungefär...

OT Visar väl på hur bra forumet fungerar, vi kan vara bittra motståndare i en fråga o helt ense i en annan! Motbevisar de ständiga påståendena om att Buke bara är en massa kotterier som håller med inbördes till varje pris.
PL

Jag skriver under på hela din lista!! Håller med om det. Samtidigt så är det ändå lite diffust för mig var gränserna bör gå. Om man t ex tar det där med kunna föda naturligt. En ras där de flesta individer kan föda naturligt, men vissa kan inte (pga för stora huvuden t ex); hur ska man bedöma själva rasen/gruppen då? Frisk eller inte?

Raser där det finns påtagliga problem med t ex hudsjukdomar eller ryggproblem inom rasen. Det finns förstås massor av friska individer i rasen, men det är ändå större risk att sådana problem uppstår i den rasen (tänker på t ex boxer eller tax). Är rasen "frisk" nog?

Jag skulle vilja säga tvärtom. Aveln sanerar inte sig själv utan alla blundar för eller förnekar felen inom den egna aveln/rasen/arten o avlar vidare på de osunda extremerna eller mutationerna.
PL

Ja, jo, kanske.

Men så är det ju alltid för en utomstående betraktare så att säga. Vem har "rätt"? Den som anser rexkatter vara en osund mutation eller den som inte anser det? Den som anser hundar med ridge vara osunt att avla på eller den som inte anser det?
Var går liksom gränsen?

Jag är säkert enig med många om att de värst typade perserkatterna inte verkar så särdeles sunda. Eller engelska bulldoggar. Men vad ska man säga om rexkatter då? Eller bullmastiffar? Dalmatiner? Taxar?

Aveln sanerar inte sig själv utan alla blundar för eller förnekar felen inom den egna aveln/rasen/arten o avlar vidare på de osunda extremerna eller mutationerna.
PL

Kom att tänka på ett föredrag jag lyssnade till för många år sen. En veterinär och tillika kattuppfödare (av rexkatter) frågade en församling kattintresserade:
- Vad är det huvudskälet till att man tar ungar efter en viss hona?
Alla gissade på olika saker; hon är typisk för rasen, bra mentalt, har gått bra på utställning mm mm.
Men veterinärens svar var:
- Att hon är MIN!

Och det är ju faktiskt rätt sant.....

Jag skriver under på hela din lista!! Håller med om det. Samtidigt så är det ändå lite diffust för mig var gränserna bör gå. Om man t ex tar det där med kunna föda naturligt. En ras där de flesta individer kan föda naturligt, men vissa kan inte (pga för stora huvuden t ex); hur ska man bedöma själva rasen/gruppen då? Frisk eller inte?
Alla raser..eller nja..nästan alla raser har någon form av problem som kan dyka upp och som kan vara specifikt för just en rasgrupp och i dagsläget har väl ganska många raser vad jag skulle anse var grövre problem..tex perser/exotic katten. För att få fram sundare djur måste man verka för strängare..vad ska man säga..mallar? Tex att katters nos inte får vara kortare än en viss standard och ögonen inte får vara större än si eller så.
Tar man dagens standard , ta tex den här katten som ska vara ypperlig..den blev europa champion:

fleece.jpg

Så är ju standarden käpprätt in i absurdum

Här är en sk "munchkin" med en drös hälsoproblem..uppenbarligen

Munchkin-cat-Milton.jpg

..och det är ju dom rentav vansinniga rasstandarderna vi har idag som gör att det går åt skogen för djuren, som ju faktiskt far illa. Rasstandard är ju till för att följas och finns det krav på att djur tex ska kunna para naturligt ska det också krävas att dom individerna som inte klarar detta inte får användas i avel.

Jag tycker annars att gränsen går när djuren på något vis behöver överdriven vård. Om en perserkatt som ser ut som den gör idag är kärnfrisk och en majoritet av katterna vore det så hade jag inte brytt mig det minsta om att dom såg ut si eller så. Men när utseendeavel skapar hälsoproblem drar jag öronen åt mig. Djur är som finast när dom mår bra och får vara sitt naturliga jag :)

Raser där det finns påtagliga problem med t ex hudsjukdomar eller ryggproblem inom rasen. Det finns förstås massor av friska individer i rasen, men det är ändå större risk att sådana problem uppstår i den rasen (tänker på t ex boxer eller tax). Är rasen "frisk" nog?

Alltså, är det extremt sällsynt med rasbunden sjukdom i en ras skulle jag vilja kalla den frisk. Men generellt tycker jag inte det. Avlar man dock bara på kärnfriska individer (vilket inte görs i dagsläget) så borde problemet elimineras ganska så fort. Om det sedan innebär att den engelska bulldoggen måste bli smäckrare och få längre nos och persern likaså, eller att taxen måste få lite längre ben..so be it! :p

När det gäller taxen så är det nog svårt att få till LITE längre ben. Men lite kortare starkare ryggar kan vara bra.
Taxen är ju annars lite extra intressant, här avlar man på en defekt- mutation men till skillnad från de flesta andra fall så avlar man på defekten för att få en viss bruksegenskap.
PL

När det gäller taxen så är det nog svårt att få till LITE längre ben. Men lite kortare starkare ryggar kan vara bra.
Taxen är ju annars lite extra intressant, här avlar man på en defekt- mutation men till skillnad från de flesta andra fall så avlar man på defekten för att få en viss bruksegenskap.
PL

Varför tror du att det är svårt att få till längre ben? En komb av lite längre ben och kortare rygg hade ju varit det bästa. Nu vet inte jag om min tax var en avvikelse, men ställde man honom brevid westien hade han inte längre rygg, utan bara kortare ben. Dom hade samma storlek i täcken tex.

Sen undrar jag om dom extra korta benen är nödvändiga numera? Vill man ha en hund som driver långsamt torde ju terrierformat duga tycker man. I gryt är ju dom superkorta benen inte så nödvändiga heller.

Är det inte just för att taxen är avlad på en genetisk defekt som ger korta ben? Och att det är antingen eller, korta ben eller normallånga, just därför?

Spekulerar. Intressant!

Jämför man med kinesisk nakenhund finns nakna och håriga varianter (med varianter men inget direkt mellanting).

Jämför man med kinesisk nakenhund finns nakna och håriga varianter (med varianter men inget direkt mellanting).

Hehe jodå;) De kallas dåligt pälsade, eller för håriga nakna..
Allt som oftast, dåliga nakna och då kommer rakhyveln fram. :D
Inget som de lider av alls!
Dock ska man ta sig en funderare över dem som avlar på tandlösa stackare..
Men det är ju inte rasens fel...

Allmänt i debatten, jag har ju en Sphynx.
Naken, jätte naken! Lite smått smått ludd på öronen och lite lite päls på nosen. Sure, hon är näck, men jag har inte en enda gång sett henne lida i den miljön hon ska vara i-dvs inomhus.
Ute i vintervädret fryser hon.
Men det skulle jag med göra utan mina kläder:crazy:
Mäniskan är ju inte heller anpassad till detta klimatet... Iaf definitivt inte jag.

*ska jag spåra ut ännu mer från ämnet*

Jag vet o en minishettis med dvärgsyndrom...
Han ser rätt så rolig ut, men lever och är frisk och har ett jätte bra liv.
Dock skulle ägarna aldrig någonsin komma på tanken att använda honom i avel... Defekter är defekter..
Tja, vart ska man dra gränsen?
Jag gör det med scottish Fold.
De kan väl ändå inte vara någon nytta att få fram katter där var och varannan individ garanterat kommer lida?:crazy:

En Manx, lider inte alls utan sin svans, mer än möjligtvis vid nya sociala kontakter, då de inte kan visa samma kropps språk. Men sen är ju inte katter sociala med främmande katter heller, så det är ju heller ingen punkt man kan åberopa som viktig eller en drastisk sänkning av livskvalité.
Katten har ju inte ont, och det påverkar den inte mer än min Sphynx inte kan (bör) vara ute mitt i svenska vintern.

*snurrar runt lite till i huvudet*

Jag tycker att aveln på vissa hundraser som dras med "rastypisk kroppshållning" av de som övertolkat ras standarder, behöver ta tag i sin avel och i vissa fall, börja med utavel med någon närliggande ras, för att våra barn barn med ska kunna njuta av våra vänner, friska vänner.
Samma med perser, de börjar se för jävliga ut.. :crazy::(
Utavel med britter och få tillbaka den fina pikanta näsa den hade för bara några årtionen sedan hade definitivt inte skadat...

Nu ska jag inte skriva mer:D
Det finns viss riskt att jag snöar bort ännu mer haha

Allt som oftast, dåliga nakna och då kommer rakhyveln fram. :D
Inget som de lider av alls!
Dock ska man ta sig en funderare över dem som avlar på tandlösa stackare..
Men det är ju inte rasens fel...

Nu vet jag inte hur du menar. Men visst "lider" en kines lite mer än övriga pälsade hundar. Dom är ju tvärtemot sphynxen tvugna att vistas utomhus.
För att få nakna hundar avlar man på en letal gen. Det går inte att para två nakna eftersom att valparna dör-extremt förenklat. Tandlossning är ju ett STORT problem inom kinesrasen och det tycker jag definitivt inte är okej.

Allmänt i debatten, jag har ju en Sphynx.
Naken, jätte naken! Lite smått smått ludd på öronen och lite lite päls på nosen. Sure, hon är näck, men jag har inte en enda gång sett henne lida i den miljön hon ska vara i-dvs inomhus.
Ute i vintervädret fryser hon.
Men det skulle jag med göra utan mina kläder:crazy:
Mäniskan är ju inte heller anpassad till detta klimatet... Iaf definitivt inte jag.
Människan är i allra högst grad anpassningsbar i alla klimat. Nordbor (tex) är ljushyade för att kunna tillgodgöra sig det nyttiga solen för med sig tex. Vår ljus hy är genomsläpplig och därför alltför känslig i klimat där soligt väder dominerar. Mörkhyade motvalls. Vad gäller väderlek är vi intelligenta nog att tillverka funktionella kläder till oss själva. Det är VÅRT sätt att anpassa oss.
Ett djur syr inte kläder själv och är därför beroende av en bra päls.
Husdjur som dock hhar handikappet att vara pälslösa är till hundra procent beroende av sin husse och matte för att öht kunna må bra.

En Manx, lider inte alls utan sin svans, mer än möjligtvis vid nya sociala kontakter, då de inte kan visa samma kropps språk. Men sen är ju inte katter sociala med främmande katter heller, så det är ju heller ingen punkt man kan åberopa som viktig eller en drastisk sänkning av livskvalité.
Katten har ju inte ont, och det påverkar den inte mer än min Sphynx inte kan (bör) vara ute mitt i svenska vintern.
Fast man reagerar väl inte så mycket just på att den inte har svans, utan varför den inte har det. Dvs hur avlen kring den "modellen" är uppbyggd.

Men det var ju precis det jag skrev?

Antingen har de genen/anlaget för nakenhet (i olika grad) eller ej (i olika grad). De kan inte ha en "halv gen/halvt anlag" och en halv päls? För att förenkla det.

Resten av ditt inlägg svarade MrS bra på så jag låter bli att upprepa det.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte hur du menar. Men visst "lider" en kines lite mer än övriga pälsade hundar. Dom är ju tvärtemot sphynxen tvugna att vistas utomhus.
För att få nakna hundar avlar man på en letal gen. Det går inte att para två nakna eftersom att valparna dör-extremt förenklat. Tandlossning är ju ett STORT problem inom kinesrasen och det tycker jag definitivt inte är okej.

Mina dvärgpinscher fryser mist lika mycket som en nakenfis..
Och jag är faktiskt en sådan djurplågare att mina hundar får stå ut med täcken när det ska vara ute en längre stund på vintern i äckel blask.

Och mycket märkligt, kika här så ser du att man kan få rejält snygga nakenfisar som dessutom är friska, med två nakna föräldrar. :D

Tandlossning är ett problem, och nej -defenitivt inget man ska acceptera!
Människan är i allra högst grad anpassningsbar i alla klimat. Nordbor (tex) är ljushyade för att kunna tillgodgöra sig det nyttiga solen för med sig tex. Vår ljus hy är genomsläpplig och därför alltför känslig i klimat där soligt väder dominerar. Mörkhyade motvalls. Vad gäller väderlek är vi intelligenta nog att tillverka funktionella kläder till oss själva. Det är VÅRT sätt att anpassa oss.
Ett djur syr inte kläder själv och är därför beroende av en bra päls.
Husdjur som dock hhar handikappet att vara pälslösa är till hundra procent beroende av sin husse och matte för att öht kunna må bra.
Alla våra husdjur är väl till 100 % beronde av oss för att öht kunna må bra?
Alla i mer eller mindre behov, dock behov.
Domesticerade hundar klarar sig inte om vi kickar ut dem i skogen..
Inte heller alal sommarkatter, även att de är skickliga jägare, dukar många under av svält och parasiter..
Fast man reagerar väl inte så mycket just på att den inte har svans, utan varför den inte har det. Dvs hur avlen kring den "modellen" är uppbyggd.

Mjo, knaske det. Men vår svenska stora vildkatt, har ju inte heller någon vidare svans?
Inte heller mina Frallor, om man jämför med lek polaren Dvärgpinscher..
Men visst har dom svans! Det ska vara ett antal kotor, annars är den svanslös! DET är en annan femma!;)

Senast ändrad:

glömde..
Jag som tja jag är svarthårig, men ljushyad, tycker att jag är då inte byggd för detta klimatet.. hela min kropp hatar kylan, trots min fantastiska förmåga att klä på mig... I sällskap är jag alltid den som har mest kläder men fryser mest. Spelar ingen roll om jag rör på mig, jag fryser ändå... *burr*

*sneglar på kakelugnen och termometern på väggen, drar täcket tätare om benen, det är ju bara 22 grader här inne :crazy:*

De som har genen i dubbel uppsättning dör redan i livmodern, de som har den i enkel uppsättning blir nakna.
PL

De som har genen i dubbel uppsättning dör redan i livmodern, de som har den i enkel uppsättning blir nakna.
PL

Alltså kan man inte korsa en naken med en pälsad tro sig få "halvpälsade" hundar.

Vilket också betyder att inte alla valpar i en naken-naken korsning dör, utan ca 25%. Förenklat. 25% blir pälsade och 50% nakna.

Korrekt?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama