Manx katt!

Sv: Manx katt!

Ja det undrar verkligen jag också!

Men det var inte svar på min fråga, eller hur?

Svaret kan väl vara då att människan alltid velat ha och strävat efter sånt som är annorlunda och unikt. Det normala och vanliga duger inte.
Jag vet inte, min ras har allt en katt ska ha kroppsmässigt.

Svaret kan väl vara då att människan alltid velat ha och strävat efter sånt som är annorlunda och unikt. Det normala och vanliga duger inte.
Jag vet inte, min ras har allt en katt ska ha kroppsmässigt.

Jo, det är ju min teori också. Men jag ha många gånger funderat på varför. Jag kan absolut förstå tanken kring materiella ting. Där gillar jag lite udda saker som sticker ut. Men jag blir lika chockad varje gång man väljer att forma djur efter en extrem mall. Nu är ju inte manxen överdriven på något sätt, jag tänker mest på perser och exotic i kattvärlden, och eng bullogg, shar pei och chinese crested i hundvärlden. Sålänge katten är frisk och inte lider reagerar jag väl inte jätte, men om det är som PL säger blir jag desto mer förskräckt.

Har katten stamtavla? Om inte, så är det ingen Manx, utan en huskatt.

Senast ändrad:

Fast det finns ju dokumenterat i vetenskaplig litteratur att manxen är predisponerad för defekter så som spina bifida och de kan även ha problem med bajseriet.

Sedan är det väl oklart hur omfattande dessa problem är inom rasen, men de finns och de har kopplats till just anlaget som orsakar svanslösheten.

Enligt deras egen rasring är det ju inte så? I vilket fall, rasen verkar inte ha speciellt mycket problem så tydligen går det att avla så det inte kommer. Men jag ska inte försvara defekter.

Nej, det gör jag inte. Men jag köper inte saker rakt av utan att vilja ta reda på hur det egentligen står till. Det går ruskigt mycket rykten om katterna, många av dom helt tagna ur det blå. Utan några som helst bevis på att det är så. Hade manxen varit så hemsk som vissa vill påstå har jag svårt att tro att den skulle få förekomma här alls.
Att uppfödare och rasring påstår att många av rykterna är myter får mig att bli fundersam. Vem har rätt?

Många perseruppfödare påstår att "platta ansikten" inte orsakar problem heller, det finns devon-uppfödare som frenetiskt förnekar att rasen har större problem med jästsvamp än andra raser, det finns scotte-uppfödare som påstår att de inte alls drabbas av ledproblem osv.

I alla dessa fall finns det ändå vetenskapliga belägg för att problemen förekommer i större omfattning än hos andra raser... oavsett vad uppfödare och rasringar säger. Sedan ska man givetvis inte överdriva problem, men jag undrar om rasringen för tex. manx och cymric aktivt för någon statistik över ryggradsproblem (och hur benägna är uppfödare att erkänna om det föds kattungar med spina bifida?).

Jag vet att vi varit dåliga på att följa upp svampproblematiken hos devons de senaste... 10 åren så där kan "rasringen" inte säga mer än vad vetenskapen säger.

Det är just överdrifterna jag menar. Jag tycker man bör kolla upp saker ordentligt innan man kastar skit. En veterinär hade berättat för en brittuppfödare att britterna ofta hade dåliga knän. Visst kan det vara ett mörkertal, men dom jag har pratat med har varit ärliga och jag har hittat ca 10 st med patellaluxation. Av tusentals.

Fick förövrigt en intressant information av min veterinär. Hon påstår att ögonproblemen hos perser och britter inte alls beror på den korta näsan utan på att ögonen är så pass stora att dom utsätts för mer "skit" än normalt och därav ökad tårproduktion. Dvs inte på krökta tårkanaler och allt som sagts. Sanningshalten vet jag inte, men inte låter det totalt knasigt i alla fall. Speciellt inte på britter som oftast får rinniga ögon i dragig miljö.

Fick förövrigt en intressant information av min veterinär. Hon påstår att ögonproblemen hos perser och britter inte alls beror på den korta näsan utan på att ögonen är så pass stora att dom utsätts för mer "skit" än normalt och därav ökad tårproduktion. Dvs inte på krökta tårkanaler och allt som sagts. Sanningshalten vet jag inte, men inte låter det totalt knasigt i alla fall. Speciellt inte på britter som oftast får rinniga ögon i dragig miljö

Jag skulle tippa på att det är både och, det är ju ett faktum att tårkanalera tar stryk av den platta nosen, men likväl är inte dom stor ögonen sunda i sig heller.

Det här ställer jag mig frågande till:

Hade manxen varit så hemsk som vissa vill påstå har jag svårt att tro att den skulle få förekomma här alls.

Varför inte? Med tanke på att hundar verkar få födas upp efter extremt låg
hälsostandard, varför skulle inte katter?
Ta eng bulldogg som ytterligare exempel. Det finns EN hd-fri sådan i Sverige, 60% av tikarna måste fortfarande förlösa genom kejsarsnitt och andningsproblemen är ett faktum. Detta får förekomma utan minsta antydan om att dom hä hundarna på något vis skulle vara plågade.

Ja, jag kanske är naiv. Men jag tror inte SVERAK hade tillåtit den som ras då. Men det kanske är så att det trots allt är så stora problem.
Angående britternas ögon iaf så är dom sällan rinniga konstant utan bara vid vissa tillfällen. Vilket motsäger krökta tårkanaler.

Ja, jag kanske är naiv. Men jag tror inte SVERAK hade tillåtit den som ras då. Men det kanske är så att det trots allt är så stora problem.
Angående britternas ögon iaf så är dom sällan rinniga konstant utan bara vid vissa tillfällen. Vilket motsäger krökta tårkanaler.

SVERAK/FIFé har väl inga som helst hälsokrav när de godkänner nya raser? Det är bara dessa kriterier som behöver uppfyllas:

4.6.1 Godkännande av ny färgvariant eller ny ras
För att godkänna en ny färgvariant inom en ras, som redan är godkänd av FIFe, eller en ny ras som inte är godkänd av FIFe, måste följande villkor uppfyllas:
• Utställning(ar) för att presentera rasen måste hållas före 1 februari samma år som ansökan för godkännande har vidarebefordrats till FIFes Generalförsamling.
• Senast 1 mars måste uppfödarrådet för rasen i fråga ha erhållit alla relevanta dokument för att kunna avge sin åsikt om godkännande av ny färgvariant eller ny ras.
• Senast 60 dagar innan FIFes Generalförsamling måste FIFes styrelse och råden ha erhållit den slutgiltiga ansökan för godkännande, inklusive den åsikt som har lämnats av det uppfödarråd som rasmässigt berörs.

Åjo, det har dom visst. Nu när jag tänker efter så har faktiskt SVERAK sagt att Manxen mest troligt inte hade blivit godkänd idag. Det har jag glömt bort ju.

Vad för hälsokrav? Lägger de någon som helst bevisbörda på uppfödarna innan rasen godkänns? Vad är det i sådana fall uppfödarna måste bevisa och hur?

Jag har inte tillgång till materialet, ring och fråga SVERAK vettja :idea:
Men hade dom enbart gått efter vad du citerat ovan så hade det ramlat in nygodkända raser. Vilket det inte gör.

Senast ändrad:

Jo, det är ju min teori också. Men jag ha många gånger funderat på varför. Jag kan absolut förstå tanken kring materiella ting. Där gillar jag lite udda saker som sticker ut. Men jag blir lika chockad varje gång man väljer att forma djur efter en extrem mall. Nu är ju inte manxen överdriven på något sätt, jag tänker mest på perser och exotic i kattvärlden, och eng bullogg, shar pei och chinese crested i hundvärlden. Sålänge katten är frisk och inte lider reagerar jag väl inte jätte, men om det är som PL säger blir jag desto mer förskräckt.

Jag tycker diskussionen är intressant. Om än lite OT för TS kanske. :o

Nåja, jag tycker ju att det är roligt även på djurfronten med sånt som är lite udda. Dock vill jag ju vara säker på att det är något som djuret inte LIDER av. Men det är en svår balansgång. Det talas om mutationer kontra defekter. Och vad är egentligen vad?

När jag hade Cornish Rex och ställde ut lite med våra två när de var unga så sade en uppfödare inom CRX som vi lärt känna att Scottish Fold var en ras som verkligen var förkastligt; för de "avlar ju på en genetisk defekt!". Jag (som inte är superintresserad av avelsfrågor utan bara en glad amatör) sa att "ja, men om du frågar vissa människor så anser de nog att vår ras också avlas på en defekt". Jag säger bara.... om blickar kunde döda så hade jag fallit rakt ner på stört! :crazy: ;)

Det jag menar är att allt ju är relativt. För mig är det oerhört främmande med den extrema typade perserkatten. En ras som cornish eller devon känns mer sund för mig. Medan många människor verkar tycka det är djurplågeri i sig självt att ha en katt (eller hund) som inte har tillräcklig päls för att klara sig utomhus i vårt klimat.

Visst kan det tyckas jättekonstigt att t ex avla på en ras där en del av det som följer med rasen borgar för större hälsorisker. Men.... var ska man dra gränsen? Alla har säkert en egen uppfattning, men i många många raser medföljer ju vissa problem. Vad jag förstått kan tex Harlekin-färgen (rätta mig om jag har fel ni som kan!) inte finnas i genetisk dubbel uppsättning hos en Grand Danois för då dör hunden. Grand Danois har förresten en hel del problem på andra sätt som den stora hundras den är. Bullmastiff -hur många såna är befriade från någon som helst anmärkning på höfterna? Taxar var en överrepresenterad ras bland diskbråckshundar när jag jobbade inom djursjukvård. Boxer har ofta hudproblem i rasen med tex furunkulos. Inom Dalmatinerrasen är dövhet något som är återkommande. Hos Perserkatter är det ofta problem med tårkanaler. Och, som sagt; en naken katt (eller hund) klarar sig knappast sådär jättebra i minus 10 grader ute om den inte har kläder.

Var gränsen ska gå blir ju alltid på något sätt "subjektivt". Jag tror att vi ändå på det stora hela måste lita på att aveln sanerar "sig själv" för det mesta..? Eller också får man sätta upp kriterier som att "max xxx % inom rasen får ha....... (valfri sjukdom)".

Jag tänker väl såhär, att ett djur i största möjliga mån ska kunna klara sig självt
om en människa inte finns till hands, men att det finns undantag. Kan och ska vi hålla husdjuren inomhus bör tjock päls inte vara ett krav tex.

Jag tycker att dett djur ska kunna:

Föda själv

Ha naturliga drifter, bla könsdriften. Ett djur ska kunna para naturligt.

Ha fungerande kroppsfunktioner där människor sällan behöver lägga sig i

Röra sig helt obehindrat, dvs att förutom en sund kropp ska man verka för att även denna kroppen får vara frisk. Detta bör göras genom strängare regler
för tex HD/AD/artros bla.

Psykiskt vara anpassad till ett mänskligt samhälle. Vill säga att man inte avlar på djur med mentala problem så som skotträdsla/större reservation med mera.

Om ett djur sedan har långt hår eller kort hår spelar mindre roll beroende på vad för rasgrupp djuret tillhör. Är det ett sällskapsdjur som ska hållas inomhus behövs ingen tjock päls, men det är desto viktigare om det hålls utomhus ofta eller då och då.

Summan av kardemumman, sunda djur i huvud och kropp. Minsta antydan till osundhet ska man verka för att eliminera. Det finns ju ingen anledning att ha djur med dessa fel på 2000-talet när vi mycket väl vet vilken skada det medför.

Var gränsen ska gå blir ju alltid på något sätt "subjektivt". Jag tror att vi ändå på det stora hela måste lita på att aveln sanerar "sig själv" för det mesta..? Eller också får man sätta upp kriterier som att "max xxx % inom rasen får ha.......
Jag skulle vilja säga tvärtom. Aveln sanerar inte sig själv utan alla blundar för eller förnekar felen inom den egna aveln/rasen/arten o avlar vidare på de osunda extremerna eller mutationerna.
PL

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 472
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama