Mantorp...

Sv: Mantorp...

i våras var det en jättekulvert m landning i vattnet i lätt klass. och smalt smalhinder på böjt spår efter (fanns iofs alternativ på det)

Ingen fälttävlandsryttare själv, men bor granne med terrängbanan, typ..å blir en del turer där, mest för att klättra och bättra på musklerna...men häst är en renodlad hoppehäst och han gillar inte vattenhindret, tvärnitar på 20 meters avstånd, och verkar förvånad att hon ska behöva hoppa över ett så lååångt vattenhinder...

Kanske kommer och kollar lite när jag ändå har vägarna förbi*hihi*

Binsan skrev:
vad brukar de ha för vattenhinder i den lätta klassen?? ser hästarna vattnet tidigt lr?? :)

På mantorps hemsida finns bilder på all fälttävlanshinder, gå in under anläggningar och fälttävlansbanan.

/I

PrinceFair skrev:
i våras var det en jättekulvert m landning i vattnet i lätt klass. och smalt smalhinder på böjt spår efter (fanns iofs alternativ på det)
Den var 90 cm hög, å ca 180 cm bred. Men de som stannade red ju på den som om det var en 4 m lång grav :mad: längde tyglarna och jagade hästarna istället för att fånga upp och få en bra galopp.

den såg iaf större ut.....jag hade inga problem där, men många fick särskilt som det var ganska lång nedförbacke ner mot kulverten.....så även om den inte var maxad var hindret SVÅRT särskilt för att vara typ första tävlingen på säsongen

Blir lite ledsen över att man kan känna att tävlande överlag tyckte att vårens tävling var för svår.
Jag tycker däremot att alla som anmäler sig för att tävla på ett visst ställe, måste bilda sig en uppfattning om tävlingsnivån är lämplig för ekipaget i början på säsongen.
Själv tyckte jag att banan hade en juste svårighetsgrad, ngt svårare än snittet, MEN SÅ ÄR JU ALLTID MANTORPS BANOR, OCH DET ÄR JU ALLMÄNT KÄNT.
Vill man ha en mjukstart på säsongen så kan man faktiskt gå ner en svårighetsgrad.
Det är ryttaren som har initiativet!

eftersom det var en lätt klass ska det vara en lätt klass och inte en enstjärnig i miniformat.......nu fanns det ju iofs alternativ på mkt men inte på vattnet som orsakade mest problem

dessutom vägrade ca 1/3 av starterna i både lätt och * ut sig i terrängen......beror det bara på dålig självinsikt hos ryttarna???

draken skrev:
Blir lite ledsen över att man kan känna att tävlande överlag tyckte att vårens tävling var för svår.
Jag tycker däremot att alla som anmäler sig för att tävla på ett visst ställe, måste bilda sig en uppfattning om tävlingsnivån är lämplig för ekipaget i början på säsongen.
Själv tyckte jag att banan hade en juste svårighetsgrad, ngt svårare än snittet, MEN SÅ ÄR JU ALLTID MANTORPS BANOR, OCH DET ÄR JU ALLMÄNT KÄNT.
Vill man ha en mjukstart på säsongen så kan man faktiskt gå ner en svårighetsgrad.
Det är ryttaren som har initiativet!

Vilken klass red du??
Tidigare år så kan jag inte hålla med om att mantorps hinder varit svårare än på något annat ställe. Däremot är det allmänt känt att det är svårt att hålla tiden pga den knixiga banan.
Ska man rida en grön häst på mantorp så kalkylerar i alla fall jag med lite tidsfel, men hindrena ska ju såklart vara i enlighet med klassens svårighetsgrad.
Det är ju inte så kul för någon om de allra flesta hinderfel kommer på samma hinder, eller?

PrinceFair skrev:
eftersom det var en lätt klass ska det vara en lätt klass och inte en enstjärnig i miniformat.......nu fanns det ju iofs alternativ på mkt men inte på vattnet som orsakade mest problem

dessutom vägrade ca 1/3 av starterna i både lätt och * ut sig i terrängen......beror det bara på dålig självinsikt hos ryttarna???

Självklart är det dålig självinsikt hos ryttarna :smirk: :smirk:

Men vi kan ju se det positivt, det är ju inte så ofta man har möjlighet att placera sig i 100 & CNC* med både 20 och 30 fel i terrängen....
:rofl:

Det är faktiskt så att det är meningen att samma klass ska hålla samma standard vilken tävlingsplats man än är på. Man kan faktiskt inte begära att folk ska åka runt halva Sverige på studieresa för att få reda på att där och där är det lätt och där och där är det svårt.

lundsbo skrev:
Självklart är det dålig självinsikt hos ryttarna :smirk: :smirk:

Men vi kan ju se det positivt, det är ju inte så ofta man har möjlighet att placera sig i 100 & CNC* med både 20 och 30 fel i terrängen....
:rofl:
mm jag hade över 20 tidsfel och var plac :D

men kul är det inte när man efter halva banan inser att det inte finns en suck av en chans att vara i närheten av tiden (och då har man ändå en storgalopperad häst som lätt går inom tiden i *)
...och då var det ändå redan pålagt 10 sek på den "rätta" tiden

draken skrev:
MEN SÅ ÄR JU ALLTID MANTORPS BANOR, OCH DET ÄR JU ALLMÄNT KÄNT.

jaha.....så om man är helt grön inom FT då borde man veta det iaf???
när man rider lätt/deb är det ju ganska vanligt :smirk: att man inte har ridit så många tävlingar och därför vet man inte hur alla banor är.....

:idea: men man kanske skulle införa det på provet för F-märket, så man måste veta att mantorps banor är knepiga annars blir man inte godkänd :smirk: :rofl:

Eftersom banbyggaren uppenbarligen inte tänker bygga något liknande igen så tyckte väl även han att det var för svårt. Inträffade något liknande på en ponnytävling för flera år sen. Tror sista placerade hade runt 130 straff, mer än hälften uteslutna i alla klasser. Där kröp banbygaren till korset direkt och erkände att han hade missbedömt svårighetsgraden. Så visst kan det hända att det blir för svårt för klassen.

PrinceFair skrev:
mm jag hade över 20 tidsfel och var plac :D

men kul är det inte när man efter halva banan inser att det inte finns en suck av en chans att vara i närheten av tiden (och då har man ändå en storgalopperad häst som lätt går inom tiden i *)
...och då var det ändå redan pålagt 10 sek på den "rätta" tiden

Fasen vad du var slö i Mantorp då :D
I Örebro hade väl du och jag probelm åt andra hållet om jag inte minns fel :confused:

PrinceFair skrev:

Inte bara till PrinceFair....

Jo men om vi nu ska vara sådana så följde banbyggaren TR. Han dubbelkollade allt för att se till att inget var för stort eller otillåtet. Det är ju faktiskt inte banbyggarens fel att ryttarna som rider respektive klass inte är mogna eller tränade för det.

För vattnet i enstjärniga var 100 cm högt men stod i nerförsbacke så det blev mindre, alltså var det "för" litet för klassen.

Vattnet i 100 klassen var 90 cm högt, så det var också "för" lågt.

Sen om man tittar på hur en häst hoppar så hoppar de i en halvcirkel, de hoppar inte upp-framåt-ner. Så kulverten i 100 klassen må se stor ut men den är inte ett så svårt hinder som många vill påstå.

Sen är det ju inte konstigt att svenskarna tycker att det är så förbanat stort internationellt om banorna i sverige inte byggs enligt reglementet bara för att ryttarna inte klarar av det, men ändå ska vi ut i europa där det är reglementsenligt byggt. Jag får inte ihop hur det kan vara banbyggarens fel om halva klassen inte klarar ett reglementsenligt hinder, då är det ju ryttarna som inte klarar av klassen. Varesig det är enstjärnit, msv b för d-ponny eller 100 klass...

quigley skrev:
Inte bara till PrinceFair....

Jo men om vi nu ska vara sådana så följde banbyggaren TR. Han dubbelkollade allt för att se till att inget var för stort eller otillåtet. Det är ju faktiskt inte banbyggarens fel att ryttarna som rider respektive klass inte är mogna eller tränade för det.

För vattnet i enstjärniga var 100 cm högt men stod i nerförsbacke så det blev mindre, alltså var det "för" litet för klassen.

Vattnet i 100 klassen var 90 cm högt, så det var också "för" lågt.

Sen om man tittar på hur en häst hoppar så hoppar de i en halvcirkel, de hoppar inte upp-framåt-ner. Så kulverten i 100 klassen må se stor ut men den är inte ett så svårt hinder som många vill påstå.

Sen är det ju inte konstigt att svenskarna tycker att det är så förbanat stort internationellt om banorna i sverige inte byggs enligt reglementet bara för att ryttarna inte klarar av det, men ändå ska vi ut i europa där det är reglementsenligt byggt. Jag får inte ihop hur det kan vara banbyggarens fel om halva klassen inte klarar ett reglementsenligt hinder, då är det ju ryttarna som inte klarar av klassen. Varesig det är enstjärnit, msv b för d-ponny eller 100 klass...

jag har aldrig ifrågasatt om banan hade mått osv enligt TR för det utgick jag ifrån att den var tillåten.
men nu är det ju så att man inte bara kan ha maxade hinder på en bana.......och det är inte sjysst att ha alla tekniskt svåra hinder på maxhöjd/längd.....

kulverten var såklart inget svårt hinder för hästarna - men för ryttarna var det svårt eftersom den stod i nedförbacke m landning i vattnet, kanske lite för svårt för en lätt klass.

Om det är försvårande omständigheter så bör ju inte hindrena vara maxade?? Det sade de i alla fall på min steg 1 kurs!
Vatten och nedförsbacke...

Hur som helst, om banbyggaren tyckte att banan var ok i våras så lär han ju bygga lika dant nu, eller?
Hmm, tror nog inte det...
Väntar md spänning på banskisserna!

Nu finns banskisserna på hemsidan.
90 o 100 klassen ser helt ok ut.
Jag får inte riktigt kläm på CNC*, var startar man?
Vad är Gresaboa?

Ponnybanorna ser väl rätt ok ut också.

Men då kan jag säga att båda vattenhindren i våras (* och lätt) var 10 cm LÄGRE än klassen ska vara. Vad är problemet :confused:

Liknande trådar

Tävling https://www.horseandhound.co.uk/news/dutch-federation-bandages-ban-849179 Bra, dåligt? Något som Sverige ska ta efter?
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under Kristi Himmelfärds-helgen arrangerar Mantorp Hästsportförening en tävling för ungdomsryttare med samma upplägg som ett mästerskap...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka