Mantorp...

Sv: Mantorp...

ja. själv har jag debuterat där. bra bana snälla hinder. när jag red så var det inga rättupstående utan bara oxrar och det är välligt bra på en debutant. det är heller inget hindet vid vattnet utan bara att rida igenom. ingen trappa heller.

jo den är bra. som en vanlig * ungefär. den i höst kommer vara snällare än den som va i våras.

Mantorps bana är ju allmänt svår/svårare att hålla tiden på. Eftersom det mesta går i skogen, luras man lätt att det går snabbare än vad det egentligen gör. Men själv har man ju missat sin starttid och ridit igen 20 sek där (visserligen var det debutant, men det var ju min allra första tävling på storhästen). Räknade ut i efterhand att jag red i mer än 520 m tempo, o då tyckte jag att jag skenade hela banan runt o gasade så fort det var möjligt.
Halva startfältet vägrade ut sig på vattnet i våras i cnc*, men ja, som någon sa, om den är lättare nu så. I vilket fall lär dom ju inte göra om misstaget att ha för svårt vatten utan alternativ. ;)

Jag kommer kanske till mantorp. Det beror på hur hästen mår och vad veterinären säger på tisdag.

jag skulle inte rekommendera att debutera * på den.......klurig svängig bana med svåra hinder. (den lätta i våras var en * i miniformat....)

vattnet är, oavsett hur hindrena ser ut runt om, oinbjudande.....brun fyrkant på en stor "gräsmatta" dessutom kommer man i nedförsbacke.....

quigley skrev:
jo den är bra. som en vanlig * ungefär. den i höst kommer vara snällare än den som va i våras.

Det får vi verkligen hoppas!
Banbyggaren gör nog inte om samma sak nu med vattnet som i våras då många stoppade ut sig där. Annars var den väl rätt ok.
Det är ju knixigt och inte så många galoppsträckor. Jag tycker det är svårt att få en bra rytm där.

lundsbo skrev:
Annars var den väl rätt ok.
Det är ju knixigt och inte så många galoppsträckor. Jag tycker det är svårt att få en bra rytm där.
Banan kommer inte se ut "som vanligt" denna gången, så jag skulle inte va så säker på det :p

Hmmm??
Var det därför kulvertarna stod nere vid vägen innan Tollstad?
Ja, jag ser i så fall fram mot en helt nu bansträckning.
Med galoppsträckor och mindre svängar och färre varv upp och ned i grusgroparna :bow:

Haha, jag trodde att du menade debutera i debutant. Wuppsi, lite fel ute där när jag började snacka om debutanten, haha. :banana:

Senast ändrad av en moderator:

var det hindren eller själva läget vid vattnet som var svårt? är det vid vattnet, motbjudande i största allmänhet??? :confused:

har en liten försiktig unghäst vid stora uthopp i hög hastighet........ ;) :D

Hindret var utslagsgivande för att de flesta ryttarna ska börja krångla till det..... De som klarade hindret hade kontroll o hästar som bjöd framåt! Daniel med Tai hot chili bara flög över rullarna! Det kanske hade varit bra med " chicken" när tävlingen låg så pass tidigt på säsongen. :idea:

Binsan skrev:
var det hindren eller själva läget vid vattnet som var svårt? är det vid vattnet, motbjudande i största allmänhet??? :confused:

har en liten försiktig unghäst vid stora uthopp i hög hastighet........ ;) :D

Kulvertar är ju snälla hinder så jag tycket att det är ok att ha de i anslutning till vattnet.
Dock är mantorps vatten rektangulärt och kulvertarna stod diagonalt, en före och en efter. Man bröt alltså inte vattenbrynet rakt varken vid nerhoppet eller upphoppet. Det var nog en del i svårigheten.

Banbyggaren lär som sagt inte bygga likadant i höst.

Botten är helt ok i vattnet och djupet brukar vara ok.

Senast ändrad:

vad brukar de ha för vattenhinder i den lätta klassen?? ser hästarna vattnet tidigt lr?? :)

Om jag inte minns fel så hade de i våras kulvert - ett par meter - vad i - vad ut - ett par meter - kulvert. Det vattnet ligger på fältet och syns rätt bra.
Det finns ett vatten till som ligger i en grusgrop men jag vet inte om det är med, det syns inte bra innan.

Väntar på att banskisserna ska läggas ut på nätet...

Liknande trådar

Tävling https://www.horseandhound.co.uk/news/dutch-federation-bandages-ban-849179 Bra, dåligt? Något som Sverige ska ta efter?
Svar
1
· Visningar
536
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under Kristi Himmelfärds-helgen arrangerar Mantorp Hästsportförening en tävling för ungdomsryttare med samma upplägg som ett mästerskap...
Svar
0
· Visningar
432
Senast: Gunnar
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 272
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka