Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

på morgonen sittande, med morgontidningen framför mig, efter frukosten. hunden ligger på mattan framför mina fötter.

på dan, stående, av ren bekvämlighet.

på offentliga toaletter,i görligaste mån stående.

i busken, stående
Vad det gäller hygienen så tror jag högerhanden möter fler bakterier om man kliar sig i huvudet, rafsar om i sitt hår än plockar fram P.N. och tömmer blåsan....
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag är helt fascinerad. Försöker föreställa mig ett sätt som skulle göra det möjligt för mig att kissa under ringen - men det enda jag kan komma på är att jag skulle få slita loss ringen och torka mig med den.
Stöter du verkligen på det ofta?

Måste få säga att det där verkar handla om toalettringens utseende också.
Jag flyttade till nytt hus för ett år sen, badrummet var nyrenoverat och ny toalettstol. Den är helt idiotisk! Både ring och lock har plastkuddar under för att stänga mjukt eller något sånt, men de höjer upp ringen så mycket att både jag, tonårssonen (som sitter ner) och diverse gäster har lyckats väta ner golvet på framsidan. Det är alltså ett ca 1 1/2 cm högt mellanrum.

Man måste verkligen tänka sig för om man är lite extra kissnödig hemma hos oss och vi lär ju inte vara de enda som har en sån där ny modern (och dum) toastol.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

KL

Är förvånad att ingen nämnt de tjejer som "helikopter kissar" på offentliga toaletter. Alltså inte sätter sig helt utan hukar sig över stolen bara, gärna utan att fälla upp ringen, det kan blir riktigt grisigt...
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

+ övriga med samma innehåll, typ ;)

Ställer mig definitivt på Jeffreys sida i det här! Som ensam (tjej) i hushållet så är det absolut rätt lätt att kissa "under ringen" på det viset som han beskriver. Brukar förvisso inte rinna ut på andra sidan, men visst har det hänt att det samlas urin under ringen. Och att det är mitt vet jag ju, eftersom det i princip bara är jag som använder min toalett och jag har koll på när den är städad och vilka som använt den.

Om inte hyresvärden går in och tjuvkissar hos mig då... :cautious:

(angående "helikopterkisset" - det har man varit både med om och gjort själv, synd att inte alla har vett att städa efter sig bara)
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

KL

Är förvånad att ingen nämnt de tjejer som "helikopter kissar" på offentliga toaletter. Alltså inte sätter sig helt utan hukar sig över stolen bara, gärna utan att fälla upp ringen, det kan blir riktigt grisigt...

Så händer det att jag gör, men enligt konstens alla regler självklart.
Men oftast på offentliga toaletter så lägger jag papper på hela ringen så slipper jag sitta direkt på den.
Använder även papper när jag öppnar dörren efter mig. Klarar inte av att ta direkt på den.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag har ingen aning om min sambos kiss-rutiner, har aldrig kommit på tanken att förhöra mig om dem och skulle definitivt aldrig börja uppfostra honom om hur man går på toaletten.

Samma här. Min sambos toalettrutiner är hans ensak. Han är en vuxen människa och det skulle kännas som ett rätt stort övertramp att ha synpunkter på hur han kissar eller förhöra mig om huruvida han har tvättat händerna eller inte.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Precis, jag bor själv och det blir så hos mig med, så jag vet att det kan hända utan att man är speciellt jättekissnödig eller sitter konstigt för den delen heller.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Kl*

Jag undrar lite hur ni bär er åt när ni går på toa? Ni säger att ni tvättar händerna för att få bort urin och bajs, men hur tusan kom det på era händer till att börja med?!

Jag tvättar händerna när de är smutsiga. Det är de inte efter normala toalettbesök.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Kl*


Jag tvättar händerna när de är smutsiga. Det är de inte efter normala toalettbesök.

Jo, det är de. Det stänker, bkl.a..

Tex sägs det att en av de viktigaste sakerna - efter handtvätten - för att undvika vinterkräksjuka är att alla lägger ner locket när man spolar. Spolningen skickar enkaskad av bakterier upp i luften.

Har man då åtminstone tvättat händerna slipper man föra över bakterierna från händerna till smörgåsen, äpplet, kniven och gaffeln. samt till dörrhandtag, ledstänger etc som andra människor tar i.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Kl*

Jag undrar lite hur ni bär er åt när ni går på toa? Ni säger att ni tvättar händerna för att få bort urin och bajs, men hur tusan kom det på era händer till att börja med?!

Jag tvättar händerna när de är smutsiga. Det är de inte efter normala toalettbesök.

Jo det är smutsiga. Torkar du dig framifrån eller bakifrån när du kissat? Är du helrakad? För faktiskt, dina händer kommer i kontakt med huden, med håret, med skinkorna osv. Och med trosorna, tror du de är jätterena?

Och jodå, ibland är det papper som är förbenat tunt på offentliga toaletter, tar man en normal mängd papper så smulas det sönder när man torkar sig och urin kommer på händerna. Bara att ta ny papper. Jag använder inte den handen till det, men tror du alla är lika noga som jag? Hur mycket bakterier tror du det finns på toapappersbehållaren?

En lärare på jobbet blev plötsligt mycket noga med hygienen för barnen i skolan. Lågstadiet, efter toabesök skulle de tvätta händerna och hon tjatade, de fick visa händerna för henne och hon luktade på dem för att lukta om det fanns tvåldoft. Innan de åt, efter de åt och om de blivit smutsiga ute. Hon hade den klassen på HELA skolan som friskast. Inte många barn var sjuka under skolåren där. Hon var inte överdriven, bara renlig.

Vi har fått i uppgift av arbetsgivarna att våra sanitetsrengöringsmedel OCH desinfektionssprit INTE tar alla bakterierna på toaletterna så vi får använda klorin någon gång i veckan för att få det mer rent. Det säger väl något om hur smutsigt det egentligen är trots att toaletten ser ren ut?
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag undrar lite hur ni bär er åt när ni går på toa? Ni säger att ni tvättar händerna för att få bort urin och bajs, men hur tusan kom det på era händer till att börja med?!

Jag tvättar händerna när de är smutsiga. Det är de inte efter normala toalettbesök.

Tar du inte på toalocket och spolknappen med händerna?
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Och dörr handtaget och lampknappen som vi handtvättare också gör med våra nyss rena händer!

Alltså, jag är inte rädd för bakterier det minsta. Kan sitta på toa och äta macka, kan pinka i skogen vid behov utan att tvätta händerna om det inte går. Men det är ju jag och mina bakterier det rör sig om. Att sprida dem vidare är inte snällt.

Jag vill lägga till att mäns toarutiner inte är ett dugg sämre än kvinnor. Det är inget könsbestämt fenomen det här, utan handlar väl om uppfostran helt enkelt.

Så för ovanlighetens skull försvarar jag männen här, även om jag själv är kvinnor och fäller ner locket efter mig ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag vill lägga till att mäns toarutiner inte är ett dugg sämre än kvinnor. Det är inget könsbestämt fenomen det här, utan handlar väl om uppfostran helt enkelt.
Detta var en mycket uppfriskande mening i mina ögon!
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jättemärkligt att en del inte tycker att det hör till normal hyffs och uppfostran att tvätta händerna efter toalettbesök? Är det verkligen så? Tvättar inte alla händerna efter toalettbesök? När blev det så? (Nu pratar jag inte om nödkiss ute i skogen utan på toaletten)
Känner folk inte till sjukhussjuka och vad det orsakas av? Vaddå inte smutsig av att torka sig? Jag förstår inte, helt ärligt.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag bor i ett lyhört hus, så jag hör vad min granne har för sig på toa. Toalocket brukar fällas ner, men några händer tvättas inte. Har även noterat på andra håll att det inte är en självklarhet att tvätta händerna efter man tydligt och klart kissat. Det går ju oftast inte att undgå när en kille kissar, eftersom det tydligen tror de får poäng ju mer det låter...(?)

Du som bor med en man, har du lärt honom toahyfs eller han visste redan att det är normal hygienstandard att tvätta händerna efter toalettbesök? (Eller är det inte det???)

Du som är man, varför tror du nån annan vill höra forsandet? Varför tvättar du inte händerna?

Jag är uppriktigt nyfiken.

Mitt ex tvättade inte händerna efter sig efter toabesök (iaf inte när han bara kissade, för han "höll ju inte i snoppen" sa han :meh:). Vilket jag störde mig otroligt mkt på!
Han tvättade sällan händerna alls, ex efter att man varit och handlat, innan man ska börja med maten lr nåt sånt. Dessutom satt han och pillade på snoppen hela tiden när han satt och spelade datorspel :crazy:.

Det slutade med att han var tvungen att tvätta sig innan vi skulle ha sex. Om han ville pilla på mig, så fick han minsann ha rena händer, annars inget sex!

Och jag tänkte att "hur ska jag lära "våra" (blivande) barn att tvätta händerna efter toabesök om inte pappan gör det".

Nu är han mitt ex :D (iof inte bara av den anledningen), och nästa man ska det vara självklart för att tvätta händerna. Och jag tror att jag har blivit betydligt nojigare med att tvätta händerna i tid och otid, just pga av mitt slarviga ex.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Stänker på händerna? Hur tusan får du till det? Ha inte handen mellan benen när du kissar för tusan människa!

Jag har btw inte haft vinterkräksjuka på 15 år, minst, jag vet att jag hade det en gång som liten, men efter det, aldrig. Så så jäkla farligt kan det inte vara.

halv kl*

Min hand kommer inte i kontakt med mitt kön på något sätt när jag är på toa, det kan jag lova er. Och ev fukt går inte igenom toalettpappret för mig, jag går inte på toa på sådana ställen att det är risk för det.

Toalocket rör jag inte, gör jag dessutom nummer 1 och är hemma så spolar jag inte heller. Jag bor ensam så det är bara slöseri med vatten att hålla på o spola i tid och otid.

Tvättar ni alltså händerna så fort ni rör vid något? Att mina händer rör vid sidan av mina trosor gör dem knappast skitiga på ett farligt sätt, man petar ju inte på delen som är mellan benen. Och inte tusan tvättar jag händerna om jag kliar mig på armen, gör ni sånt? Det låter helt sjukligt!

Min mormor var sån, tvätta händerna efter allt man gjorde, det var det värsta jag visste! Om jag bara hade klappat hunden så var jag tvungen att tvätta händerna. Glöm det säger jag!

Att mina händer kommer i kontakt med "normal" hud gör dem inte skitiga i min värld, fingrarna nuddar ju varann helatiden, så då skulle man inte få göra annat än att tvätta händerna.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

KL

Tyckte att det här kunde vara en lite avkopplande tråd att läsa såhär på fredagseftermiddagen, men började så småningom bli rätt konsternerad.

Har alla bacillskräck här?

Urin, hos en frisk person är inte en bakteriehärd, utan i det närmaste sterilt. Äckligt om man kräsmagad, obehaglig lukt kan man tycka om själva kisset, men inte behöver man nödvändigtvis tvätta händerna efter att ha kissat (på "egen" toalett) för att t.ex. fortsätta mocka i stallet...

Bajs har bakterier i sig, men hos en frisk person, och där bakterierna inte har "legat och grott" någonstans utanför kroppen, är de ofarliga eller t.o.m. goda, åtminstone för de närstående som man delar bakterieflora med.
Tänk t.ex. på den gammaldags metoden att få ordning på magen på en häst med lös avföring, att ta något lite avföring från en häst som är bra i magen, och lura i den dåliga hästen...

Att man efter besök på offentliga toaletter (vem var där innan?), på andra toaletter än den "egna", när någon i hushållet är sjuk, efter att ha bajsat, så fort man ska hantera mat m.fl. bör, eller i många fall absolut ska, tvätta händerna, är en annan femma.

Om man verkligen ska tvätta händerna på offentliga toaletter som saknar adekvat torkutrustning kan man diskutera. Vad händer egentligen med baciller när man blåser runt dem med en sån där luftblåstork-manick? Är det kanske bättre att agera försiktigt vid användning, så man tar i så lite som möjligt, utom sig själv då...

Har heller aldrig haft vinterkräksjuka, nästan aldrig magsjuka överhuvudtaget, tvättar alltid händerna i samband med hantering av mat, men inte så fort jag kissar...
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

KL

det här börjar bli skrämmande likt "kissa i duschen-tråden" :D


Vissa ansåg det helt normalt medan andra blev i stort sett kräkfärdiga vid blotta tanken.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Svarar på ursprungsinlägget utan att lägga mig i diskussionen om huruvida kvinnor kissar under ringen eller helikopterkissar. Vill bara säga att jag har samma erfarenheter som TS av att bo i ett extremt lyhört hus, där jag har under årens lopp haft det tvivelaktiga nöjet att höra exakt vad mina grannar ovanpå gjort eller inte gjort.

Den senaste familjen som bodde innan min nya granne flyttade in, bestod av en undersköterska som arbetade på infektionskliniken på sjukhuset och en dotter. Mamman tvättade aldrig händerna efter toalettbesök, möjligtvis en snabb flukt under kranen i köket i farten. Dottern tvättade sig ibland.

Innan den familjen hade jag en familj som bestod av en mamma som också arbetade inom vården, tre döttrar i varierande åldrar och en man som arbetade som byggarbetare. Han tvättade händerna både före och efter toalettbesök. Han hade en besvärlig mage, och tja...jag tror att toaborsten fick jobba mycket där, och handtvätten efter var lång och ordentlig. Döttrarna tvättade ibland, men oftast hördes bara smällen av toalocket, en sekund för att dra upp brallorna och sen snabba steg ut i lägenheten.

Familjen innan dess, bestod av en man och en kvinna som arbetade inom restaurang. De tvättade händerna länge och väl efter toabesök.

Ja, alltså, jag tror inte det är vare sig genus eller yrkesbehäftat om man tvättar sig om händerna efter toalettbesök eller inte. Det handlar om uppfostran, och sunt jevla förnuft. Eller brist på.

(Ps: Jag är hygienombud, jag tvättar alltid händerna! Och jag varken kissar under toaringen eller helikopterkissar. :D )
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp