människor i hundrastgårdar?

kossankaj

Trådstartare
Finns det någonstans i landet dessa hundrastgårdar fungerar problemfritt? Jag är i två olika städer och har enstaka gånger varit i rastgårdar . Har varit dum nog att gå in när någon trevlig hund och ägare är där och man råkat gå förbi . Men det råder djungelns lag där i från ingenstans kommer nya hundar rusande. Ingen frågar om det är okej att komma in . Ingen väntar utanför och låter de som är där inne bli klara . Alla hundar ska umgås med alla. Små hundar blir mobbade och jagade och bedjar om att få gå. Ägarna överlag låter hundarna göra upp fritt. I den ena hagen har två hundar blivit ihjälbitna! ! Och flera allvarligt bitna efter slagsmål. Undrar helt enkelt om det finns någonstans dessa rastgårdar för fungerar ?

Tycker din beskrivning stämmer med min erfarenhet. Sist jag var i en hundrastgård var det för att det var ledigt och jag såg en chans att släppa mina hundar en stund. Jag har två stora och väldigt livliga brukshundar, och de lekte tämligen vilt och jagade varann, lekmorrade och brottades och sprang fram och tillbaka över hela planen i full fart. In kommer plötsligt utan förvarning en tjej med en mindre spets, jag var då typ 30-40 meter från mina hundar som jagade varann runt runt. Jag hade tur som en tokig och fick mina hundars uppmärksamhet mitt i leken och kunde ropa in dem innan det hände något. Tjejen ropade något i stil med att hennes ville leka. Mina hundar är inte aggressiva men de är unga, stora och buffliga, och dessutom två mot en, så hennes hund kunde lätt ha blivit allvarligt skrämd eller skadad. Om något hade gått på tok hade jag och mina hundar fått skulden så det var nog sista gången jag gick in i en rastgård. Det är inte en trygg plats att vara på!

Forsta gangen jag tog med Mandy till Sverige anvande vi en hund rastgard flera ganger. MEN ... jag hade med mig ett rep som jag knot fast den ena grinden med och sjalv stod jag pa pass vid den andra grinden sa ingen kunde komma in. De sista tva gangerna vi varit i Sverige har jag avstatt fran hund rastgardar da jag blir allt for stressad och angslas over att nagon kan slappa in en aggressive hund. Miss Mandy attakerar inte, men hon backar inte heller. Hon star stadigt med fotterna pa samma stalle och gar varken frammat eller bakat. Blir hon attakerad forsvarar hon sig, men da hon ar en rottis kan det betyda att den andra hunden ligger riktigt illa till och att vi blir skyldiga aven om hon bara forsvarat sig.

Lite så är min erfarenhet också. I min närmsta rasthage finns det även numera hemmasnickrade agilityhinder. Bland annat en gunga, skaderisken känns enorm. Så jag går inte dit längre. Annars kunde jag ibland använda den om det var helt tomt.

Jag åker ca 14km utanför stan för att använda en privat rastgård, har betalat en mindre summa och då får man utnyttja den själv. Suveränt för mig som har hundar som inte går att släppa lösa annars.

Det är min erfarenhet också. Min hund skadade sig tom (sträckning) när en person släppte in sin hund oannonserat och hunden halvt jagade ihjäl min innan vi lyckades bryta det. Det var när jag bodde i Estland. Nu gick det bra för min hund och han läkte fint men det hade kunnat gå mycket värre.

Här i Sverige har jag ungefär samma erfarenhet, dock brukar folk ändå fråga om det går bra att komma in, men jag tror inte det beror på artighet eller något sånt utan på att min hund är väldigt stor. De flesta har hundar av den mindre modellen och är väl rädda att bara för att han är stor så kan han kanske vara farlig. Hade han varit liten så tror jag inte att folk hade frågat i samma utsträckning.

Det som också förargar mig med hundrastgårdar är när folk inte plockar upp hundskiten efter sig. Det är som att rastgården används som en toalett och att det anses okej att låta bajset ligga eftersom det ändå är "hund-område" där folk normalt sett inte rör sig annars.

Jo men p
Tycker din beskrivning stämmer med min erfarenhet. Sist jag var i en hundrastgård var det för att det var ledigt och jag såg en chans att släppa mina hundar en stund. Jag har två stora och väldigt livliga brukshundar, och de lekte tämligen vilt och jagade varann, lekmorrade och brottades och sprang fram och tillbaka över hela planen i full fart. In kommer plötsligt utan förvarning en tjej med en mindre spets, jag var då typ 30-40 meter från mina hundar som jagade varann runt runt. Jag hade tur som en tokig och fick mina hundars uppmärksamhet mitt i leken och kunde ropa in dem innan det hände något. Tjejen ropade något i stil med att hennes ville leka. Mina hundar är inte aggressiva men de är unga, stora och buffliga, och dessutom två mot en, så hennes hund kunde lätt ha blivit allvarligt skrämd eller skadad. Om något hade gått på tok hade jag och mina hundar fått skulden så det var nog sista gången jag gick in i en rastgård. Det är inte en trygg plats att vara på!
Precis jag förstår inte hur okunniga människor kan vara! Man tycker ju att hundägare ska kunna ha lite förnuft men det existerar inte. När jag var med mina små pudlar längs ner i hagen kommer två hundar av storlek stor bruks blandraser rusande mot springer rakt över mina små i princip. Snälla men bufflar. En annan gång började en stor tik jaga min lilla på ett absolut inte trevligt sätt utan för att trycka ner min hund riktigt brutalt. Jag ber ägaren ta hunden så jag kan ta min och gå . Ägaren säger nej nej låt dom vara dom gör upp. Vid det här laget jagade hennes hund min och högg över ryggen och blev mer och mer upphettad över jakten på min lilla. Så jag fick jaga efter och ta hennes hund och fick hjälp av en annan hundägare som fick hålla i den stora medan jag fick fånga min lilla livrädda hund med dräggel över hela ryggen :/ om bara folk kunde förstå och engagera sig bättre .

Forsta gangen jag tog med Mandy till Sverige anvande vi en hund rastgard flera ganger. MEN ... jag hade med mig ett rep som jag knot fast den ena grinden med och sjalv stod jag pa pass vid den andra grinden sa ingen kunde komma in. De sista tva gangerna vi varit i Sverige har jag avstatt fran hund rastgardar da jag blir allt for stressad och angslas over att nagon kan slappa in en aggressive hund. Miss Mandy attakerar inte, men hon backar inte heller. Hon star stadigt med fotterna pa samma stalle och gar varken frammat eller bakat. Blir hon attakerad forsvarar hon sig, men da hon ar en rottis kan det betyda att den andra hunden ligger riktigt illa till och att vi blir skyldiga aven om hon bara forsvarat sig.
Är väl tyvärr det ända som hjälper att låsa in sig folk tror att alla hundar bara leker så fint så. Eller de verkar inte tänka alls.

Här fungerar det finfint i rastgårdarna MEN det är en inte enorm kommun som ändå har 9, kanske fler hundrastgårdar. De är därför oftast tomma och man kan lätt vara ifred i dem. Det går också lätt att själv hålla uppsikt över grinden in till rastgården och då kan man säga åt folk som kommer att vänta om det är så att de inte frågar först. På ena rastgårdens grind har det dock satts upp en skylt med regler, där det bland annat står att man ska fråga innan man går in och det verkar fungera fint där.

Lite så är min erfarenhet också. I min närmsta rasthage finns det även numera hemmasnickrade agilityhinder. Bland annat en gunga, skaderisken känns enorm. Så jag går inte dit längre. Annars kunde jag ibland använda den om det var helt tomt.
En gunga i en rastgård :eek::eek::eek: Vad tänker folk med. Jag vet två hundar som dött då de varit under gungan när en annan hund gått upp på den då folk släppt sina hundar lösa på en agilityplan :( Du gör helt rätt i att inte gå dit.

Usch vad tråkigt att läsa om allas erfarenheter :( Här tycker jag folk sköter sig rätt bra ändå :) De flesta går en extra sväng och kommer tillbaka om det är någon i rastgården Själv gör jag likadant.

Det tråkiga är väl att vissa inte plockar upp... Och några gånger har folk inte stängt grinden efter sig, när det finns två grindar in, och det är ju väldigt tråkigt om man har en hund som smiter.

Jag slutade gå till rastgården här i närheten mer för klimatet än för att hundarna inte kom överens. Människorna bildade typ två grupper som inte gillade varandra och det fanns/finns en fb grupp där det pratades såååå mkt skit att det ibland var rena personangrepp :/ Så min hund får numer leka med utvalda hundar, oftast sånna vi lärt känna på bhk som har en liknande syn på hundar som jag :)

Här i staden önskar man allmänna hundrastgårdar..Jag förstår inte tanken bakom av ovan nämnda orsaker faktiskt.
Är den allmän kommer alla se sin rätt att nyttja den och de med de mest ouppfostrade och instabila hundarna är de som man kan ta för givet kommer att släppa sina hundar där främst (eftersom de lär inte våga ha dem lösa någon annan stans).
De mest ansvarslösa hundägarna tror jag kommer att vara de som är där mest...

Bättre är det då om tex hundklubbar gör hundrastgårdar man får hyra in sig på och bokat tid är din där ingen annan får lov att komma in. Eller ja, någon som mer på ett seriöst sätt kan råda över trivselregler och regler för användningen. Kommunen skulle kunna bygga på såna platser, men att det är en klubb som ansvarar för den.

Jag skulle aldrig nyttja allmänna hundrastgårdar. Vill inte bekanta mig med vilka som helst och absolut inte att mina hundar ska bekanta sig med vilka hundar som helst, det bestämmer jag då jag inte vill ha varken sjukdom eller skador

Senast ändrad:
Det finns några olika hundrastgårdar här och av dem är det två stycken som jag stannar till vid om vi råkar gå förbi och det är ledigt (vilket det nästan alltid är).

Vid hage 1 binder jag det ena kopplet runt grinden när jag går in, det känns som att det ger mig tid att kalla in hundarna om någon prompt vill in dit när jag är där. Det har bara hänt en gång, då var det en blind man som skulle rasta sin ledarhund där (märke inte att vi var där och just få hade jag ryggen mot grinden), men tack vare kopplet gick han inte in, jag upptäckte honom och informerade honom att vi var där men precis skulle gå.

Hage 2 är ganska nybyggd, grinden är rejäl och har en grov hasp på insidan så när man stänger där kan ingen komma in. :up:

Appropa rastgardar kommer jag ihag forsta gangen jag var i Californien med Mandy. Vi hade varit i en rastgard nar den var tom, ett par ganger, men oftast promenerade jag med henne runt sta'n eller I skogen runt omkring. Anyway, en dag kommer vi ska ga forbi rastgarden, Mandy i kort koppel (eller rattare sagt, med kopplet hangande ner till marken) vid min vanstra sida. I fot possition, men inte en formell fot.
I hagen finns tva kvinnor och tre shelties. En av kvinnorna kom springande mot staketet och ropade, "Ar den snall?" om Mandy. Da kvinnan kom springande mot mig stannade jag, Mandy satte sig vid min sida, medan tva av de tre shelties kastade sig mot staketet villt skallande och morrande. Kvinnan tittade fran mig till Mandy, som satt och nyfiket tittade pa hennes hundar som levde om sa att det var svart att ha en konversation, och fragade igen om Mandy var "snall" for annars ville hon inte att vi skulle komma in i rasthagen.
Jag tittade pa kvinnan, pa hennes hundar som var tamligen hysteriska vid staketet, pa Mandy som satt lungt och stilla vid mina fotter och tillbaka pa kvinnan och svarade att MIN hund var helt okay, men att hon sag ut att ha ett problem. Kvinnan's ansiktsuttryck visade vilken chock det var for henne ... hon tittade pa Mandy, sina hundar och tillbaka pa Mandy och da kom hennes van och sa till henne, "Jag har ju SAGT att det ar 'namnet-pa-en-hund' som drar igang alltihop.":grin: LOL ... jag sag kvinnan och hennes hundar igen pa avstand, men hon hade brottom ivag nar hon sag oss. LOL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 454
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 553
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 227
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 175
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka