"Mannen som talar med hundar" del 435

lady_vip

Trådstartare
Är det bara jag som blir uppriktigt orolig över hur stor del koppel har i hans och många andra experters program? Idag har han ett specialhalsband som ska hålla halsbandet långt uppe på halsen tex.

Alla kommer inte alla hålla med mig, men jag ser sällan problemet att folk har svårt att hålla i snöret, de har snarare problemet att de håller på tok för mycket i kopplet, kommunicerar för mycket med kopplet och styr hunden med kopplet.

Han lär ju ut exakt samma sak...

//E
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Ja OCH nej tycker jag. Många i de programmen håller i snöret för glatta livet, för annars skulle de aldrig se hunden igen. De korrigerar den aldrig. Med ett koppel/halsband de känner finns en möjlighet för en kunnig hand att snabbt korrigera. I avsnittet med labben idag tyckte jag CM ivrade för att hussen inte skulle slita och dra i hunden, utan ha kopplet slakt.

Däremot är jag inte CMfan, särskilt inte efter att han använde el på en hund i ett program, utan att ens nämna att han gjorde det. Han omnämnde det bara som "korrigeringen". Det har skrivits in en del till TV4 om detta vet jag.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Är det bara jag som blir uppriktigt orolig över hur stor del koppel har i hans och många andra experters program? Idag har han ett specialhalsband som ska hålla halsbandet långt uppe på halsen tex.

Alla kommer inte alla hålla med mig, men jag ser sällan problemet att folk har svårt att hålla i snöret, de har snarare problemet att de håller på tok för mycket i kopplet, kommunicerar för mycket med kopplet och styr hunden med kopplet.

Han lär ju ut exakt samma sak...

//E

Hur anser du att dessa ägare till hundarna (som uppenbarligen har noll koll på hund) ska få sina problem lösta snabbt och enkelt utan att använda något redskap?
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Men dom måste ju börja någonstans. Kan inte hunden lyda när den går i koppel kommer den ju knappast lyda när den är lös heller. Uppfattningen jag fått när jag tittat på programmet är att många av hundägarna inte har en susning om vad en hund är förutom att den gillar köttbullar och viftar på svansen när den är glad... Ofta har CM inga problem med hunden utan det är ägaren han har "problem" med. Nu har jag inte sett alla avsnitten som visats men jag har sett en handfull och jag har inte heller sett kvällens avsnitt.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jag håller med vad som sagts tidigare.
Dessutom så är det starka hundar som är ute på promenad med ägarna...inte tvärtom:crazy:
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Är det bara jag som blir uppriktigt orolig över hur stor del koppel har i hans och många andra experters program? Idag har han ett specialhalsband som ska hålla halsbandet långt uppe på halsen tex.

Alla kommer inte alla hålla med mig, men jag ser sällan problemet att folk har svårt att hålla i snöret, de har snarare problemet att de håller på tok för mycket i kopplet, kommunicerar för mycket med kopplet och styr hunden med kopplet.

Han lär ju ut exakt samma sak...

//E

Jag tror de flesta fattar att det är ett program med PROBLEMhundar ( fast eg människoproblem)

Ena stunden klagas det på stryp, nästa på stackel, sen på halti och nu på detta....hur ska gnällfolket ha det egentligen? Detta är ju bevisligen inte hundar som kommer på inkallning, lyssnar på ägaren och dom har en hel del otäcka olater.

t ex hunden som "tagit" sängen...den korrigerades enkelt, snabbt med med vissa "oljud"...såna ljud kan min sch/bc få bara man ex tar får hårt i tassen vid kloklippning....Jag tror han vet vad han gör och det är ingen som VET om det va el han hade, och OM han använde det så var det säkert välbehövligt i det fallet...hunden blev ju iallafall lyckligare än vad han var innan Ceasar kom.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Problemet är ju just att folk uppfattar det som ett program om problemhundar, och inte ett program om problemmänniskor. :crazy: Finns ett annat program på TV4+ där en tjej hjälper folk som har problem, och hon tycker jag är bra då hon OFTA påpekar att det är människorna som gör fel, inte hundarna.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Problemet är ju just att folk uppfattar det som ett program om problemhundar,

Va ? Tala för dig själv du...hur kan du tro att alla människor är dumma i huvudet och inte ens förstår vad det handlar om ? Han upprepar ju gång på gång på gång på gång att: DET ÄR MÄNNISKANS fel...Tror du alla vi människor är både stendöva å blinda ?????
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Hur anser du att dessa ägare till hundarna (som uppenbarligen har noll koll på hund) ska få sina problem lösta snabbt och enkelt utan att använda något redskap?

Vem har sagt att alla problem ska lösas snabbt och enkelt??
Har hunden ett problem får man ta den tid det tar att lösa problemet.. Man kan inte rättfärdiga alla metoder bara för att dom är snabba.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Tja, nu löses ju inte alla problem med 5 minuter i tv: n...Ägarna får ju ett sätt att joibba vidare. Många gånger har han ju kommit tillbaka efter 2 veckor 1 månad för att kolla hur bra dom tränat. Du ska inte tro allt du ser på tv...så snabbt går det inte ;)
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Vem har sagt att alla problem ska lösas snabbt och enkelt??
Har hunden ett problem får man ta den tid det tar att lösa problemet.. Man kan inte rättfärdiga alla metoder bara för att dom är snabba.

Jag anser att går ett problem att lösa snabbt ska det göras snabbt.
Varför lägga ner mer tid än vad man behöver? En hund mår bäst av att finna harmoni och lugn så fort som möjligt.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jag tror de flesta fattar att det är ett program med PROBLEMhundar ( fast eg människoproblem)

Ena stunden klagas det på stryp, nästa på stackel, sen på halti och nu på detta....hur ska gnällfolket ha det egentligen? Detta är ju bevisligen inte hundar som kommer på inkallning, lyssnar på ägaren och dom har en hel del otäcka olater.

t ex hunden som "tagit" sängen...den korrigerades enkelt, snabbt med med vissa "oljud"...såna ljud kan min sch/bc få bara man ex tar får hårt i tassen vid kloklippning....Jag tror han vet vad han gör och det är ingen som VET om det va el han hade, och OM han använde det så var det säkert välbehövligt i det fallet...hunden blev ju iallafall lyckligare än vad han var innan Ceasar kom.

Bra skrivet!
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Det är ju det som är synd, att många som tittar på såna program ("mannen som talar med hundar" mfl) verkligen tror att det går så snabbt och enkelt som man får se på tv...
Har en granne som hade problem med deras hund, så går jag förbi deras uteplats och det skriks och gapas och kastas stora ica-kassar med tomma ölburkar i, på en hund av liten ras- som var helt förstörd!

Jo men visst, så hade dom minsann sett att man skulle göra på Barbro Börjessons lilla stund i Go'kväll (för de var väl där hon var...)?!

Det höll ju på sluta i katastrof!!
Därför är jag emot de flesta såna program där allt annat än mjuka metoder visas.
Visst, jag VET att det kan fungera (dessutom mkt bra) att tex. ösa en skopa vatten för att avbryta ett beteende, eller kasta ngt, osv.
Men att råda någon att göra så är ju helt livsfarligt, då används de i tid och otid, och skapar mer problem än hjälper.

Och som svar på din fråga, människor kan vara j*vla dumma i huvudet, även om du inte är det :P
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Vem har sagt att alla problem ska lösas snabbt och enkelt??
Har hunden ett problem får man ta den tid det tar att lösa problemet.. Man kan inte rättfärdiga alla metoder bara för att dom är snabba.

Men hur skulle du göra då om du som de i dagens program hade en stor och stark hund som gör mycket aggressiva utfall mot barn, andra hundar, cyklister, joggare osv... om du skulle träna bort detta utan redskap? Isolera dig en skog i några månader?

Varför är det så fel att använda redskap just för att det löser problemet snabbt och enkelt? Det är väldigt tydligt i programmen tycker jag att det är människorna som ska tränas, inte hundarna.
Om du har en hund som beter så illa som dessa så är det inte en lycklig hund. Om du på kort tid med hjälp av ett koppel kan nå roten till problemet (ta över kontrollen av hunden) utan att hunden för den skull lider - vari ligger problemet? Ligger det inte i hundens intresse att lösa det "snabbt och enkelt"?

Sen att det finns folk som missbrukar redskap är en helt annat fråga.

Jag placerar strypkedjan så högt upp på halsen jag kan på min hund just för att kunna göra mina korrigeringar så små som möjligt. Har kedjan halkat ner så kan hon om hon vill dra omkull mig. Det är inte önskvärt när hon i sin iver glömmer bort att uppföra sig när det skuttar upp en sork framför tassarna på henne och hon far efter (hände så sent som idag på promenaden). Tänk om hon varit aggressiv och farlig för sin omgivning och något liknande hände...?
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Men det är det jag gillar med det här programmet. Visst, han använder strypkedja på promenaderna men alla andra korrigeringar sker lugnt, icke våldsamt och ofta räcker det med att han använder kroppsspråket.
Jag tycker budskapet är otroligt tydligt att man enbart med sitt tankesätt, sitt kroppspråk men framför allt sin inställning till hur hundar fungerar är A och O när man ska uppfostra en hund. Just den biten har hjälpt mig otroligt mycket i min behandling av min egen hund och responsen jag får från henne är... otrolig rent ut sagt.

Jag har dock aldrig sett de avsnitt där han påstås använda sig av el och liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Det är ju det som är synd, att många som tittar på såna program ("mannen som talar med hundar" mfl) verkligen tror att det går så snabbt och enkelt som man får se på tv...
:P

Bara det att i detta programmet står det klart och tydligt i början och vid vissa tillfällen att "metoderna enbart ska utövas av en instruktör"
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Varför är det så fel att använda redskap just för att det löser problemet snabbt och enkelt? Det är väldigt tydligt i programmen tycker jag att det är människorna som ska tränas, inte hundarna.
Frågan är, åtgärdas problemet eller symtomen? Blir ägarna bättre "hundmänniskor" för att dom får lära sig att använda skarpa redskap?

Jag placerar strypkedjan ...
Kringgår problemet?

LIA
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Om jag tof en omplacering som betedde sej på det viset skulle jag först avgöra vad jag tror skulle fungera.
jag har varit med om hundar som gjort utfall och genom att utropa ett glatt "braaaaa" när man ser att hunden laddar, har gjort hunden så paff att den vänt upp och tittat på en...
Om det är en möjlighet skulle jag jobba så, tills hunden själv väljer att ta kontakt istället för att ladda på människor/hundar osv.
Alternativt använda klicker.

Fungerar inte det skulle jag troligen skopa en hink vatten över honom just i utfallet, för att avbryta beteendet. Förhoppningsvis skulle det inte behöva göras mer än ett par gånger...
Varpå jag skulle börja jobba med klicker vid möten.

I många fall tror jag att det går att lösa snabbt och enkelt utan "redskap".. Och det är trevligare för hunden.
I vissa fall krävs det annat (jag föredrar vatten då det inte på något sätt kan skada hunden).

Sen är jag ledsen för din skull som måste använda kopplet för korrigering.
Själv har jag en hund som lyssnar till vad jag säger (kanske för att jag aldrig använt kopplet som kommunikationsmedel)...
Det gällde även min 40kg Rottis som också kunnat dra ikull mej om hon velat.
 
Sv: "Mannen som talar med hundar" del 435

Jag tror faktiskt att det är så här att han använder vissa starka redskap för att lära hunden att FATTA....dessa hundar måste ju lära sig en hel del som den normala hunden redan fattar....han påpekar ju ideligen att dom ska tänka på hållning, kroppsspråk och pondus och DET är det viktigaste + att känna till ett "rovdjurs" sätt att tänka...

Med shar peien använde han ju INGENTING mer än sitt ledarskap och nått nyp...

Rätt använt så behöver man ju inga skarpa verktyg mer än i ev inlärningsfasen, som med "labben" och pitmixen....och mixen var ju faktiskt en väldigt klok hund och man såg ju på den att det kopplade direkt när rätt människa tog sig an honom...man riktigt såg hur han log och kunde slappna av....äntligen :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 636
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 960
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 469
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp