Mängd blod i spåret mm.

_Runaway_

Trådstartare
Har precis börjat spåra lite med min hund, och vi lär oss genom tips från bekanta, och läser på nätet. Skrev en tidigare tråd med ett par frågor, och som jag skrev då så har jag tyvärr inte råd att gå kurs på klubben i höst.

Men vi har fått tag på både klöv och nötblod nu, köpt en bra sele som han verkar trivas med och en lina!
jag fick ett tips att späda blodet, en del blod och två delar vatten. Är det så man "ska" göra, är det helt tokigt eller gör man som man känner för?
Sen det här med mängden blod i ett spår. Finns det någon riktlinje för hur mycket blod man bör börja med, ex 2dl på x antal meter, 3dl på x antal och så vidare?
Och det här med hur tätt och mycket man ska bloda.. Bloda rikligt vid spårets start har jag förstått, och sparka upp lite i marken. Sen, är det någon enstaka droppe per steg, eller ska det nästan drälla ur flaskan? Jag har tänkt göra ett litet hål i flaskans kork för att få lite lättare att dosera.

Någon som vill ta sig tid? :)

Sv: Mängd blod i spåret mm.

Roligt!
Jag har precis inhandlat blod själv för att ta tag i viltspårandet igen, denna gång med siktet på åtminstonde anlagsprov innan snön kommer:D

Angående att späda blodet så är det helt ok att göra men inget du måste. Fördelen är att blodet räcker längre men samtidigt blir det ju tunnare. Smaksak:D
Och så var det mängden.
Som du säger brukar jag ta lite mer blod i början av spåret, men det behöver ju inte överdrivas heller. Sen brukar jag använda halvlitersflaska med pipkork, fungerar utmärkt och brukar komma lagom mängd blod. Brukar droppa typ varannat steg och då vickar jag bara på flaskan inte klämmer. Ibland kommer det inget alls, ibland 1droppe och ibland några fler.
Bara att prova sig fram och se vilken teknik som passar för dig:p
Lycka till!

Jag använder också en halvlitersflaska. Har dock skruvkork som jag gjort ett litet hål i. När jag provade den metoden första gången gjorde jag dock ett för stort hål så det kom lite för mycket blod. ;)
Blodar lite på klöven i början och 5-10droppar på samma ställe sen droppar jag en droppe varannat steg ungefär. Brukar gå åt 1-1,5dl på ett 350-500m långt spår.

Försöker hålla igen lite på blodet nu eftersom det kommer en regeländring vid årsskiftet om mängden blod i anlagstestet. Nu är det 3dl för 600m spår men efter nyår blir det 2dl istället.
Inte helt hundra på att detta gäller anlagstestet när jag tänker efter, kanske var öppen klass förresten. Någon som vet?

Jag stämplar, tyckte först det var bökigare med stav och dunk och hej och hå. Nu kan jag inte tänka mig nåt annat.

Vanlig liten dunk som jag skurit upp så hålet blir rejält mycket större, vanligt moppskaft och en svamp fasttejpad nertil. På så sätt så får jag blodet verkligen intryckt i marken och riskerar inte att nosen börjar lätta och vittra luft.

Hej!
Jag har också precis börjat spåra med min hund! Inte fått tag på någon klöv ännu, så jag har dragit märgben, läste någonstans att det var ett alternativ (hoppas jag inte förstört något för framtiden)
Jag har köpt blodpulver som jag blandar i en nappflaska, funkar jättebra,
inget kladd och lagom droppar (tror jag)
Var kanske inte svar på Din fråga, men kul att dela "erfarenheter" med andra
nybörjare.

Jag tycker det låter ganska mkt att späda 1+2. Själv gör jag kanske tvärt om, 2+1.

Jag droppar ungefär vart tredje steg.

Liknande trådar

Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 963
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 704
Senast: giovanna
·
Övr. Hund Hej alla! Idag testade jag att lägga ett kort spår till min schäfer tik för att se om det kanske är något som hon skulle tycka är...
2
Svar
23
· Visningar
2 257
Senast: ElinAgnes
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 961
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka