Många bud om kastrering!

Pettsson

Trådstartare
Det börjar nalkas för kastrering! Han katten kommer bestämt att kastreras inom de två kommande månaderna.
Hon katten däremot är jag lite osäker på, det är många bud gällande vad som är bäst och inte alls bra.

En veterinär till min sambos familj sa att vid sex månaders ålder är det OK att kastrera dem båda. Men kort därefter fick jag dels höra att hon bör få en kull innan och dels att risken att katten blir som förbytt är stor.
Någon sa att hon först bör äta p-piller en period och ytterligare en sa att jag kunde kastrera dem samtidigt. Eller bör hon bara steriliseras?

Någon som har en enhetligt svar? :crazy:

De ska också öronmärkas vid samma tillfälle samt vaccineras.

Sv: Många bud om kastrering!

Nej nej, hon behöver absolut inte få en kull innan, det är bara nys!

Kastrera du båda, det är minst besvär för katterna och minst besvär för dig.

Jag undrar varifrån alla idiotiska myter om katter och kastrering kommer?

Kastrera du båda direkt! Har hon börjat löpa? Isåfall gäller det att hankatten kan vara fertil upp till en månad efter kastrering, det är alltså inte "safe" bara för att han är kastrerad.

"Moderna" veterinärer har allt från 12-13 veckor till 6 mån ålder som gräns. Allt över det direkt olämpligt eftersom både han- och honkatter kan vara könsmogna då, och p-piller är något man ska undvika till varje pris om man kan det.

Ojojoj, detta måste vara rena djungeln! Jag har fått höra att hankatter kan man kastrera från 6 månaders ålder, och honkatter bör man helst vänta tills de är minst 1 år eller har börjat löpa. Är detta alltså fel?
Jag kan alltså kastrera min hona på ca 11 månader när jag ändå ska till vet. ?

Du inte bara kan, du bör göra det. Framförallt om hon börjat löpa. "Naturen" är inte gynnsam för den enskilda katten. Löp sliter hårt, upprepade löp leder ofta till livmoderinflammationer (som kan vara dödliga), naturen är gjord för att honkatten ska producera en himla massa ungar innan hon dör (relativt ung).

En del veterinärer har inget som helst intresse för katter och utvecklingen på kattvårdssidan, utan tillämpar samma metoder som lärdes ut när de läste för 35 år sedan.

Min vet kastrerar så fort kulorna kommit ner på hankatter (i vårt fall runt 12 veckor) och honkatter i samma ålder sålänge de väger 1-1,5 kg för att inte vara för känsliga för narkosen. Fler och fler uppfödare levererar sin ungar kastrerade numera. (Även om majoriteten väljer att kastrera vid 6 mån)

Nästa gång du hör några säga att hankatter kan kastreras vid 6 månaders ålder men att honkatter måste vara 1 år, fråga då varför. Be om en motivering till den skillnaden.

Jag antar att det har med könsmognad att göra, men sannolikheten att en hane är könsmogen vid 6 månaders ålder är MINDRE än att en honkatt hunnit bli könsmogen.

Det enda som egentligen gör skillnad på en katt är om man kastrerar den före eller efter den har växt färdigt. Kastreras den någon gång där emellan (vilket de flesta gör) gör det absolut ingen skillnad. Då kan man kastrera vi 6 veckors ålder eller vid 10 månaders ålder, ingen fysiologisk skillnad kommer kunna märkas.

Jag brukar numera rekommendera att man kastrerar katten så fort som möjligt dvs. när ens veterinär är villig att göra det. Om det sedan är vid 12 veckors ålder eller vid 6 månaders ålder kvittar. Om veterinären vill vänta längre än 6 månader... då skulle jag som allra minst rekommendera att be om en motivering till väntan.

Min honkatt blev som förbytt av sin kastrering.
Från att ha varit en skrikande, pipande, ålande kåt hora, som inte hade ro att äta och såg ut som ett streck, och stack upp sin äckliga rumpa i ansiktet på folk, så fick jag tillbaka den trevliga myskatten som älskar att sova vid min hals, som jagar allt som rör sig och följer matte överallt! :love: Dvs som hon var när hon var kattunge. Jag skulle säga att hon blev som förbytt av att vara könsmogen! Stackars liten!

För både din och hennes skull, ta henne så fort som möjligt!

Hon har inte börjat löpa ännu så det är hög tid.

OK! Det visste jag inte, då behöver jag alltså inte oroa mig över piller mer. Tack för råd :bow:

jag har också hört massa om det där. Den ena vetten sa att katterna ska vara minst ett år, en annan sa att det inte spelar någon roll och den tredje sa ca 6 månader..:S

Frågade vet nu när jag var där med lillkatten, han tyckte att jag skulle vänta till 6 månader med henne.
Den andra katten kunde jag vänta med tills hon visade tecken på löpning enligt honom. Vet inte hur jag ska göra dock. Nu verkar det som att jag måste åka in med henne ändå, då hon har problem med sina ögon, så jag kanske ska fråga om jag kan kastrera henne då också?

Eller är det inte bra att kastrera katten om de har problem med något annat?
Typ om det är en infektion hon fått i ögonen, ska man då vänta tills den läkt med att kastrera?

Vet. kan nog svara på det där om det går bra att kastrera om de har problem med infektion.
Men jag tycker att din veterinär är ganska dum om han tycker du ska vänta med att kastrera tills hon visar tecken på att löpa.
Jag vet 2 fall bara här på Buke den sista tiden där folks honkatter inte visade tecken på att löpa och helt plötsligt skulle de få ungar.
Så jag tycker att det är ett ganska förlegat råd att ge.

Ja, ur den synvinkeln kan jag förstå det, men då hon är innekatt sen födseln, och bara har umgåtts med honor eller min kastrerade hankatt så borde den risken iaf vara väldigt minimalisk!

*nappar tråden*

Nu har jag bokat tid och fixats skjuts å allt för mig och Isola så hon ska kastreras på måndag. :crazy: Är helt gaaaaalet nervös!!! :cry:

Om du ej ska avla på honan så kastrera dom både.Tänk på att p-piller kan ge biverkningar för katter.

Kl. Jag har en del negativa erfarenheter av att kastrera riktigt unga honkatter o vill därför helst vänta till 10-11 mån.
När det gäller hankatter ser jag inga medicinska problem med att kastrera tidigt, däremot är min personliga erfarenhet att man får en mer akativ katt om man låter den bli könsmogen först.
PL

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 364
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Jenka
·
F
Övr. Katt Vi har sedan tidigare fem katter, 7, 9, 12, 13 och 18 år gamla, alla vaccinerade, kastrerade, försäkrade osv. De går ut som de vill...
Svar
13
· Visningar
2 315
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama