Många bud om kastrering!

Sv: Många bud om kastrering!

får man fråga vad för negativa erfarenheter du sett hos de tidigt kastrerade honkatterna och hur tidigt de var kastrerade?

Finns det några risker förenade med att kastrera en något äldre katt, runt 4 år? :crazy: De katthonor som vi kastrerat har alltid kastrerats runt 8-12 månaders ålder, aldrig kastrerat någon så här sent.

Jenny, det kommer gå så bra :bump:

Säger jag som kommer sitta på nålar när det är dags för mina :D

Kan det bero på att de inte håller sig tillräckligt stilla under läkningstiden och därmed håller såret öppet eller har det att göra med deras "skinnkvalitet" på ngt sätt?

Enligt min vet (som har många år erfarenhet av tidig kastrering, från 12 v.) läker framförallt honor lättare om man kastrerar dem som små... För hanar rekommenderar han kastrering så fort kulorna är nere enbart för att minska risken för problem (strilande, oönskade kullar mm). En hankatt på 6 mån kan mycket väl bli pappa...

Min vet sa att unga katter kan stanna i växten om man kastrerar dem tidigt, därför väntade jag tills min kisse var över 8m. Vad sägs om det, är det bara en myt.. eller bör hon läsa på lite (mkt)???

Det stämmer absolut inte. Den enda forskning som finns på området säger tvärtom att tidig kastrering kan göra att tillväxtzonerna i rörbenen sluter sig senare och därför kan katten bli något mer högbent än annars. (och då är det knappt signifikanta skillnader det handlar om)

Jag håller med Sassy inga problem att kastrera varken hankatter eller honkatter när dom är 6-8 mån.
Är utbildad djurvårdare.

Jag ser heller inte några problem att kastrera tidigt. T.o.m kattungar på 12 veckor.
Om det är svårt att läka efter kastreringen kan det ha att göra med när på året de kastreras. Man kan ju undvika kastrering under rötmånaden. Sen kan det vara att något händer för en katt som kastreras tidigt , men det kanske också skulle ha hänt om hon kastrerades sent

Enligt min vet (som har många år erfarenhet av tidig kastrering, från 12 v.) läker framförallt honor lättare om man kastrerar dem som små... För hanar rekommenderar han kastrering så fort kulorna är nere enbart för att minska risken för problem (strilande, oönskade kullar mm). En hankatt på 6 mån kan mycket väl bli pappa...

Det är ju även det varenda studie på området har kommit fram till. :smirk:

Jag tror på dem, det är ju några tusen katter som underlag för de studierna. De uppfödare jag känner som kastrerar både honor och hanar vid 12-16 veckors ålder menar också på att de läker mycket snabbare än katter som kastreras efter 6 månaders ålder. Kastrerad på morgonen, uppe och springer i princip omedelbart efter uppvak och ihopläkt efter bara några dagar.

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 364
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Jenka
·
F
Övr. Katt Vi har sedan tidigare fem katter, 7, 9, 12, 13 och 18 år gamla, alla vaccinerade, kastrerade, försäkrade osv. De går ut som de vill...
Svar
13
· Visningar
2 315
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama