roge

Trådstartare
Hej!
Vet inte om tråden hamnat rätt men men,
Det är så här att mina hästar ska ställas ut i höst och min fråga är hur manen ska vara.
Jag har en connemara och en ridponny (bägge två år)
connemaran är jag rätt säker på ska ha lång och naturlig man, stämmer det? och även ser naturlig ut?
men ridponnyn? är det som halvblod att hon ska ha knoppad man, allmänt trimmad också? (klippt hovskägg osv.)

Någon som vet? är bra att veta redan nu eftersom bägge har tjocka långa manar, så ska jag lyckas få ridponnyns man kort och tunn är det nästan dags att börja rycka redan nu.

Tacksam för svar

Sv: Manen

Helst ska ju Connemarans man vara lång och naturlig. Du kan ansa den ifall du känner att du vill ha den lite ansad, men ryckt tycker jag absolut inte att den ska vara. Och klippt ska den verkligen inte vara!! Ingen häst förtjänar att ha en klippt man, det ser bara onaturligt och fult ut.

Ridponnyn ska vara knoppad och iordninggjord som ett halvblod på tävling ungefär.

Min dotter hade en connemara för några år sedan på en utställning.
Han hade sin 70 cm långa man i behåll och det kommenterades positivt!

Nästan alla på utställningen, hade korta ryckta eller klippta manar...

Ridponnyn skulle jag tipsa om bör vara som ett halvblod. Ryckt, och flätad...

Då får jag nog börja rycka manen på ridponnyn redan nu, eller finns de något annat sätt som är bra att tunna ut den på, för den är jättetjock!

För läääängesedan var jag med min Connemara på en internationell utställning på Roskilde. I klassen äldre ston där vi ställde ut henne blev hon 50e av 52 :o. Omdömmet var att hon var för mycket i tävlingsskick, dvs slimmad, blank, flätad osv. De som vann klassen såg ut som om dom kom direkt från heden på Irland eller nåt. Långpälsade och ruffiga. Bara en reflektion :p

De som vann klassen såg ut som om dom kom direkt från heden på Irland eller nåt. Långpälsade och ruffiga. Bara en reflektion :p
Men det är ju så en utställnings-Connemara ska se ut! Precis som en isländshäst inte ska vara trimmad.

Tävlar man med Connemaran så kan man inte tro att det ska gå bra att ställa ut den med bra resultat för internationella domare.

Men egentligen borde det ju inte spela någon roll om connemaran är flätad eller naturell. Det borde vara viktigare med exteriör och lynne än hur blank pälsen och manen är. Tycker jag i alla fall. Prestationen och hållbarheten sitter ju inte i manen.:D

Jag tycker också de e heltkonstigt med att manen har betydlese men har ju med rasstandard att göra.
jag visade en tvåårig hingst för några år sen fick 7 på traven med omdömet att han travar för bra för bra för att vara connemara (han travar mer som ett halvblodshäst en sån trav man vill ha på tävlingshästar).
Förstår inte att man inte ändrar lite på rasstandarden för en riktig typisk connemara med bra poäng på typen vill ingen ha som tävlingshäst (finns ju undantag)

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 486
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 679
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 024
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka