manen försvinner!! hjälp fort!

V

v_NiniZ_v

Jösses.. hur ska jag göra? Det är så, att en islandsvallack som står i samma hage som min travhäst biter av min hästs man, så den är bara halv!!! :eek: ( Lägger ut en bild, och visar...)

a2a217385b1e44adb1ec496298e4f0f1.jpg

Syns inte jätteväl, pga sadeln täcken där den slutar. Nu börjar islandshästen tugga loss rätt långt upp, och jag vill inte att fridas man ska försvinna helt, den är ju så fin^^ .

Skippar restsnacket som är helt oviktigt och kastar oss in i frågan.

Vad kan jag göra åt det här? Jag har testat att blanda ättiksprit med riven vitlök i.. men det hjälper tydligen inte! Någon som har ett bra tips som man kan göra av saker man har hemma? :devil:

tacksam för svar! :bow:

Sv: manen försvinner!! hjälp fort!

Kleta på lite senap. det fungerar på staketstolpar har jag hört... Fast det är klart- äter den ättika vetif*n.... hihi...

Du kan ju alltid peppra den lite extra... *urk*

haha, jaa allt är godis för honom :crazy:

Men senap, har jag inte tänkt på! har provat pheferoni ( hur nu det stavas.....) men det tyckte han om... tycker synd om frida.. hah.. stackarn!

Men senap som sagt, ! Absolut ska jag testa det!

Crubmix, sånt du smetar på väggar och i boxen för att hästen inte ska bita. Smakar förjävligt :eek: Fick det rådet en gång och det fungerar faktiskt. De ska tåla att få det på sig men det bästa är väl förstås att försöka smeta på i manen så mycket som möjligt och inte så mycket på "huden". Testa, det funkar!

Jaha, okej jag tror aldrig jag hört det förut. vart köper man det?

Oj, det finns överallt, hööks, börjes, ridsportaffären. Inte så dyrt heller, en hundring kanske, och rätt drygt. Kan rekkomendera att ha handskar på bara, går inte bort fast man tvättat sig. Råkade stoppa fingrarna i munnen efter att ha smetat med det där en gång och fyyyyyy, förstår att hästarna inte biter på väggar sen :p

Crubnix hette det visst, kostar 119 kr på hööks under tillbehör. Får jag skriva så förressten :o

En tjej i mitt förra stall hadde det problemet med med häst i mitt förra stall, den åt upp dom andra hästarnas manar och svansar :eek: Men vi provade att doppa och blöta manar och svansar i en blandning av ättiksvatten och sköljmedel för maskindisk, hästen slutade gnaga på manar och svansar...

Jasså där ser man. Ska nog testa det också innan crubnix. !

Klipp av all man så har kompisen inget att tugga av. Så behöver ni int vara oroliga att han skall få ont i magen.

Kan det inte vara så att isisen har problem med klåda i sin man och ber din travare om att klia HONOM (isisen) där?

precis som någon annan skrev. NOBite!!! Oslagbart :D

jag är väldigt mån om att mina hästar ska ha sina manar kvar och på Lantmännen har jag köpt NoBite.
Mina hästar har alltid haft tjock, lång o välskött man utan stripor tack vare detta medel :love:
För det tar ju som bekant väldigt lång tid innan de återfår sin tjocka lååånga man om den en gång har blivit avbiten o sliten... :cry:

Känns ju lite taskigt men... :angel: :crazy:

Men du måste ha handskar på dig för får du det på händerna smakar allting du tar i sedan rävgift!! och det går inte bort i första taget heller!!!

Näe han har inga tecken på klåda, han har aldrig haft det och man ser att han inte har det. :)

OKej, ingen fara:Dbättre det tar lång tid än att låta det fortsätta såhär :D

vi är helt säkra på att det finns ett annat sätt än att klippa av hela manen. :banana:

Ok ! och det fanns på lantmännen sa någon annan.. tror jag :p Ska testa.

v_NiniZ_v skrev:
Jösses.. hur ska jag göra? Det är så, att en islandsvallack som står i samma hage som min travhäst biter av min hästs man, så den är bara halv!!! :eek: ( Lägger ut en bild, och visar...)

a2a217385b1e44adb1ec496298e4f0f1.jpg

Syns inte jätteväl, pga sadeln täcken där den slutar. Nu börjar islandshästen tugga loss rätt långt upp, och jag vill inte att fridas man ska försvinna helt, den är ju så fin^^ .

Skippar restsnacket som är helt oviktigt och kastar oss in i frågan.

Vad kan jag göra åt det här? Jag har testat att blanda ättiksprit med riven vitlök i.. men det hjälper tydligen inte! Någon som har ett bra tips som man kan göra av saker man har hemma? :devil:

tacksam för svar! :bow:

man ser inte bilden :(
men jag antar att hon såg ut som min islänning i sommar.. bara man i mitten av halsen..fast hon har eksem..
hennes hästkompis kliade henne med men då skyddade eksemtäcket.. men om inte din islänning har klåda kanske det har något med travaren att göra.. antingen vill han vara en bra kompis :smirk: eller så kanske någon tand kliar :)
eller det sista alternativet.. han gillar man helt enkelt :devil: man kan ju alltid testa att säja till travaren så fort han kliar henne.. det funkade på min pålla då hon kliade sig.. men det funkade bara då hon såg mig.. så fort jag gick kliade hon sig på något.. :crazy:

Du kanske ska göra som de gjorde på Allsång på Skansen? De hade ju en PAPP-LASSE i Lasse Berghagens frånvaro..

Du får helt enkelt ställa en uppförstorad papp-bild på dig i hagen..då kliar hon ju inte! :D ;) :love:

Liknande trådar

T
Hästvård Måste bara ta hjälp och höra om det är någon annan som har råkat ut för att hästarnas svansar "försvinner"??? Först svor jag över...
Svar
17
· Visningar
1 616
Senast: axel
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 060
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 960
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV