Manegeavgift

A

Alba

Hej alla kloka där ute!

Hoppas att ni som har tillgång till ett ridhus kan hjälpa mig med en lösning på mitt problem.

Jag har fått i uppdrag av min ridklubbs styrelse att utarbeta ett par olika förslag kring användande av klubbens ridhus.

För privatryttare har vi en färdig lösning, problemet gäller bedrivande av komersiell verksamhet i ridhuset.
Detta är ett nytt problem för oss, i ett av stallarna intill ridhuset har det startats företag. De tar in hästar för försäljning, inridning/tillridning mm.
Det rör sig om många hästar.

Med nuvarande system kan de på ett manegekort boka ridhuset för ensamridning och i princip ta alla bokningsbara tider som finns.
Avgifterna är ju beräknade på att ryttaren har 1-3 hästar inte 10!
Som det är nu är det svårt för de ryttare som kommer utifrån att få tillgång till ridhuset, och i längden blir det även en ekonomisk förlust för klubben.
Det är ju som om vi håller stallet i fråga med i princip gratis ridhus. För en ringa summa kan de i princip nyttja anläggningen obegränsat, utan att behöva bry sig om underhåll och dessutom tjäna pengar på det.

Hur ser det ut på anläggningarna i landet, har ni någon lösning?
Att de får betala en fast månadsavgift? Begränsningar i antalet timmar man kan boka?

ALLA tips mottages med tacksamhet!
 
Sv: Manegeavgift

Jag hade nog satt ett maxantal hästar per ridhuskort, tex 3 hästar per kort eller kanske till och med två. Bara för att man ska hålla i styr sådant överutnyttjande.
Vet även att en hel del ställen kör med att du löser ditt ridhuskort per ekipage. Och att du sedan har en något lägre avgift per tilläggshäst eftersom dom redan betalt för ryttaren en gång.

/Camilla
 
Sv: Manegeavgift

I det privata ridhuset jag nyttjar betalar man per häst.

På stora klubben betalade man fullt för häst ett och halva priset för återstående hästar.
 
Sv: Manegeavgift

Lägg en begränsning på antalet hästar/kort. Hos oss är det även så att om du vill ensamboka ridhuset så kostar det utöver ridhuskortet.
T.ex. du betalar 500 kr/termin om du tävlar för klubben. Vill du boka hela ridhuset kostar det 200 kr/timme. Kortet gäller alltså endast vid ridning på obokade tider.
 
Sv: Manegeavgift

Säger som de andra, begränsa antalet hästar per kort och inför/höj avgiften för bokning.
 
Sv: Manegeavgift

Jag skulle väl inte välja att se detta som ett problem, utan snarare en möjlighet för ridklubben att teckna ett bra avtal med företaget som vill utnyttja ridhuset.
Att en komersiell verksamhet inte har rätt att utnyttja ridhuset på samma sätt som en vanlig privatperson känns ju ganska självklart.
Dessutom har ni väl även möjlighet att helt enkelt neka dem att använda ridhuset öht om det inte känns rätt, med hänvisning till att det enbart är avsett för privatryttare?
Ett förslag är ju annars att helt enkelt låta dem hyra ridhuset tex mellan kl
8-12 alla vardagar till en fast månadskostnad.
Alternativt får ni kanske se över era regler för vad som allmänt gäller när man löser manegekort. Kanske ska man strikt införa att för ett styck löst manegekort har man tillgång till ridhuset 1 h/dag?
 
Sv: Manegeavgift

Det kan bli problem med att begränsa antalet hästar per kort eftersom både antalet och individerna som grannföretaget har borde variera. Det går ju inte att kräva att de köper nytt kort till varje häst de får in och det är omöjligt att kolla att de inte kommer med fler hästar än de köpt kort för. T.ex. om de köpt ett kort för tre hästar - vilka hästar gäller det för?

Bättre då att begränsa antalet bokningar per kort och vecka och så får företagaren köpa så många kort som han behöver med tanke på hur många bokningar han vill göra.

Men eftersom näringsidkare som regel har fler hästar än privatryttare borde också priset för ett näringsidkarkort vara högre än privatryttarkort. Jag menar så här. En privatryttare rider ju sin häst punkt slut medan en näringsidkare skulle kunna ha en häst framskrittad utanför och sedan jobba en halvtimme med den medan en annan häst skrittas fram vid sidan av och sedan får den första hästen skritta av vid sidan av medan den andra hästen jobbar en halvtimme och sedan skrittas av utanför. Då har ju näringsidkaren på sätt och vis haft dubbel nytta av sin bokade timme.

Men varför ska en näringsidkare kunna köpa kort och boka tider på samma sätt som privatpersoner? Kanske man kan bestämma från klubbens sida att näringsidkare (som ju borde kunna träna på vilka tider som helst) endast får boka vissa tider som är mindre attraktiva för privatryttarna.

Ändrat: jag skriver för långsamt; Cela har ju precis skrivit i stort sett samma sak
 
Senast ändrad:
Sv: Manegeavgift

I min förra klubb fungerade det såhär:

Ridhuskort kunde lösas antingen för en häst (oavsett antal ryttare på hästen, hästkortet kostade 300kr/termin, eller 550kr/helår) eller för en ryttare, och gällde då för max 3 olika hästar ridna av samma ryttare. Kostade 350kr/termin alternativt 650kr/helår (innan så hade vi obegränsat antal hästar/ryttarkort, men vi ändrade det systemet pga att en medlem startade verksamhet och hade ca 10 hästar, och ändå bara betalade 1 ridhuskort (dvs 350kr/termin)). Med det nya systemet så fick den näringsidkaren istället lägga ridhuskort-kostnaden till sina övriga kostnader för den hästen, och då kräva sina uppdragsgivare på den kostnaden också (så stor skillnad gör inte 300kr att verksamheten står eller faller med den kostnaden)

För att boka ridhuset för ensamridning kostade det extra, har för mig att vi tig 150kr/påbörjad timme för klubbens medlemmar, 250kr/påbörjad timme för övriga. Bokning skulle ske minst 1 vecka i förväg (för att kunna anslås för övriga medlemmar i god tid, så inte exempelvis en person som alltid red samma tid och dag varje vecka, och aldrig vistades i ridhuset annars, skulle åka till ridhuset i onödan med sin häst)
 
Sv: Manegeavgift

Det kan bli problem med att begränsa antalet hästar per kort eftersom både antalet och individerna som grannföretaget har borde variera. Det går ju inte att kräva att de köper nytt kort till varje häst de får in och det är omöjligt att kolla att de inte kommer med fler hästar än de köpt kort för. T.ex. om de köpt ett kort för tre hästar - vilka hästar gäller det för?

För oss fungerade det alldeles utmärkt att begränsa hästantalet/kort. Alla som hade löst ridhuskort för innevarande termin fanns med på en lista som var anslagen i ridhuset. De som hade löst ett kort gällande för ryttaren hade fått namnge sin/sina hästar som skulle omfattas av kortet.
Alla som vistas i ridhuset kan alltså se ifall den som nyttjar ridhuset har löst kort för det eller inte, och hästar lär man sig ganska snabbt att känna igen...

Klart man kan kräva att de löser nya kort för varje häst, varför skulle man INTE kunna göra det? Är det uppdragshästar så låter man uppdragsgivaren betala den kostnaden också, om det är egna hästar som man köper in för försäljning så får man helt enkelt räkna in den kostnaden till övriga omkostnader, avgiften för ett ridhuskort är inte så stor att verksamheten står och faller med den extra utgiften.




Varför ska övriga ryttare + klubben "sponsra" den ryttarens verksamhet. All ridning sliter på underlaget i ridhuset, och självklart sliter en ryttare som rider 5 hästar/dag MER på underlaget än vad en ryttare som bara rider 1 häst/dag.
 
Sv: Manegeavgift

Tack ni som svarat!

Fortsätt gärna med fler förslag och tankar!

Som sagt man vill inte gärna sponsra någons verksamhet, som förening brukar det vara svårt nog att få pengarna att räcka åndå.

Jag kommer att sammanställa de svar jag får här för att kunna presentera olika lösingar för styrelsen.
Med lite tur så kanske jag har något att bolla tillbaka med om ett par dagar!

Spontant känns det kanske enklare att man hyr ut ridhuset till en fast kostnad varje månad åt de som vill driva verksamhet. Det blir inte krångel med olika hästnamn osv. Klubben vet att det finns en fast inkomst, företagaren kan planera för kostnaden i sin budget osv. Problemet är ju bara med tiderna, man vill ju inte låsa upp för många timmar åt de som hyr, klubbens ridhus är till för medlemmarna inte bara ett par stycken som bor nära. Tycker nog att de isåfall ska fritt kunna rida på bokningsfria tider och betala extra om det är en bokad ensamtid.

Ni som har system då ex en ryttare kan ha tre hästar på sitt "kort" hur mycket extra får de betala per häst utöver de tre på kortet? Ex ett terminskort kostar 600:-, betalar de 200:- per extra häst, eller 150:-/100:-.
Hur resonerade ni när ni satte priset?
 
Sv: Manegeavgift

Vi har inte haft någon reducerad kostnad ifall man har fler hästar än de som "ingår" på kortet. Det har varit fullpris som gäller, alternativt betala/gång (50kr/påbörjad timme). Skulle det vara så att en medlem har 3 hästar, säljer en och senare köper en ny, så kunde hästarnas namn på kortet ändras till att gälla den nya hästen istället för den som såldes. Däremot så var ett ridhuskort gällande häst endast giltigt till just den hästen, och kunde inte föras över på någon annan häst.

Har för mig att vi resonerade som så att det var såpass ovanligt i vår klubb att någon medlem hade mer än 3 privata hästar som reds på regelbunden basis (var vid det tillfället bara jag + en till som hade det) att frågan aldrig skulle komma upp, och den som hade verksamheten kunde ta ut ridhusavgiften från sina uppdragsgivare (tog emot hästar för inridning/tillridning)
 
Sv: Manegeavgift

Hittade klubbens aktuella regler och avgifter (jag är inte längre medlemm i den klubben pga flytt). En del har tydligen ändrats sedan jag var där...

Anläggningskort (gäller ridhus, utepaddock och klubbens hagar)

Observera att Du som använder Dig av terränghindren själv ansvarar för Dig och Din häst och att träningen går till på ett säkert sätt. Tänk på att det alltid är bra att vara två om någonting skulle inträffa! Om Du är under 18 år krävs det att Du har med Dig en ansvarig vuxen.

Observera att alla som använder ridhuset är skyldig att kunna ridhusreglerna.

Årskort för EN häst: 750 kr
Ange namn på hästen och kontaktperson för kortet på inbetalningskortet. (Flera olika ryttare kan nyttja kortet när de använder hästen som har anläggningskortet.)

Familjekort / år : 1200 kr
Personer som är skrivna på samma adress kan lösa ett familjekort för upp till tre (3) hästar. Ange namnet på samtliga berörda hästar samt familjens namn på inbetalningskortet.

Årskort för fler än tre hästar beslutas av styrelsen efter skriftlig ansökan.

Månadskort för EN häst: 300 kr
Ange namn på hästen och kontaktperson för kortet samt vilken månad det gäller på inbetalningskortet.

Engångskostnad: 50 kr / timme för medlemmar, 100 kr / timme för icke medlem.
Ange häst, ryttare och datum på inbetalningskortet.


Årskorten gäller från det datum man köpte kortet och ett år framåt.
För att få köpa årskort måste man vara medlem i klubben och vara det under hela perioden som anläggningskortet gäller..



Alla som har någon typ av anläggningskort kommer att finnas uppskrivna på en lista i ridhuset.


Hyra av hela ridhuset

2 timmar 200kr/tim



1/2 dag (4 tim) 600kr

För hyra av ridhuset mer än ½ dag beslutar styrelsen

1 dag 1000kr
För hyra av ridhuset med än ½ dag beslutar styrelsen
 
Sv: Manegeavgift

Ta reda på hur många hästar vederbörande har /kommer att ha i träning och inrätta en ny typ av manegekort för det. Tex för mer än tio hästar. Det lättaste vore ju om detta även innefattade ev medhjälpare/anställda.

Vad det gäller att boka ridhuset så får man ju se över regler för det. I det ridhuset jag rider nu tror jag inte ens att det går att boka ridhuset. Det är bara bokat för klubbens aktiviteter. Om företagaren arbetar heltid med verksamheten borde ju denne kunna rida hästar som behöver lite mer plats under de tider som det är lite folk i ridhuset. Vill man kunna vara säker på att ha ridhuset för sig själv alla tider på dygnet för att tex visa försäljningshästar så får man bygga ett eget ridhus.
 
Sv: Manegeavgift

Jag skulle nog slå ett slag för att hyra ut ridhuset till näringsidkaren under ett antal timmar per dag då ridhuset inte annars nyttjas (vi har ett fåtal som rider dagtid). Ett gyllene tillfälle för klubben att tjäna pengar på tider då ridhuset annars skulle vara outnyttjat.
Ni får väl ge lite olika tidsförslag ex.vis 2-3 h med början kl. 9
Kostnaden skulle väl lämpligen kunna landa på kring 2000 kr/mån.

I övrigt så är näringsidkaren välkommen med sin häst på "vanliga" tider men annars hänvisas den till bokade tider.
 
Sv: Manegeavgift

På vår klubb fungerar det så att du betalar
medlemsavgift 400 kr +
anläggningskort helår 700 kr
alternativt. termin (jan-jun, jul-dec) 350kr

Du kan ha hur många hästar som helst. men kan bara rida på de tider inte ridskolan har tillsammans med övriga. (finns bara ett ridhus)
vill du boka ngn av dessa tider och rida själv eller ha egna träningar löshoppning etc kostar det 100 kr/tim. bokar du minst 5 tim åt gången betalar du 80 kr/timme. dessa kan inte avbokas eller flyttas.

tycker det verkar bra som vissa säger att klubben hyr ut x antal till företaget övrig tid får man samsas.
 
Sv: Manegeavgift

Ni som har system då ex en ryttare kan ha tre hästar på sitt "kort" hur mycket extra får de betala per häst utöver de tre på kortet? Ex ett terminskort kostar 600:-, betalar de 200:- per extra häst, eller 150:-/100:-.
Hur resonerade ni när ni satte priset?

Inte en aning om hur de resonerade, jag är bara nyttjare och tycker kanske att vi betalar ganska mycket.
Men iallafall 1800 kr per termin per häst. Alt 600 kr/månad, eller 100 kr per gång. Alla som rider hästen måste vara medlem i klubben, det skall vara någon försäkringsorsak.
 
Sv: Manegeavgift

VArför inte dra ett genomsnitt på hur månnga boxar som är upptagna av dom dom hyr på ett år och ta 600 kr termin för dessa eller 1000 kr/år.
 

Liknande trådar

Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
12 116
Senast: FannyN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp