Manduca VS Baby Björn bärsele

Sv: Manduca VS Baby Björn bärsele

Jag skulle rekommendera en sjal med, mysigast är en i trikå. Det jag har hört om Manducan är att den kan vara lite bred i grenen åt de allra minsta bebisarna. Ingen egen erfarenhet av det dock, lillen var ett halvår när jag köpte min.

Det är väl lite olika antar jag, men jag blir ta mej sjutton helt galen av att försöka ta med vagnen i folksamlingar större än på Ica en tisdag förmiddag :D

kl

Jag skulle aldrig sätta mitt barn i en BB mest för hans egen skull. Och att de ska kunna sitta framåt låter som att man har läst på för lite. Det är mycket roligare för barn att sitta utan bälte i bilen också.

Men det var inte det jag ville säga, utan jag ville berätta att jag burit grannens 5-åring på ryggen i Manducan :rofl:
Det var en promenad som blev lite för lång, en jätteuppförsbacke och han hade stödhjul och håll. Så jag hade barnvagnen i ena handen, 5-åringen på ryggen och hans cykel i andra handen. Inga problem för ryggen, men det var rätt svettigt :D

Det finns barn som trivs när de blir burna och får sitta framåt. Dvs man bär dem så att de sitter på armen. Vad skulle selen göra för skillnad? :confused: I manducan så hänger de med huvudet, det är ju inte heller bra.

Det är upp till bäraren hur barnet sitter i Manducan, då den är går att ställa in väldigt mycket. Det finns spädbarnsinlägg, och dragkedja man kan öppna så den går högre upp över huvudet = stödjer hela huvudet. Så just den där bilden är inte den enda positionen som gäller för Manduca, precis som på alla andra bärselar och sjalar. Det beror på hur bäraren knyter/ställer in sitt bärdon. :) Och tur är väl det, att man kan ställa in så den kan passa för både små och stora barn.

Här sitter iofs en låtsasbebis i... ;) Jag ser den största skillnaden i benens position selarna emellan. Jag har inte provat nån av dem än, för mitt barn är fortfarande i magen!
manduca-natur.gif

babybjorn_carrier_active.jpg

Senast ändrad:

Min pojke har aldrig hängt med huvudet i sin Manduca, någonsin. Det finns ett jättebra huvudstöd på den med.

Stackars unge som hänger med huvudet!! :eek:
Ska barnet sitta med magen mot mammans kropp, så ska det vara stöd för dess nacke.

:rofl:
Barnet på bilden är omkring 6 månader gammal! Tänker du spjälka fast huvudet på ditt barn fast hen vill röra sig? :confused:

Som sagt: för mindre barn (som behöver stöd för huvudet) ger Manducan stöd för huvudet. Och för större barn som somnat finns ett inbyggt huvudstöd man kan använda. :)

BabyBjörn åkte direkt ner i soptunnan här (eller ja, ut på Tradera, där den gick för äckligt bra med pengar). Vi har i stället investerat i en ERGO och en vävd långsjal (Storchenwiege). Till små bebisar passar nog en elastisk sjal bäst, men min "lilla" bebis vägde 10 kg vid 5 månader, så vävd långsjal passade oss bättre redan så tidigt.

Jag bär fortfarande min 2-åring på ryggen till och från förskolan varje dag och han väger närmare 15 kg, jag känner knappt av det alls i axlar och rygg. Att bära honom framåtvänd har aldrig varit aktuellt öht, utan nu har han god utsikt från ryggen och tidigare tyckte jag att han behövde tryggheten i att bäras vänd mot mig mage mot mage. Har aldrig känt behov av en framåtvänd bärsele.

Jag har BB- selen.

Den fungerar kanon bra för oss. Jag har aldrig fått ont i ryggen av den och Alice stortrivs med att sitta framåt.

Vi använder den när vi tar ut hästarna, mockar, är ute och går, när vi pysslar inne.

Jag hade aldrig klarat vardagen utan den..

Nu har jag ju inte testat någon annan, men att sitta vänd mot mig gillade hon inte och att hiva upp på ryggen tror jag inte jag skulle klara av, det ser klurigt ut... :o

Synd att du bor så långt bort, annars kunde jag visa dig hur jag svingar upp min 12 kilosklump på ryggen med Manudcan, det är så himla enkelt, och så oerhört mycket skönare att bära där när man ska göra saker med armarna:laugh:

Håller med om att det är så mkt bekvämare att bära på ryggen och det är inte alls svårt att lära sig få upp barnet, kräver bara lite träning så går det som en dans sen. Sen är det ännu bekvämare när barnen själva lär sig hoppa upp på ryggen, det enda man behöver göra är att sätta sig på huk så hoppar lillkillen upp själv och håller sig fast medan jag knyter :D.

Framåtvänd kan barnen sitta i sjal också. Då sitter de med hela rumpan och inte bara hänger i grenen. Nu när sonen är äldre sitter han mot mig i sjalen och vänder sig själv mot vad han vill titta på (8 mån) Jag bar honom framåt hemma när han var liten och otålig och ville kolla in allt i mina bokhyllor m.m.

Jo, de är ju fria, det förstår jag ;), men jag brukar iallafall uppleva att det är lättare att använda dem när barnet sitter bakpå.

Tack för många bra och tänkvärda svar :bow:

Jag tror att jag håller fast vid min första "känsla" det blir en Manduca!

Sjal känner jag att jag inte kommer "orka" hålla på med, känns bekvämare med en sele, men vem vet man kanske ändrar sig:D

Jag kom över en sjal i nyskick för 100 kr på tradera, och kommer skaffa en Manduca. Så då får vi se vilket som används mest! Sjalen jag köpt är inte så lång, lite enklare modell som man inte kan knyta på lika många sätt som en lång. Den är bara tyo 2,5 meter lång, så det blir nog en ganska snabb variant kan jag tänka mig? Det är en bära-barn-sjal.

kl och kanske lite trådkap...

Jag har spenderat förmiddagen genom att söka information om olika sjalar och bärselen...phu, det är inte lätt! Jag har nu kommit fram till att jag vill ha en lång sjal (antagligen en trikåsjal), en ringsjal och en manduca. En BB får jag av en kollega och den tänkte jag att jag kunde ha som "fulsele" i stallet.

Frågan är bara vilken typ av sjal man ska välja... Vad jag förstår är det mysigast med en trikåsjal i början. De två jag har kommit fram till att jag vill välja mellan är Tricot-slen och Looma Sino (sinon är tunnare). Någon erfarenhet? Jag har hört att Tricot-slen kan bli varm på sommaren, stämmer det?

Jag hittade också en sjal som heter MaM Eco som tydligen skulle vara något mellanting mellan trikåsjal och vävdsjal. Någon erfarenhet kring den? När det gäller ringsjal så finns det ju mängder på blocket. Jag kan tänka mig en BB-sling eller en Looma Ringo. Någon som har en sådan?

Sen funderar jag lite på om man behöver ett bärskydd, och i så fall vilken variant? Vår bebis kommer ju i januari, så det kommer ju vara kallt. Jag vet inte om jag har någon stor jacka som kan täcka oss båda. Däremot har jag ju tänkt att införskaffa både fleeceoveraller och overaller med vind- och vattenavvisande tyg.

//Julia

Jag kommer att beställa en trikåsjal (Looma Sino) och en Manduca :)

Har som dig försökt läsa på och kikat på massor av bilder på sjalar, men det är klurigt ..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka