Sv: Månadens sadeltråd
Då tänkte jag slänga in en liten fråga om sadel här då.
Hur har ni gjort när ni skaffat sadel till unghäst och då menar jag en som ska ridas in.
Jag har en -05 som snart ska få vänja sig med sadel lite då och då och till hösten börja hängas på.
Då har man ju ingen lust att köpa en sadel för flera tusen som sedan under inridning kan få va med om många rodeo färder.
Men man vill ju ha en sadel som sitter bra också.
Vad har ni köpt?
Jag har tyvärr ingen "gamal" sadel som jag kan pröva med heller.
Tacksam för svar.
Jag har sadelvänjt med valackens ordinare sadel. Prisklass ca 8000 kr. Rätt förberedda unghästar och sadeln ska inte behöva ta stryk, och inga rodeofärder. Sen kan det såklart hända, men jag har resonerat som jag beskrev, och sluppit både rodeo och sadeln har klarat sig prima.
Jag är inte 'överkinkig' med passformen vid bara invänjning, utan det räcker med om den ligger 'hyfsat'. Dvs det får inte vara illa, men det behöver inte vara perfekt.
Sen när det ska sittas upp (jag hänger inte innan i sadeln, men vill man det så från och med det) DÅ ska det vara samma inpassningskrav som för en vuxen.
I de flesta fall har det inneburit att köpa och sälja begagnade sadlar som värsta sadelhandlaren. Dvs att med de mellanrum som krävs byta sadel, kan tyvärr vara så kort period som 3 månader som en sadel passat.
Nu med Kele så sadelvande jag i valackens dåvarande sadel som låg hyfsat, och red in henne i valackens NYA sadel, som en period låg perfekt på Kele. Så, matte blev lite lycklig över att kunna rida in bomsadel. Annars hade jag helt sonika ridit in i valackens bomlösa. Problem solved liksom
När Kele inte kunde ha valackens hoppsadel (det dröjde tyvärr inte sådär jättelång tid) fick hon ha den bomlösa, och hon har haft den sen dess. Om hon får bli kvar i livet så kommer jag prova ut en sadel åt henne när hon är igång igen.
Nya 2003:an hade jag också tur med, valackens hoppsadel passade (och passar, det är dock en tidsfråga hur länge..). Hon kommer också få en sadel utprovad sen när hon är omskolad och fullt 'ommusklad' (Exgaloppör). Om hon innan dess 'växer ur' valackens bomsadel så provar jag den bomlösa på henne, accepterar hon den så är problemet löst och hon får gå med den tills hon får en egen. Accepterar hon inte den är det bara börja panta burkar, råna pensionärer eller nåt och åka och prova ut åt henne. Och hålla en tumme att hon endera kan ha ngt 'billigt' märke, eller att jag kan hitta 'den sadeln' begagnad i rätt modell och storlek.