Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Amerigo bomvidd?

Vet någon vad +1,5 i Amerigo motsvarar i t ex Prestige? Vet att det är helt olika sadlar men så att man har ett litet hum om bomvidden..Brukar det finnas gott om plats för manke i Amerigos hoppsadlar?

Sv: Amerigo bomvidd?

Skulle tippa att det är ca 35? Jag har en +2 på Amerigo dressyrsadel och den hästen kan inte ha Prestiges 35 bomm, det är för smalt för henne.

Sv: Passande dressyrsadlar till araber?!

Ursprungligen postat av SvartaHingsten2003
Vilka dressyrsadlar brukar passa araber bäst? Jag är inne på att köpa Jaguar, Prestige eller Wintex.
Jag behöver hjälp och råd

beror som någon redan sagt helt på hur din arab ser ut. Men om man ska försöka prata generellt så har de flesta araber ganska raka ryggar. Och korta sadellägen.

De märken du nämner har ganska svängda bommar. Visst finns det araber som kan ha det, men det finns en rätt stor risk att du kommer få behöva släppa alla de tre märkena för de inte passar hästens rygg om den har ganska rak rygg.

Ta hjälp av en sadelutprovare helt enkelt.

/Alexandra - med en arabherre med raaak rygg, bred och ffa KORT rygg, finns ytterst få sadlar som är tillräckligt korta. Han har en Hubertus Comfort, det var den och en till som passade - av typ femtio provade. Alla tre märkena du nämnde är bara att stryka direkt, de är dels för svängda i bommen men även för långa. Arabstoet går i bomlöst än så länge, hon lär inte bli lätt hitta sadel till heller, då hon är ordentligt överbyggd.

Ojdå, skulle lagt in en ;) med.....:o För nu såg det ju ut som om jag blev irriterad för att du gjorde en sadeltråd. Men jag menade att det är irriternade att alla sadeltrådar är ihopklumpade!!;)

Ingen fara =) tack för att du sa nåt så man vet om man skulle göra samma sak igen :smirk:

beror som någon redan sagt helt på hur din arab ser ut. Men om man ska försöka prata generellt så har de flesta araber ganska raka ryggar. Och korta sadellägen.

De märken du nämner har ganska svängda bommar. Visst finns det araber som kan ha det, men det finns en rätt stor risk att du kommer få behöva släppa alla de tre märkena för de inte passar hästens rygg om den har ganska rak rygg.

Ta hjälp av en sadelutprovare helt enkelt.

/Alexandra - med en arabherre med raaak rygg, bred och ffa KORT rygg, finns ytterst få sadlar som är tillräckligt korta. Han har en Hubertus Comfort, det var den och en till som passade - av typ femtio provade. Alla tre märkena du nämnde är bara att stryka direkt, de är dels för svängda i bommen men även för långa. Arabstoet går i bomlöst än så länge, hon lär inte bli lätt hitta sadel till heller, då hon är ordentligt överbyggd.

Jag har en globus loke nu med bomvidd 34". Gud vad krångligt det ska vara att hitta en passande sadel till en arab :crazy:

Jag har en globus loke nu med bomvidd 34". Gud vad krångligt det ska vara att hitta en passande sadel till en arab :crazy:

Är Globusen inte för lång har du en arab med hyfsat långt sadelläge, vilket underlättar. Men det förutsätter då att den verkligen inte är för lång.

Just för att det är 'krångligt' att försöka fixa det själv till de trixiga hästarna så är mitt tips att ta hjälp av erkänt duktig sadelutprovare. Det sparar MASSOR av jobb - och massor av PENGAR - i slutändan =)

Är Globusen inte för lång har du en arab med hyfsat långt sadelläge, vilket underlättar. Men det förutsätter då att den verkligen inte är för lång.

Just för att det är 'krångligt' att försöka fixa det själv till de trixiga hästarna så är mitt tips att ta hjälp av erkänt duktig sadelutprovare. Det sparar MASSOR av jobb - och massor av PENGAR - i slutändan =)

Ja det har du rätt i jag får nog ta ut henne så får jag svar med en gång vilka sadlar han skulle kunna ha och sen leta en bra och passande sadel efter det =)

Sv: Månadens sadeltråd

Vet många med araber som åker till en välsorterad islandsbutik för att testa sadlar. De 2 raserna har ofta samma "problem" med sadlar och många rider sina islänningar med dressyrsadel om man inte kan tänka sig en islandssadel.

*Slänger in en knapp*

Vad tror ni kan tänkas passa denna häst? Gärna en sadel under 7000kr. Ska givetvis ringa en sadelutprovare i veckan men vill få en liten uppfattning ialla fall.

Bild339.jpg

Bild342.jpg

Då tänkte jag slänga in en liten fråga om sadel här då.

Hur har ni gjort när ni skaffat sadel till unghäst och då menar jag en som ska ridas in.
Jag har en -05 som snart ska få vänja sig med sadel lite då och då och till hösten börja hängas på.
Då har man ju ingen lust att köpa en sadel för flera tusen som sedan under inridning kan få va med om många rodeo färder.
Men man vill ju ha en sadel som sitter bra också.

Vad har ni köpt?
Jag har tyvärr ingen "gamal" sadel som jag kan pröva med heller.

Tacksam för svar.

Då tänkte jag slänga in en liten fråga om sadel här då.

Hur har ni gjort när ni skaffat sadel till unghäst och då menar jag en som ska ridas in.
Jag har en -05 som snart ska få vänja sig med sadel lite då och då och till hösten börja hängas på.
Då har man ju ingen lust att köpa en sadel för flera tusen som sedan under inridning kan få va med om många rodeo färder.
Men man vill ju ha en sadel som sitter bra också.

Vad har ni köpt?
Jag har tyvärr ingen "gamal" sadel som jag kan pröva med heller.

Tacksam för svar.

Jag har sadelvänjt med valackens ordinare sadel. Prisklass ca 8000 kr. Rätt förberedda unghästar och sadeln ska inte behöva ta stryk, och inga rodeofärder. Sen kan det såklart hända, men jag har resonerat som jag beskrev, och sluppit både rodeo och sadeln har klarat sig prima.

Jag är inte 'överkinkig' med passformen vid bara invänjning, utan det räcker med om den ligger 'hyfsat'. Dvs det får inte vara illa, men det behöver inte vara perfekt.

Sen när det ska sittas upp (jag hänger inte innan i sadeln, men vill man det så från och med det) DÅ ska det vara samma inpassningskrav som för en vuxen.

I de flesta fall har det inneburit att köpa och sälja begagnade sadlar som värsta sadelhandlaren. Dvs att med de mellanrum som krävs byta sadel, kan tyvärr vara så kort period som 3 månader som en sadel passat.

Nu med Kele så sadelvande jag i valackens dåvarande sadel som låg hyfsat, och red in henne i valackens NYA sadel, som en period låg perfekt på Kele. Så, matte blev lite lycklig över att kunna rida in bomsadel. Annars hade jag helt sonika ridit in i valackens bomlösa. Problem solved liksom :love: När Kele inte kunde ha valackens hoppsadel (det dröjde tyvärr inte sådär jättelång tid) fick hon ha den bomlösa, och hon har haft den sen dess. Om hon får bli kvar i livet så kommer jag prova ut en sadel åt henne när hon är igång igen.

Nya 2003:an hade jag också tur med, valackens hoppsadel passade (och passar, det är dock en tidsfråga hur länge..). Hon kommer också få en sadel utprovad sen när hon är omskolad och fullt 'ommusklad' (Exgaloppör). Om hon innan dess 'växer ur' valackens bomsadel så provar jag den bomlösa på henne, accepterar hon den så är problemet löst och hon får gå med den tills hon får en egen. Accepterar hon inte den är det bara börja panta burkar, råna pensionärer eller nåt och åka och prova ut åt henne. Och hålla en tumme att hon endera kan ha ngt 'billigt' märke, eller att jag kan hitta 'den sadeln' begagnad i rätt modell och storlek.

Är ju helt rätt som du säger, inte ska de behöva bli någon rodeo färd och det tror jag inte heller det blir eftersom hon hitills har varit super cool med alla nya saker vi provat.
Men man vet ju aldrig och då vill man ju som sagt inte ha en sadel för tusentals kronor som går sönder.
Önskar också att jag hade en sadel hemma som man kunde prova med men det har jag ju tyvärr inte.
Jag funderar på att köpa en sadel från h´´´ks och hoppas på att någon där sitter nogorlunda bra så man kan börja vänja henne.
Sen är det väl bara att bita i det sura och byta sadel titt som tätt, för jag tror min primadonna kommer ändra sig en massa.(dom gör ju det i den där åldern)
Bara det att det är ju trist att köpa en sadel ha den några/någon månad eller längre om man har tur för att sedan sälja den, köpa nytt osv.
Kan ju vara svårt att få sålt också, men men sånt e livet när man har häst.
Allt för ens ängel....
Man vill ju inte börja "karriären" men ont i ryggen.

Tack iaf för din erfarenhet.

Hur kan man få tag i en bra sadel

Jag har en häst som byter form på sin rygg typ varje månad nä men det känns som det förra året hade jag 13 st och den sista har jag nu kvar men det käns som om denna inte passar längre heller vad ska jag ta mig till??
Jag är inte gjord av pengar kan någon komma på en lösning som inte är allt för dyr (ej över 8000kr). Jag har tänkt på en sån som provar ut sadlar men vet inte var man kan få tag på en sån på södra sidan av stockholm... Hjälp :confused:

Sv: Hur kan man få tag i en bra sadel

Åk till Sharpman med hästen så har du många sadlar att prova mellan!

Om bomsadlarna bara passar i nån månad, prova bomlöst!
Det var svaret för mig. Hade samma problem som du. Köpte min Torsion för ett år sen och den funkar än! En bomsadel har aldrig passat i mer än 4 månader på min häst, så snacka om att det var en bra investering...

Halloj!
Vad tror för hoppsadel passar? Jag har en Prestige top dressage 17/36.
Är lite sugen på Prestige golden star...
/W

kl.
Usch va rörigt med alla sadelfrågor i en o samma tråd!:(

Daun - eller så kör du med bomlöst :angel: Har sina nackdelar ja, men är en extrem fördel när det gäller unghästar.

Och som sagt, mina 'sadlar för tusentals kronor' har klarat sig. Men annars för just invänjning så köp en billig syntetsadel då t ex? JAG tycker dock det känns lite 'onödigt' att lägga 500 - 1000 kr för något som ska användas bara några gånger.

Men, hör i bekantskapskretsen, många kan ju ha någon gammal sadel som 'ligger och skräpar' och som det inte gör något om den skulle få sig en törn?

Har provat bomlös en sort bomlös och den funkade inte så bra med dressyrridningen och han fick lite problem med ryggen när man hoppade med den..

prestige kan man ju iaf ändra bomvidden om det var så du menade?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 569
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 930
Senast: nullo-modo
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 788
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka