Man ser vitögat.

CosmicQueen

Trådstartare
På min fölis har jag hela tiden reflekterat över att man ser vitögat, har hela tiden trott att det varit på båda ögonen, men såg nu ikväll att det faktiskt bara är på ena ögat. Det är inte så mkt, mest om han sträcker eller vrider på huvudet, men man ser vitögat lite hela tiden.
På andra ögat är det alltså inte alls så, där ser man knappt ens vitögat även om han sträcker/vrider på huvudet.

Är det något han kommer att ha hela livet, eller kommer det att "växa till sig"?
Inget dom lider av väl?

min hingst ser ut sådan på vänstersidan och det är ganska charmigt på honom då han har en vit liten kil ifrån bläsen ner till underläppen som sticker av mot kinden. Vilket gör att hans vänstersida har lite extra "karaktär", det har funnits där sedan födseln :idea:

Kallas glosögd.
Vi har haft flera sådana.
Foreign Office avkommorna tycker jag ofta är glosögda.
Sedan har vi en som heter Royal Arriba...Kallas "glosen"
Där kände man sig verkligen uttittad.
Tycker inte att det är fult faktist.

Kan minska lite kanske men kvarstår.

AM

Ok, tack så mkt. :)
Nejdå, jag tycker inte heller att det är fult, lite roligt med ett extra kännetecken bara. :D

Men var lite "orolig"(som alltid) då jag ej kan komma på att jag sett det på nån häst förr...

Vi har en Foreign'sare som har vitt runt hela högerögat.
Jag tycker han ser helt hysterisk ut. (vilket han även är emmellanåt. :smirk:)

Zorro har ju lite så, vilket får honom att se lätt hysterisk ut även då ha är cool. Och då han ÄR hysterisk ser han galen ut. :rofl:

Har sett detta på flera hästar som har bläs. Verkar som om de får det när bläsen går nära ögat. En kompis häst har rejält glosöga på ena ögat och hon har just en sån bläs.

:rofl:
Ja, nu när du säger det så stämmer det ju att jag sett det på något kort på honom.
Troll har det på hö öga o bläsen går ju mot höger, även om den inte är i närheten av ögat. Men tydligen tillräckligt. :D

Glosögd kallar man väl bara de hästar som har ett (eller två som min ponny!) blå ögon.

Om de har bruna ögon där man ser lite vitt i kanten heter det väl i alla fall nåt i stil med "vitt tredje/inre ögonlock"? (white third eyelid).

Det står det i alla fall i min färgbok! :)

Hittade ett hästlexikon på en internetsida.
Här är det.
Och enligt det:
Glosöga: Senhinnan runt ögat bildar en vit ring.
Glasöga: Ögats regnbågshinna saknar färg.

Sen om det är rätt eller inte vet jag ej. :confused:

Hmm, inte lätt det där med terminologin! Alla jag känner och känt har kallat blå ögon för glosögd, på hästar. Men det betyder ju inte att det är rätt för det, om det nu är fel.

Det hade varit mycket enklare om man sa blå ögon om blå ögon och inget annat. Så hade man kunnat säga vad man nu vill om vita inre ögonlock. Även mitt vbl sto är i så fall glosögd och även fölet som föddes i år. Men för mig känns det fel att säga så! Jag är uppvuxen med att glosögd är blå ögon...och ingen jag träffat på hitintills (förutom Nafayette då då) säger glosögd om nåt annat än blå ögon.

Undrar om det eg finns någon som vet vilket som gäller? Internet är ju inte alltid en källa till korrekta uppgifter.

Jag har osså alltid trott att glosögd är när dom har blå ögon. Det där med vitt runt ögat(som nu min har) hade jag aldrig hört talas om innan. Trode inte ens att det kallades något.

Ja det hade varit intressant o veta vad som är rätt eller fel, speciellt eftersom jag nu har en häst som är glosögd(eller vad det nu är...) :D ;)

Id kontorllanten som var ute hos mig för någon månad sedan kallade
vitt runt ögonen= glosöga (vanligt bland welsh Mountain)
blå ögon = glasöga (också vanligt bland welshar)
Det står även så i mina pass så jag antar att det stämmer. :bump:

Grisöga är det uttryck som används bland de jag känner när det syns vitt någonstans runt ögat.

Hej!
Det kallas för tigeröga på Knabstrupper när dom är vita runt iris. Ser ut som våra ögon med sina synliga ögonvitor.

/Annelie

Fick detta utrett på ridläger i tidernas begynnelse (typ -82) så nog tror jag att lexikonet har rätt i det här fallet :angel:

Nämen Ck då.. :eek:
Säger du att "Officeraren" är hysterisk?? :angel:
Va? Dom som är så snälla.. :devil:
Vi har massor med sådana här!!

AM

Verkligen många bud.
Glos, glas, gris eller tiger. Det är frågan... :D
Det har absolut med bläsen att göra.

Jag har också hört att glosöga är ett blått öga. Jag brukar hur som helst kalla ett sådant vitt öga för "öga med mycket ögonvita". Mitt sto har mycket sådant på ena ögat, min hingst har pyttelite på sina ögon, och fölet har som hingsten. Men de kan växa till sig. Det finns flera med vitt öga i stoets stam, så de verkar nedärva sig. Hennes farmor hade ett vitt öga, och även pappan har jag för mig.
De ser gärna lite galna ut med vita ögon, men man vänjer sig. Jag tycker att om de har lite skönjbar ögonvita så ser de intelligenta ut, medan mycket då ger en "galen" uppsyn.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
908
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 269
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18