Man lär sig nya saker hela tiden :-)

tanten

Trådstartare
Såg en diskussion i en rasgrupp på fb. Om skvättskydd på hundar.

Jag frågade och det visade sig att det var ett helt gäng som hade skvättskydd på sina hanhundar inomhus. Min reaktion: :eek:

Jag är 60+ och har endast haft hanhundar. Har inte haft en enda frisk hund som markeringskissat inomhus.
Har jag haft tur eller är det vanligt på "småhundar"?

/Undrar en häpen tant

Jag frågade och det visade sig att det var ett helt gäng som hade skvättskydd på sina hanhundar inomhus. Min reaktion: :eek:

Jag är 60+ och har endast haft hanhundar. Har inte haft en enda frisk hund som markeringskissat inomhus.

/Undrar en häpen tant
Nej det är inte vanligt att de behöver det hemma hos sig så länge de är rumsrena. Däremot kan vissa hanhundar markeringskissa när de kommer hem till andra som har hund, särskilt unga hanar.

Min pappas 1-åring får alltid skvättskydd på sig när han är hos oss för annars kan det hända att han lyfter benet för att markera. Vi har egna hundar så det är sannolikt därför. Hanen vi hade när jag var liten kunde också få för sig att göra så ibland när han kom hem till andra hem med hund. Han var annars helt rumsren.

Uppvuxen med cavalierer och de måste ju anses vara "småhundar". Vi hade aldrig något skvättskydd på någon av dem. Fanns aldrig något behov och jag skulle säga att ingen av oss i familjen hade hört talas om det.

Så inga ac våra hundar har haft skvättskydd, varken våra cavalierer eller hundar därefter (retriver blandraser).

/Undrar en häpen tant
Tänkte också precis svara att jag inte tror att det är vanligt.
Den enda hund jag sett med skvättskydd är brorsans första (mellanpudel), eftersom han kunde markera i främmande hus. Hemma hade han inget på, men alltid när de tog med honom någonstans sådär som en säkerhetsåtgärd. Annars skulle någon alltid behöva ha koll och ränna efter hunden om utifall att. :)

/Undrar en häpen tant

Jag har haft det typ en gång på Totte, när vi var i en inomhushall. Han har aldrig (vad jag sett :D ) försökt skvätta hemma hos nån.

Jag har aldrig haft skvättskydd på någon av mina men skulle absolut använda om det behövdes. Upplever det dock inte som vanligt att folk har det på hundarna hemma.

Däremot så är det ganska (med tanke på hur bekymmersamt det är) vanligt med småhundar som har problem med rumsrenhet. Jag tror det har flera orsaker:

* Relativt sett fler mindre kunniga/uppmärksamma ägare (jag tror man oftare bannar som en del av rumsrenhetsträningen samtidigt som hundarna har lättare att smita undan och göra på fel ställe. En schäfer kan t.ex. inte smyg-pinka under sängen)

* Det är ett mindre problem med en fel kissande liten hund - varför man kortsiktigt kanske inte är lika noga, mer långsiktigt missar att ta dem till veterinären för t.ex. prostata-problem och på ännu längre sikt inte tar outredda fel-kissare ur aveln.

Jag blev också lite chockerad över hur många som har problem. Och över att min egen hade problem på dagis och hos dagmatte :(

Min hane av småhundsras är rumsren men kan få för sig att kissa inne när han är hos min mamma och lämnas ensam. Tror det har att göra med att han inte riktigt är kompis med hennes hund och är missnöjd över det. Där får han alltså ha skvättskydd på sig.

För ca 3 år sedan fick jag veta att det fanns, jag hade aldrig hört talas om det trots att jag haft hanhund på 80/90-talet, mina vänner och klubbkompisar har och har haft hanhundar och jag har varit aktiv på brukshundklubben som instruktör och specialinstruktör i många år :o

Min ena syster hade ett sånt på sin dvärgpudel när han var i 1-2 årsåldern och kom hem till oss, för att han skvätte när han kom hem till andra. Som valp och unghund gjorde han det inte.
Det kan ha varit en pubertal grej för nu har han det inte längre (om det inte bor andra hanhundar där).

Min har då kissat på dagis och hos dagmatte. Jag blev ställd - han går med mig i affärer (NK - kissa på fel ställning där och det är fattigstugan for life :eek:) tränar i hall, åker kollektivt och jag har aldrig stött på problemet.

Men vi var och besökte en vän som har hundar. Vi var tre människor och fyra hundar. En jobbig helg för Pyssling - han hamnade i bråk med sin kompis som är en flatte-hane. Och fy satan vad han pinkade. Så fort man tog ögonen från honom. sprang han iväg och pissade någonstans :o

/Undrar en häpen tant

Utifrån min erfarenhet av att arbeta på veterinärklinik är det VÄLDIGT vanligt att hanhundar kissmarkerar inomhus där det rör sig andra hundar. Förekommer hos alla storlekar även om kategorin <10kg dominerar.

Endel djurägare är väldigt ouppmärksamma vad deras hund gör i andra änden av kopplet och vissa ser man att de ser men låtsas som att det aldrig hänt 🤯

Jag upplever att det är väldigt vanligt att hanhundar av småhundraser pissar inne. Inte hos sig själva, utan som @Ainon nämner så är det väl främst på platser med andra hundar.

Tex har två personer i min bekantskapskrets varit hundvakter åt en enorm mängd hundar (den ena är hundvakt åt nästan alla områdets hundar så ofta att jag inte kan hålla koll på hur många hundar det är...). De båda har ett fåtal egna hundar och har en hundvaktshund i taget, eller två om det är två som bor ihop. Båda har sagt att de vägrar ha just små hanhundar hos sig om de inte har kisskydd, för de kissar och då ofta mot tex en soffa, bokhylla eller annat som man absolut inte vill ha kiss på...

Förra julen markeringskissade min hund faktiskt hos mina föräldrar MEN precis innan detta kom en släkting med sina två chihuahuor, varav den ena snabbt som blixten efter att de kommit in genom ytterdörren sprang ner och kissade på ett bordsben.

Tycker inte det var särskilt konstigt att min hund inte kunde behärska sig där.

Annars markerar han inte inne, men är vi hemma hos någon så brukar jag faktiskt rasta honom lite oftare. Bara utifall att.

Min förra hane var en omplacering som kom till mig som 3-åring. Han kunde markera inne hos andra som har hundar. Han fick ha skvättskydd eller vara kopplad första 5-10 minuterna och sen var det lugnt och han kunde gå utan.

@tanten

Jag är osäker på vad din ledsna gubbe står för. Att jag inte tyckte det var så konstigt att min hund fick för sig att kissmarkera i den situationen, eller något annat? :)

Skulle kanske ha frågat i inlägget...

@tanten

Jag är osäker på vad din ledsna gubbe står för. Att jag inte tyckte det var så konstigt att min hund fick för sig att kissmarkera i den situationen, eller något annat? :)

Skulle kanske ha frågat i inlägget...
Ledsna gubben var för ATT din hund kissade inne. Sådär ledsen skulle jag blivit om det var min hund :)

Jag tror inte jag känner någon som använder skvättskydd.
Har varit med om att unga hanar skvätt både hemma hos oss(när de då kommer på besök) och i stallar. Det har varit hundar i alla strl.

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: Tjholahopp
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 515
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 650
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben