Sv: Man får det man betalar för?
Jag har inte tillräckligt stor erfarenhet av en massa olika sadlar, för att svara dej, men det är ju så komplicerat med sadlar, dels material, dels konstruktion.
Det som jag tycker är viktigt är det sista, att den är genomtänkt i sin konstruktion för att fungera för det som den är avsedd för.
Tyvärr är billigare sadlar inte alltid det på samma sätt som dyrare. Men sen ska sadeln passa just dej också, och alla sadlar passar inte alla hästar o ryttare.
Vad gäller material så skiljer det, men även mellan dyra märken och mellan billiga. Min relativt nya hoppsadel (som jag inte vill ha längre....) är i "mellanprisklass" numera i alla fall. Den är i väldigt trevligt kalvskinn (tror jag) som känns mycket "dyrare" än lädret i den beg dressyrsadel jag har som ny kostade säkert upp mot 30 eller mer. (vilket jag INTE betalat
)
Den är nog ett modemärke tror jag, men även att de är genomtänkta i konstruktionen, det tror jag.
Min gamla hoppsadel (samma märke som den nyare) var på sin tid lite dyrare har jag för mej, men den är enormt väl genomtänkt i sin konstruktion, välbalanserad, och verkligen gjord för sitt syfte. Vet inte om bara tilllverkningslandet ändrats, det känns som att även konstruktionen är något sämre idag
Eller så är det bara jag som tycker det
Min tidigare dressyrsadel var också ett "dyrare" märke men den hade betydligt bättre kvalitet vad gäller material, dvs läder än den nuvarande, tycker jag. Den kändes som kvalitet verkligen. Även den är väl väl genomtänkt i sin konstruktion, tror jag.
Har även haft tex en billigare dressyrsadel, under mellanklass och den var otroligt bra i material och även funktion - för sitt pris var den guld. Men den passade inte nuv häst tyvärr, däremot fungerade den suveränt på två tidigare så jag sålde den med viss sorg.
Det finns ju även mellansadlar i vansinnigt trist läder, hårt och stelt, så det kan nog variera. ( Jag tycker lädret är rätt hårt i ett modemärke också faktiskt.För priset kunde man vänta mjukare läder)
Jag har fattat det som att billigare dressyrsadlar sällan har rundbossor så om hästen måste ha det så hänvisas man mycket till de dyrare modellerna, tyvärr. Ska den även helst ha en close contact pga överbyggd, så är det ännu svårare
Därför har jag hamnat bland de dyrare dressyrsadlarna, även om jag vet att det finns många som fungerar helt suveränt trots att de nya kostar hälften.
Sen har jag haft "tysk kvalitet"
hårt men rejält
Och engelsk, där lädret oftast är väldigt bra
Lite svammel från en rätt okunnig...