Man blir så himla rädd

Ferrari

Trådstartare
Idag tänkte jag att jag skulle rida ut på medryttarpållen. Har varit ute med henne 2 ggr innan i skogen men då har ägaren varit med...

I början går det jättebra, hon går i form och är lugn och fin...

Så kommer vi in i skogen och jag fattar galopp på henne. Det går också bra. Så en stund senare fattar jag en ny galopp på henne. Och då tar hon bettet och sticker.

Hon är mycket fullblod; så hon är snabb. Mycket muskler är det också. Hon är 161 cm hög och väger dryga 500 kg. Jag är 166 cm och väger 50 kg.

Jag sätter mig ner och försöker få stopp på henne. Men då börjar hon kicka. Av rädslan för att bli avkastad slutar jag hålla tillbaka i tyglarna för det är endast när man tar tag i munnen på henne som hon kickar. Hon galopperar i fyrsprång med bettet hårt i samma läge.

Till slut ser jag en liten bit äng så av ren reflex tar jag hårt i höger tygel och styr henne ut på den. Jag försöker volta henne men det går inte. Så hon galopperar rakt emot en stor tall och så tvärstopp!!! Jag flyger närapå av...

Jag är arg och mycket ledsen på henne och styr henne hemåt. OCh då på cykelbanan bredvid bilvägen så "låtsas" hon bli rädd för en skylt vi gått förbi på vägen till skogen. Fem gånger försöker jag gå fram med mjuka metoder men hon slänger sig bakåt och galopperar tillbaka mot skogen. Tillslut blir jag arg och lägger till spöet och då flyger hon framåt.

Usch, jag mår dåligt utav detta. Jag har funderat tidigare på ifall jag va tillräckligt duktig för att klara av henne men nu tvivlar jag på detta...

Ville bara skriva av mig...

Sv: Man blir så himla rädd

Nu tänker jag bara skriva vad jag hade gjort, inga påhopp, utan man får helt enkelt välja vilken väg man vill.

Men jag hade lagt ett skarpare bett på hästen... Dels för att du inte kan kontrollera henne i dessa situationer och dels för att det kan bli allvarligt och hända något.

Annars hade jag undvikit att galoppera hästen, enbart i så fall gjort det i form och takt, ingen kapplöpningsgalopp, tills hon hade lärt sig att lyssna på hjälperna.

Jag är lika liten som dig, till och med lite mindre och jag har en häst i samma storlek. Men hon har fått lära sig att veta hut :devil: Jag kräver att hon ska uppföra sig och det gör hon. Sedan om jag blir arg på henne i bland det struntar jag i, för man kan inte som hon gör, börja dansa rundor på trafikerade vägar. Eller börja låtsas att det är streeplechase på terrängbanan, man lyssnar helt enkelt.
Och det gör hon, hon litar numera på att jag fixar det, jag är lugn av naturen och skäller inte och blir arg för saker, men som sagt, vissa saker accepterar jag inte.

Som skylten som du beskrev, jag hade gått 100 gånger förbi tills hästen inte reagerade längre, är envis av naturen. Min Dite är så trött på mig när det gäller sånt så hon dansar inte lika mycket längre, hon har faktiskt lärt sig att trava...

Självklart blir man rädd, det förstår jag, men vad jag försöker få fram är att du klarar det!!! Sen är det aldrig lätt när det är någon annans häst.
En kompis till mig rider Dite i bland, då gör hon likadant som hon gjorde innan, men om jag är med så sköter hon sig. Så det handlar lite om ledarskap och tryggheten.

Min hoppetossa som inte kunde gå förbi en ensilagebal när jag fick henne har gått i luciakortege med orkester, fackeltåg och skrammlande vagnar, med en fana över huvudet. Så de klarar mer ön man tror, beroende på psyke självklart.

Du fixar detta, man ska aldrig ge upp!!

//E

Många saker man bör tänka på när man rider ut...

Om du kan rid ut med någon LUGN häst....
Lär känna hästen mer innan du ger dej ut å rider...

Svårt för mej att säga när hästen "tog kontrollen" över galoppen men annars e de ju fingertoppskänsla... Så fort du känner "tendens" till att hon tar bettet bryt av direkt, vänta inte... Ta tillbaka kontrollen å prova igen att galoppera men hela tiden med 110% känsla av att de e du som kontrollerar farten...

Ett alternativ som några använder är graman , själv gillar jag de inte då den kan fastna i grenar mm...
Skarpa bett i all ära men vissa hästar "skiter fullkomligt" i hur du drar i dem oavsett bett....

Senast ändrad:

Usch låter himla läskigt!

Dock tror inte jag att ett skarpare bett löser ngt
det kanske hjälper dem första ritterna när hon blir lite chockad av det gör mer ont än vanligt men sedan tror jag det blir samma sak igen. Frågan är väl ändå varför hon tar bettet o sticker?
Jag tror att det finns en orsak till alla sådan här problem o det är nog ytterst sällan som hästen gör ngt för att jävlas med oss.
Men som någon skrev det är alltid svårare när man rider/sköter någon annans häst!
Hur fungerar hon annars? Hantering-ridhusm.m
//Sparky

Det kan inte vara så att hon testar gränserna? Att det plötsligt har flyttat in hästätande spöken i skyltar på ställen där man gått innan är väl ett tecken på det. Been there, done that..
Hur är hon när ägaren rider? Brukar hon ta bettet och ge gärnet?

Tror oxå den testar gränser.Om den sticker jämt utan anledning skulle jag fundera på hur den var funtad i skallen...

Tigertofflan: Ägaren har hur bra kontroll på hästen som helst... och det har jag också...

När ägaren är med!

Inte annars. Det verkar som om hon förstår att det bara är hon och jag. Typ: Nu kan jag bråka med idioten på ryggen...

corzette:
Det går jättelugnt i början och när jag precis börjar känna att hon tänker ta bettet och sticka så försöker jag bryta av men då blir hon typ arg på mig och sticker pga det...

Sparky: Inne är hon jättemysig. Man kan hålla på med henne hur länge som helst. I manegen är hon också pigg när man väl får henne att jobba. Hon kan spela slö innan man börjar jobba igång henne. Hon är mycket trevlig att jobba i manegen om man är mycket tuff emot henne. Men där sticker hon ej.

Hoppas jag har svarat på d mesta nu

Då är det helt klart att hon testar dig, om hon uppför sig när ägaren är med. Koppla in den konsrtuktiva cellen i hjärnan och börja jobba :) Du kanske borde byta til ett bett med rullar, eller något, så att hon inte kan greppa det lika lätt. Då lär hon sig att hon ändå inte vinner.

Det låter helt klart som om hon testar dej.

Johan är likdan emot en tjej vi hade som medryttare på honom, han "var rädd" för grejjer och vägrade att gå förbi, kastade sej runt och försökte springa hemmåt och var allmänt dum för hon kunde inte ryta till åt honom eller ge han bestraffning när han gör så med mening.

Är hon helt okontaktbar när hon sticker?
För det bästa skulle ju vara om man kunde sätta henne på arslet ordentligt.
Det fick jag göra med en nordsvenskkorsning som testade en otroligt mycket, vek man det minsta för nånting var den ridturen näst intill förstörd.

Skulle tro att den bara testar om andra kan kontrollera den, det kan lätt bli så att du börjar "vänja" dig vid att hästen ska sticka å blir nervös å spänd å då känner hästen av det ännu mer.Det är som en ond cirkel :smirk:
Jag skulle sätta på graman så man kan hålla ner huvudet på hästen å få bättre kontroll, detta förutsätter såklart att man kan rida på graman samt att det inte blir en vana utan att amn gör det några gånger tills hästen lärt sig att du bestämmer.

Rid på :devil: haha, när jag började på min ponny gjorde han precis likadant, jag tog det lugnt i början. mest skritt, sen trav när jag kände mej mogen för det , och slutligen (efter 3månader!) tog jag min första galopp utomhus. Hästen bara testar dej och därför är hon så. Så ta det i den taken du känner för :) Efter två år på min lilla ponny så är allt frid och fröjd (eller inte?) han älskar fof att retas, ta bettet, fjompa runt, men nuförtiden slutar det alltid med att vi gör som jag har sagt. men han ska retas för det ;) men de är s¨n han är.
Tror ägaren att du klarar det så gör du det :)
*lycka till*^

/Majs

'Han är inte min häst , jag är hans människa'

Ägaren har ett otroligt förtroende för mig..

Har tänkt lite. När jag väl satt i sadeln (under vansinnesgaloppen) så var jag inte så rädd. Jag kände inte så mycket. Ju snabbare hon galopperade desto argare blev jag på henne, för att hon inte lyssnade på mig.
På min gamla sköthäst blev jag rädd, jag vågade inte ens rida honom efter att han skenat och kastat av mig ett X antal gånger...

Ska försöka se ifall ägaren kan låna någon annans häst i stallet så att vi kan prova att rida ut tillsammans. Men då kommer såklart ridturen gå perfekt för min lilla medryttarpålle är nämligen en ögontjänare...

Gissar att hon testar mig... ska iaf ha kvar henne till sommarn har jag bestämt mig för. Har alltid gett upp innan. Men nu ska jag banne mig klara av en enda häst utan att ge upp pga motgångar. Till sommaren så ska Jolie allt kunna lyssna på mig...

Vi får se hur det går... ni får peppa mig under alla motgångar...
Älskar er *kyss*, mådde skit igår men nu känns allt bra igen.. tack för allt stöd..

Ägaren ringde och jag berättade vad som hade hänt...

Hon sa att för det första hade hon ej blivit riden på 2 dagar, och att om hon inte får röra sig 1h om dagen så står hon och laddar ända tills nästa gång man rider henne...

Dessutom sa hon att Jolie ibland stack med henne i galoppen också. Då sa hon att det enda som hjälpte då va att skrika på henne tills man blev blå ;) och luta sig tillbaka och ta och lätta (alt rycka hårt en gång, sen släppa)...

Hon blir dessutom 5 ggr så pigg när man rider ut med henne själv. Och detta som hände på hemvägen va att hon alltid går på tårna efter att ha galopperat. Så då låtsas hon bli rädd för allt hon ser... :o

Ägaren sa att jag ska rida henne i manegen några gånger och bara rida ut med en annan häst (och ryttare såklart). Fram tills jag känner henne bättre...

Stoppar man in ett skarpare bett i hästens mun hoppar man över problemet istället för att lösa det.

Graman är väldigt svårt att använda på rätt sätt - man behöver få några lektioner innan man kan använda den.

Svårt att ge tips när man inte sett allt...

Good Luck!!

Senast ändrad av en moderator:

Ferrari skrev:
Ägaren ringde och jag berättade vad som hade hänt...

Hon sa att för det första hade hon ej blivit riden på 2 dagar, och att om hon inte får röra sig 1h om dagen så står hon och laddar ända tills nästa gång man rider henne...

Dessutom sa hon att Jolie ibland stack med henne i galoppen också. Då sa hon att det enda som hjälpte då va att skrika på henne tills man blev blå ;) och luta sig tillbaka och ta och lätta (alt rycka hårt en gång, sen släppa)...

Hon blir dessutom 5 ggr så pigg när man rider ut med henne själv. Och detta som hände på hemvägen va att hon alltid går på tårna efter att ha galopperat. Så då låtsas hon bli rädd för allt hon ser... :o

Ägaren sa att jag ska rida henne i manegen några gånger och bara rida ut med en annan häst (och ryttare såklart). Fram tills jag känner henne bättre...

Tycker jag låter MKT förnuftigt !!!
*lycka till*

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 226
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar