Mammakläder

Mammas

Trådstartare
Jag blir så trött! Varför finns det inga roliga mammakläder? Nu har jag blivit tjock, så då ska jag vira in mig i en sopsäck!

Nåja, riktigt så illa är det väl kanske inte. Men är inte de kläder som finns ganska tråkiga? Gillar inte att köpa kläder på nätet då jag är osäker på hur det är med storlekarna. Så då är det affärer man kan besöka som finns kvar. Har mest varit på H&M då det är den enda affären med en mammaavdelning i mitt närmaste köpcenter. Fem kvadrat med kläder inklämda, svart och vitt och väldigt heltäckande. Varför ska jag börja klä mig i tält för att jag är på smällen? Varför ska jag inte få ha färgglada kläder?

Nu senast har jag varit på jakt efter ett par shorts, vill ha relativt korta då jag gillar att bli solbränd (kan behövas när man är mer blå än vit i hyn) och inte gillar när det är så varmt. Har sökt i varenda web-shop jag hittat som har mammakläder och jag hittar korta shorts i stretchmaterial (såna som är "inne" och vilka jag tycker är galet fula) och "kärringshorts" (förlåt alla som har sådana) som går till knäna och ser ut att vara lämpade för en promenad genom djungeln, alternativt över fjällen. Varför finns inga korta snygga shorts?

De flesta tröjorna man hittar tycker jag också är väldigt heltäckande. Har knappt hittat något linne av vanlig modell. De kläder jag går i är klänningar som egentligen inte är för gravida.

Egentligen vill jag bara skriva av mig lite men jag har en fråga: Är det jag som letar förbannat dåligt eller är det fler som känner igen sig? Tips någon?

Sv: Mammakläder

Kan du inte ha shorts som du har under magen då? Om de är lite stretchiga får du väl plats? Linnen och tröjor köpte jag vanliga fast jag såg till att de var av den längre modellen. Hade bara två par mammabyxor, vägrade köpa fler och var jävligt trött på dem i slutet hihi.

Men du har rätt, det är rätt så svårt att hitta snygga mammakläder! Du får åka in till stan, där borde de väl ha lite mer?

De shortsen jag har sedan innan var rätt korta då och röven har ju inte direkt krymt så de... hrrm... sitter inte så bra. ;)
Kan i princip inte ha några byxor sedan innan, inte ens de som är stretchiga, känns jätteobehagligt när de sitter åt så pass mycket att de sitter uppe (och det är en fördel har jag hört :angel:) så det går nog tyvärr inte. :( Det känns ok i fem minuter och sedan blir det bara obehagligt. Samma med de stretchiga kjolar jag hade sedan innan och hade planerat att ha hela sommaren.

Jo, blir nog stan, det värsta är bara att jag skjuter på att åka dit hela tiden, pendeltåg varma dagar känns inte så upphetsande. Men får ta mig i kragen och åka in helt enkelt. :) Snart är man väl så stor att man inte orkar gå i affärer så det är väl lika bra att för det avklarat. :p

Egentligen vill jag bara skriva av mig lite men jag har en fråga: Är det jag som letar förbannat dåligt eller är det fler som känner igen sig? Tips någon?

När jag väntade dottern för ca 6 år sedan så hittade jag ungefär nada mammakläder:grin:

Den då närmaste H&M-butiken hade inga mammakläder alls.
Till slut lyckades jag hitta några jeanshängslebyxor på Kappahl, köpte ett par i strl S, tyvärr hann jag aldrig använda dem för när dottern föddes i 7 månaden så hade jag fortfarande inte växt i dem :grin:

Nu finns det lite större chans att hitta mammakläder i butikerna men dock är dom såå trååkiga :angel:

Har inte kollat in vad det är för mode nu, men förra året/sommaren så var det ju mycket "luftiga" tunikor för vanliga ogravida människor som även gravida kunde ha och se fantastiska ut i :laugh:

Lycka till i ditt fortsatta letande!
Sorry att jag inte var till mycket hjälp:(

Jo, det är sådana klänningar jag har och som jag bor i. Sitter åt precis under brösten och är pösiga under. Gillar dem inte i vanliga fall, men nu sitter de tokfint! :)

Jag har precis börjat kolla efter mamma-kläder, nästan inga av mina byxor passar. I förra veckan var jag på Lindex och H&M och handlade, nu bor jag i Skåne, men det borde väl finnas ungefär samma utbud i resten av landet. Lindex hade rea på en del sommar-mamma-kläder - passade bra nu då sommaren kom och jag behövde lite. Jag köpte ett par beiga fladdriga byxor, två mamma-toppar, fyra (!) vanliga toppar/tunikor (passande mode just nu), en långärmad mamma-tröja (inte jättesnygg men kostade bara 80 kr). På H&M blev det två par svarta byxor (ej rea). Fanns lite på rea på H&M, men inget i min storlek. Jag kommer inte ihåg hur mycket shorts det fanns, tror jag såg jeans-shorts på Lindex. Däremot så tyckte jag att utbudet av kjolar, klänningar och långärmade tröjor var urdåligt - inget snyggt alls.

Hittade även mamma-kläder i en affär som heter TopShop, den finns även i Göteborg och på flera ställen i Stockholmsområdet.

Vad jag retar mig mest på ang mammakläder är att storlekarna skiljer sig väldigt åt. Normalt har jag 38 i byxor, borde ju ha det i mamma-kläder då också, men har fått gå upp ända till 42 i vissa modeller och vissa kan jag ha 38. Alltså vågar jag inte beställa byxor på nätet - det är ju jättesvårt att veta hur just de byxorna är i storleken.

Nu tror jag att jag handlat så att jag klarar mig några månader - får väl bli en ny shoppingrunda när det jag handlat nu blivit för litet. Jag skulle också behöva någon långärmad tröja men som sagt utbudet var urkasst på det, kanske det kommer in mer till vintern? Annars får jag inventera min systers garderob - hon drar lite större storlekar än mig så jag kan nog låna lite där som passar ett tag till.

kl

Jag har bara varit ute en gång och letat, och de enda mammakläder jag hittade var på H&M. Utbudet av linnen, tröjor och skjortor var värdelöst, men jag hittade tre par snygga byxor. Såg även att det fanns några shorts och kjolar.

Jag köpte ett par bruna, tunna byxor från H&M och härlig topp från KappAhl
http://www.pixbox.se/pic_show_id21755754.html

Långa jeans från H&M
http://www.pixbox.se/pic_show_id22408531.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id22408532.html

Korta jeans från H&M (och en topp som blev genomskinlig med blixt!)
http://www.pixbox.se/pic_show_id22408533.html

Ska i dagarna leta lite längre linnen, tunikor, klänning, kjol och annats mått och gott hade jag tänkt =)

//Julia

Mmm. Fy farao vad svårt det var att hitta kläder.
Det borde ju finnas en enorm marknad. Och varför så dyrt. Inte ville jag betala 1000 kronor för ett plagg jag skulle använda i några månader.

Lindex och H&M är inte så farligt dyra, 500 kr för jeans, 350 för byxor, toppar för 150-250 kr - men det hittade jag en del på rea på Lindex, tag 2 betala för 1.

Men visst - det blev ca 2300 kr totalt för kläder jag kommer att använda kanske fyra-fem månader. Dessutom måste jag nog köpa till en del, tröjor bla.

Jag har också varit inne i en specialbutik i Malmö - där var det däremot dyrt, 500 kr för tröjor/toppar, nästan 1000 kr för byxor, jeans 7-800 kr. Men det var snygga kläder och är det till något speciellt eller något man absolut inte hittar på något annat ställe så kan ju det vara ett alternativ.

Nä, det blev ju Lindex och Hm man handlade på. HM's utbud var ju rätt okej ändå men de riktigt snygga kläderna fanns ju i specialaffärer och de var skitdyra.

Det är precis det där med olika storlekar som gör mig så tveksam att köpa från internet.

Men jag visste faktiskt inte att TopShop hade mammakläder, där ska jag kika in på resan till stan jag förstått att jag måste göra, de har snygga kläder annars så där kan man göra en raid. :)

Freya: Jag har också varit på H&M och provat de byxor som fanns där, de satt dock inte på långa vägar lika snyggt på mig som de gjorde på dig, därför blev det ingenting där.

Lindex ska jag också kolla in när jag tar mig till en affär. :)

Tack för hjälpen, nu känns det lite bättre iaf, man kanske kan hitta något att ha på sig trots allt! ;)

Kolla begagnat! Just det att man bara använder plaggen några månader gör att det finns en hel del fynd att göra på tradera och liknande. Då kan man ju få fin kvalitet till billigt pris. Men visst, man får chansa med storlek och så men det kan det vara värt.

Åh vilken bra idé, tack! :D Det ska jag verkligen göra, då har jag något att fördriva natten på jobbet med! ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Jag blir så trött!! Visserligen har jag inte kommit så himla långt i graviditen än men av någon underlig andledning flög magen ut i...
2
Svar
26
· Visningar
2 440
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar