Mamma/pappaledig

MVA

Trådstartare
Väntar barn i maj (19) om allt går som det ska. Vi har börjat fundera lite på det här med mamma/pappaledighet. Även våra jobb vill snart gärna veta.
Både maken och jag har fasta jobb.
Hur länge har ni varit hemma med barnet/en? Har ni tagit ut FP för veckans alla 7 dgr eller bara 5 som jag hört en del göra?
Vi har i alla fall bestämt att jag ska vara hemma den första tiden och större delen av tiden, då jag tjänar mkt mindre. Så får maken vara hemma när barnet blir lite större.
Vill gärna höra hur ni löste det!!!

Sv: Mamma/pappaledig

Vi har en rätt så färsk bebis, men tanken är i alla fall att sambon skriver över så många dagar som är möjligt till mig. INTE för att han är karl utan för att hans heltidsjobb innebär att han jobbar 2-3 dagar i veckan, vanligtvis 16-24 dvs till stor del när bebis sover. Medan mitt heltidsjobb innebär att jag är borta 7.30-15 fem dagar i veckan samt en hel söndag varje månad, dvs under bebis vakentid.
På det här viset får vi mest tid tillsammans hela familjen.

Jag siktar på att ta ut fem dagar/vecka i normalfallet, men vissa månader kommer jag nog att behöva ta ut sex eller sju dagar tex när vinterns elräkning kommer... Men vårt vanliga leverne täcks av att jag tar ut fem dagar.
Men det kan man ju avgöra från månad till månad, första året kan man ju ta ut hur få dagar som helst, sedan är det väl minst fem i veckan som gäller för att behålla sin SGI.

Vi delade rakt av och det var aldrig något snack om den saken, pappan ville också vara hemma med sitt barn så vi gick ner i standard ( ekonomiskt ) för att få ihop det :)

Jag var hemma i 9 månader och sedan var min sambo hemma i 10 månader. Vi tog ut 3-4 dagar/ veckan tills dottern fyllde 1 år, då måste man ta ut minst 5 dagar vilket vi fortsatte att göra.

Så gör vi också, tar den ekonomiska smällen av att dela mot att få vara hemma bägge två. Känns otroligt värdefullt och viktigt för både oss och barnet att bägge är hemma en stor del.

Har inte räknat på det, men tror kanske att det formellt blir så att min man tar ut mer än mig, eftersom han har högre lön så får vi bättre betalt när han tar ut en föräldradag än när jag gör det. Så jag har inte tagit hela veckor när jag varit hemma, men min man gör det.

Jag ser ju nu hur värdefullt det har varit för båda oss att få chans att vara hemma med dottern. Vi kommer köra samma sak om det blir en till, utan tvekan. Att den ekonomiska standarden blir lägre är ju under en så kort period och det man får tillbaka är för oss mer betydande.

Vår bebis är inte ute än men sambon har lämnat in ansökan till jobbet så vi har datum hyfsat klara för oss. Jag studerar vilket gör rätt mycket av saken för vår del.

Bebis är beräknad 15 maj. Min termin är slut 7 juni. Jag har kollat med skolan och de projekt som ligger runt BF får jag lov att flytta lite på. Tentan som ligger 7 juni får jag se om jag kan skriva då, annars får jag skriva den i augusti.
Får jag studiemedel den här terminen så tar jag inte ut föräldradagar förrän 8 juni. Sen tar jag juni ut och hela juli. Sambon är hemma sina tio pappadagar runt bebis födsel och sparar, om nödvändigt, en dag till tentadagen.
I augusti är vi hemma båda två, jag för sommarlov och sambon för semester. Sen börjar min skola igen i månadsskiftet aug-sep och sambon är hemma. Han kommer totalt vara hemma till oktober 2012.

För oss är det bäst både ekonomiskt och tidsmässigt. Min utbildning innebär inte särskilt mycket fast skoltid utan jag är max borta 3-4 timmar på en skoldag och då har jag räknat högt. Vi går generellt sett inte alla dagar heller. När sambon jobbar är han borta ungefär elva timmar per arbetsdag. Valet är för vår del väldigt enkelt.

Vi har också valt att dela hyfsat jämt även om det innebär en stor minskning i inkomst.

När pappan är hemma och tar ut 7 dagar i veckan får vi ut 20 000 kr mindre än när han jobbar så vi försöka spara undan i förväg. Själv arbetar jag på ett företag som fyller upp FK:s ersättning till 90 % av lönen, så även om jag inte tar ut alla dagar i veckan så blir det inte lika kännbart.

Med det barnet som är på väg nu kommer vi att ta ut ungefär lika många dagar men jag kommer att vara hemma 1-2 månader längre än pappan.

Lite trådkap, förlåt!

Jag startade en annan tråd för att föröska få svar men tycker allt är väldigt invecklat. . .

Har jag som mamma lika många ( ja vad heter de egentligen) "föräldra" dagar som pappan?
Hur många är dessa egentligen? Som Pem skrev: "Själv arbetar jag på ett företag som fyller upp FK:s ersättning till 90 % av lönen" vad innebär detta?

Vad är SDI (inte helt 100 på förkortningen)?

Snälla hjälp till en förvirrad människa! :crazy:

Ja, mamman och pappan har lika många dagar. Det är däremot möjligt att ge den andra föräldern en del av dagarna.

FK:s ersättning är ca 80 % av din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) upp till ett tal på ca 33 000 kr, tror jag.

Tjänar du över det så får du ändå inte mer pengar, en person som tjänar 33 000 kr i lön och en som tjänar 53 000 kr i lön får alltså samma föräldrapenning. Har man turen att arbeta på ett företag som mitt så får man alltså 90 % av sin lön istället för 80 %, samt de som ligger över 33 000 kr i lön får ersättning för hela lönen.

Våra planer innan barnen vart födda har blivit helt rubbade när de sen väl kommit ut ;)

Sonen var jag hemma i 1 år, skulle vart hemma längre då maken närmade sig slutet på sin lärlingsperiod = löneförhöjning. Men jag varslades under min föräldraledighet och kom tillbaka och jobbade 3 månader.
Sen gick han 20 timmar hos dagmamma fram tills han vart 2 år då vart jag sjukskriven pga samandragningar och han gick ner till 15 timmar. Jag jobbade heltid innan sjukskrivningen.

Dottern skulle jag vara hemma i minst 20 månader, men maken skadade sitt knä när hon var 3 månader och då behövde jag ta ut mer föräldrapenning eftersom maken vart sjukskriven.
Vi var hemma tillsammans med båda ungarna i 9 månader!

Jag började jobba när hon var 10 månader för lite extra slantar, maken började nyligen. Så nu jobbar vi båda två och vi har börjat skola in lillasyster hos dagmamma och tanken är ju att de ska gå 15 timmar i veckan och inte på loven.

Hur mkt föräldrapenning jag tagit ut varierat mellan 1-31 dagar. Beroende på hur utgifterna för månaden ser ut, makens inkomst och om det kommer pengar någon annanstans ifrån. T.ex. skatteåterbäring.

För oss är det viktigt med mycket tid med barnen. Sen om det är med mamma eller pappa spelar inte så stor roll. Förälder är man oavsett vad man har mellan benen.

Senast ändrad:

Förra gången:
Jag hemma månad 0-7 på heltid.
Sambon hemma månad 7 (vi gick omlott, en hade semester vid överlappningen)- 13 på heltid.
Månad 13 - 21 gick vi halvtid båda två; tre dagar varannan vecka och två dagar nästa (jobbade alltså halvtid båda två).

När sonen började i barnomsorg gick min sambo ner i arbetstid till 75% som man får enligt lag (då tar man dock ej ut föräldrapenning) i ca 1 år. I höstas när han fyllde tre var det min tur och jag skulle jobba 80% en period. Så blev jag gravid och för att få min föräldrapenning för nästa barn baserad på min heltidsinkomst så gick jag upp till heltid. Nu jobbar vi alltså båda 100% igen.

Vi tog ut 5 fpdagar per vecka för att dra ut på ledigheten så länge som möjligt. (Sambon tog bara 4 dagar tills sonen var 1 år).

Från och med nästa barn (som kommer i slutet av april - början av maj):
Jag hemma månad 0-6 på heltid.
Månad 7-8 kommer vi gå halvtid båda två.
Sen har vi inte planerat längre, men antingen går sambon hem på heltid då eller så fortsätter vi omlott med halvtid en period till.
Troligen kommer detta barn börja i barnomsorg tidigare, eftersom vi nu bor i hus och har större omkostnader än vad vi hade vid förra föräldraledigheten. Räknar med att detta barn får börja när den är ca 16 månader.

Den som tjänar mest i vår familj är jag.
För oss är det superviktigt att dela lika på föräldradagarna. Detta för att öka chanserna till att vi som föräldrar tar lika stort ansvar och att vi som föräldrar får samma relation och anknytning till våra barn. Detta är jag övertygad om hjälper både relationen mellan oss som vuxna parter, vår föräldrarelation till barnen, barnens relation till oss och ur samhällsperspektiv så tycker jag det är bra ju fler som delar lika på föräldraledigheten (den dag arbetsgivarna inser att både män och kvinnor kommer vara hemma för att ta hand om barn i perioder så har vi kommit långt).

Ja, mamman och pappan har lika många dagar. Det är däremot möjligt att ge den andra föräldern en del av dagarna.

FK:s ersättning är ca 80 % av din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) upp till ett tal på ca 33 000 kr, tror jag.

Tjänar du över det så får du ändå inte mer pengar, en person som tjänar 33 000 kr i lön och en som tjänar 53 000 kr i lön får alltså samma föräldrapenning. Har man turen att arbeta på ett företag som mitt så får man alltså 90 % av sin lön istället för 80 %, samt de som ligger över 33 000 kr i lön får ersättning för hela lönen.

Det är mycket att hålla reda på. Det många verkar missa är skatteeffekterna. Den som har så hög lön att h*n betalar statlig inkomstskatt får ju en "skatterabatt". Om pappan får 10.000 mindre i månaden från f-kasssan än från arbetsgivaren, men slipper betala 50 % skatt på detta belopp är det jämförbart med om mamman får 7143 mindre och slipper betala 30% skatt på detta.

Det är mycket att hålla reda på. Det många verkar missa är skatteeffekterna. Den som har så hög lön att h*n betalar statlig inkomstskatt får ju en "skatterabatt". Om pappan får 10.000 mindre i månaden från f-kasssan än från arbetsgivaren, men slipper betala 50 % skatt på detta belopp är det jämförbart med om mamman får 7143 mindre och slipper betala 30% skatt på detta.

Man får ut mer efter skatt om man tjänar 21 tusen mot att man tjänar 34 tusen fick jag erfara den här månaden! 34 före skatt gav inte ens 16 när skatten var betald.

Man får ut mer efter skatt om man tjänar 21 tusen mot att man tjänar 34 tusen fick jag erfara den här månaden! 34 före skatt gav inte ens 16 när skatten var betald.
Kan aldrig stämma!?

Jag tjänar lite drygt 30000 och får ut 21000 per månad (och bor då i en kommun med väldigt hög kommunalskatt).

Att jag vid 34000 skulle minska min inkomst med 4-5tusen netto verkar för otroligt. Måste vara något annat skäl...

Däremot blir jag förvånad att den som tjänar 21000 får ut mer än 16000 netto? I vår kommun skulle man landa på ca 14000 kr netto.

Såhär står det på lönespecen:
Brutto: 33.348:-
Skatt: 17.675:-
Netto: 16.674:-

Men brukar mer se ut
Brutto: 22.913:-
Skatt: 6.035:-
Netto: 16.878:-

Samma arbetsgivare.

Antingen baseras den lönespecen på en enstaka bonus eller så har din arbetsgivare gjort fel. När man tjänar 33 000 kr så får man ut betydligt mer än drygt 16 000 kr. Hör av dig till ditt lönekontor, den lönespecen kan inte stämma.

Varför tror du att jag har missat skatteeffekten? Jag är full medveten om brytpunkten för statlig skatt och effekten av den. I det resonemang jag tar upp får ju den statliga skatten ingen betydelse.

För du menar väl inte att den dras 50 % skatt på hela lönen bara för att man kommit upp över brytpunkten? Den 50 %skatten tas ju enbart på inkomster över brytpunkten, all lön upp till den gränsen beskattas på samma sätt som vanligt. Man kan ju aldrig förlora på att få en högre inkomst, man bara vinner procentuell mindre.

Min uträkning över hur mycket vi förlorar på att min sambo är hemma är tyvärr helt korrekt, det vet jag från tidigare föräldraledighet....:crazy:.

Intressant att höra allas erfarenheter av detta.
Ska väg på infomöte hos F.k den 8 feb och hoppas få mer kött på benen sen. Så man kan räkna lite på det och se hur vi ska lägga upp det.

Vi har tagit ut hälften av FP-dagarna var trots att jag tjänar betydligt mer än min man. Att barnen får lika mycket tid med båda föräldrarna är värt att dra ner på standarden under föräldraledigheten.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 550
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 110
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 122
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar