Mamma/pappaledig

Sv: Mamma/pappaledig

Såhär står det på lönespecen:
Brutto: 33.348:-
Skatt: 17.675:-
Netto: 16.674:-

Men brukar mer se ut
Brutto: 22.913:-
Skatt: 6.035:-
Netto: 16.878:-

Samma arbetsgivare.
Gällande statlig inkomstskatt:

http://www.skatteverket.se/privat/s...html?posid=1&sv.search.query.allwords=statlig inkomstskatt
Alltså; på inkomster över ca 33000 (2011) så ska man betala 20% skatt på det belopp som överstiger summan. I ditt exempel ovan har det dragits 53% skatt på HELA beloppet.

Skattesatsen i genomsnitt för landets kommuner ligger på ca 31,5%. Din skatt på den lägre summan är bara 26%.

Något är troligen fel i något av fallen. Den högre inkomstens skatt kan förklaras av en så kallad "engångsssumma" (bonus som Pem skrev eller en engångsutbetalning av t ex semesterersättning eller löneökning retroaktivt som en "klumpsumma") - då blir skatten högre. Men det verkar ändå högt med så hög procentsats på HELA beloppet.

Vi bor inte i Sverige och föräldrapenningen är annorlunda här, den är lika för alla och baseras inte på den lön man har. Bra om man har låg inkomst eller för mig som inte jobbat alls här, men inte för sambon som har hög inkomst.

Så här har vi gjort

Dotter nr 1: Vi har haft föräldrapenning för henne i 18 månader. Sambon pluggade då läste kurser som inte krävde så mkt och mest hemmaplugg. Så även om han inte har varit hemma på heltid har han ändå haft mkt tid med henne.

Dotter nr 2: Hon är 3,5 månad nu och fram till nu har sambon jobbat halvtid.
Jag kommer vara hemma med henne till hon ungefär 15 månader. Min plan är sen att plugga och då är vi helt beroende av sambons inkomst så att han skulle vara hemma helt fungerar inte alls ekomomiskt. Men vi håller på att räkna på om han kan jobba mindre än fulltid.

Du har helt rätt, det nya taket för 2011 ligger på ca 35 000 kr per månad. Det är jag som inte hängt med i svängarna, det har faktiskt blivit lite bättre sedan förra gången vi var föräldralediga :laugh:.

Du har helt rätt, det nya taket för 2011 ligger på ca 35 000 kr per månad.

Innebär detta att om man tjänar 35 000/mån så blir maxersättningen 80% av 35 000 och sedan skatt på det?

Nej det är ingen bonus, men kan de göra nått åt de nu då när lönen redan är utbetalad?

Har alltid betalat så och aldrig fått någon restskatt.

Ja att skatten blir högre ju mer man tjänar det vet jag, men att man ska betala mer än hälften i skatt :crazy: Får se till att maken ringer sin chef. De tog över företagt förra året så de har nog inte riktigt koll på allt.

Edit: Enligt http://www.skatteverket.se/download/18.6fdde64a12cc4eee230800035/skatt_30_33.pdf stämmer skatteavdraget mot vad arbetsgivaren brukar dra i skatt. Å då ska han betala 8977 i skatt på den högre lönen.

Våran första kommer i mars. Vår plan är att jag är hemma fram över sommaren och sambon kommer ha semester i juli och jag i augusti, så vi båda är hemma juli och augusti. Sen börjar jag jobba och sambon är hemma fram över nyår i alla fall. Sen får vi se.

Vi kommer försöka spara så mycket dagar som möjligt, men kommer nog behöva ta 4 dagar per vecka ungefär.

*knapplån*

Sonen är född i april. Jag var hemma till januari och sen var maken hemma till mitten av augusti. Började nytt jobb i slutet av september så passade på att vara ledig ett par veckor emellan innan inskolningen. Var självklart för oss att dela upp ledigheten även om maken fått mycket tid med sonen då han arbetar skift.

Tog ut upp till 5 d/v.

Nu arbetar båda heltid men makens skiftjobb gör att sonen bara är på dagis 2-4 d/v 7.30- 14/15. Passar perfekt för hela familjen

Min sambo har gett mig alla hans föräldradagar utom de 60 som
han inte kan skriva över. Han har egen firma med 9 anställda och kan inte vara föräldraledig. Han är riktigt ledsen över detta och förhoppningsvis så kan vi lösa det till nästa barn.

Som tur är så kan han vara hemma mycket och jobba, så att han ändå är närvarande. Jag kan känna att det är tråkigt att han jobbar 7-16 och sen jobbar hemma på kvällarna, men jag har
Som tur är mycket hjälp av min mamma, som är nybliven pensionär och älskar att ha Selma hos sig. Så behöver jag avlastning är det inga problem, men både jag och sambon är ledsna över att han inte kan vara mer delaktig än han är. :/

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 550
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 110
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Queen
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 122
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar