Mamma och ryttare- tankar...

finapina

Trådstartare
Är det bara jag som hela tiden blir ifrågasatt för att jag rider SÅ mkt, 3- 4 ggr / vecka? För att jag har 2 barn ? "Men HUR hinner du? Varför måste du rida så mkt? Så barnen får inte rida hästen? " Suck. Barnen är 8 och 13 år så dom är inte jättesmå.Min tid tillbringar jag antingen hemma ( med barnen) i stallet eller på jobbet. Reser aldrig bort utan dom ( inte ens jobbresor ...), går på krogen typ 1 gång / år, ser jättelite på tv osv. Varför hakar icke- hästmsk:or upp sig så? Dålig mamma för att man har ett eget intresse liksom? Tankar och reflektioner? Hälsningar irriterad mamma.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag har aldrig fått sådana kommentarer. Vare sig när jag och dotterns pappa bodde tillsammans eller därefter.
Hade jag fått en kommentar så hade jag sagt ifrån att det inte är något som den personen har med att göra.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Äsch, låt dom pladdra... Skulle dock vara intressant att höra deras åsikt om du frågade vad det är för fel med att vara mamma och bibehålla dina egna intressen samtidigt? Jag bli galet irriterad på folk som totalt tappar sig själva i mammarollen.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

För att icke hästmänniskor aldrig förstår magin med hästar för dom är det orimligt att lägga så mycket tid och pengar på en hobby. Jag har slutat diskutera med folk som ändå aldrig kommer fatta. Min tid mina pengar mitt beslut jag talar inte om för andra vad de ska göra med sin tid eller sina pengar. Brukar avrunda uppkomna diskussioner med " för att jag vill ha häst och jag anser både tiden och pengarna väl investerade men det kommer du inte förstå så jag kommer inte ägna tid åt att försvara mig"
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag tror inte det handlar om ickehästmänniskor i sig, utan det faktum att andra ibland inte kan unna andra föräldrar lite egentid utan anser att man måste offra hela sin själ till sina barn.
Eller så är det så att dem själva inte har möjligheten av någon anledning och därför måste trycka ner andra som kan.

Glada och välmående föräldrar i min mening är de som inte gett upp sitt liv bara för barnens skull utan givetvis har man rätt till eget intresse där barnen kanske inte kan vara delaktiga.

Jag tycker tvärtom, att de föräldrar som lägger ner sina intressen är de föräldrarna som ofta är utslitna, tråkiga och på dåligt humör jämt
 
Senast ändrad:
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

En bekant hade samma problem en period, främst då hennes son var runt 5-6år, då somliga hade åsikter om att sonen inte fick rida sin mors ponny (krallig welsh cob med mycket av både muskler och huvud, som låg max en cm under storhäst-mått...). "Känner du dig inte självisk som låter din lilla son stå och titta på? Hur kan du lägga så mycket tid på DIG SJÄLV när du har ett barn?" osv.. När sonen ett par år senare hunnit lära sig att rida lite, hade ett genuint intresse och föräldrarna faktiskt skaffade honom en trevlig ponny (som han älskar innerligt och som är betydligt mer lämpad för honom) blev det motsatta reaktioner - från i mångt och mycket samma människor. "HUR kan du låta din LILLA son rida SJÄLV? TÄNK om han ramlar av!? Vad gör du om han blir sparkad? HUR ska du kunna FÖRLÅTA DIG SJÄLV om din son blir TRAMPAD?!!"
Äsch, säger jag, somliga vill bara ha något att bli bestörta över. Trams. :mad:
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag har en son på 8 år och nyligen blivit mamma igen. Har hästen kvar hemma. Måste jag sälja den så ska de absolut va panik i något hörn. Jag mår bäst av att få ha egen tiden, och va hästmänniska och inte bara mamma.
Provade ett tag att vara utan häst för några år sedan. Efter några månader så sa min man att jag typ sku börja med häst igen för jag höll på¨att klättra på väggarna.

Jag har ställt in mig på att nu under en period blir det inte så mycket häst som jag skulle vilja men bara att få komma till stallet å greja gör min dag.

Bry dig inte om de andra, du vet ju va du mår bra av och att du blir en bra mamma när du kommer hem från stallet/hästen.
go girl! :p
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag har inga egna barn så jag vet inget om det. Men jag funderar på det att det måste vara bra att ha något annat sidan av barnen också, för vad gör man annars när de väl är vuxna? Jag känner en kvinna som när hennes barn var vuxna inte visste vad hon skulle ta sig till, inget av det hon ville göra när hon hade barn och inte kunde var så lockande längre. Så hon skaffade två barn till :) (vilket absolut inte är fel!) Men man kanske slipper den tomheten om man är mer än bara mamma?
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Känns som en klassisk grej att allt en mamma gör utom att "vara mamma" blir ifrågasatt. Har nog inte specifikt med ridningen att göra.

Kan vara vad som helst. HUR hinner du jobba så mycket. SKA du verkligen gå på fest. GÅR det verkligen att resa. Osv.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Helt sant! Min uppfattning är dock att man inte får samma respons om sin hobby som pappa? Eller har jag bara fördomar??? Någon pappa här som kanske kan svara på den frågan?
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Så sant! Blir en pappa som ägnar tid åt en hobby lika ifrågasatt? Dessvärre tror jag inte det. .
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

+1på den!
Jag har aldrig blivit ifrågasatt angående att jag lägger ner mkt tid på min häst, men det kommer ibland upp i diskussioner att hästeriet tar tid. Men jag är övertygad om att jag skulle vara en mycket sämre mamma om jag inte hade tagit mig hästtid. Dessutom har barnen en helt ypperlig pappa som i gengäld också ges egentid. Dottern och jag delar numera på hästen och får därmed bra kvalitetstid tillsammans:)
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag har inga barn själv men diskuterade exakt denna saken med ett par vänner häromdan. De sa alla att de kände att vissa mammor verkade gilla att tävla med andra mammor, och att de upplevde att det nästan var en tävling i att vara bästa mamman. Och i det begreppet att vara en bra mamma ingick att vara självuppoffrande.
Ev av mina vänner tränar handboll ca 3 dgr i veckan, och fick kommentarer om det. Att hennes man också var borta mkt pga jobb och hobby var det inga kommentarer om.
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Det tycker jag är en väldigt viktig vinkel att ta fram faktiskt. Om man kritiserar mamman som lägger ner mycket tid på en hobby (eller arbete), är det inte indirekt att tala om att pappan är oduglig?

Min man fick mig att se det ur den vinkeln faktiskt. För ganska länge sedan när våra barn var små, gick jag och en väninna på restaurang och bio en fredagskväll. Detta kommenterades surt av sk vänner. Hur kunde jag lämna barnen och bara roa mig själv en fredagskväll. :mad: Fy vilken dålig mamma jag var, tänkte bara på mig själv. Jag beklagade mig för min man och han blev skitförbannad, inte för min skull utan för sin egen.

"va fan, tror dom inte att jag kan ta hand om mina barn???":rage:

Och jag fick ge honom rätt. De måste ju anse att han inte klarar att ge sina egna barn mat och lägga dem i sina sängar eftersom de blev så upprörda över att jag lämnade dem i hans vård. Eller var de kanske avundsjuka över min "perfekte" man tillika barnens far?;)
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Mina föräldrars reaktion på graviditet: då säljer du väl hästen?! (Eh, nej. Det är inget fjortis-intresse i väntan på det stora intresset Moderskapet. :p så jag köpte en unghäst också. )
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Har en dotter på drygt 1,5 år. Jag rider/tränar min häst minst 4 dagar i veckan. Har väl inte blivit ifrågasatt som du men får ofta höra att det är helt otroligt att jag hinner med det! Själv tycker jag inte det är så konstigt. Jag och min man samarbetar bra och kan båda ägna oss åt våra egna intressen samtidigt som vi har tid för dottern och varandra :)
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Ställer mig i kön för odugliga mammor enligt andra
3 hästar eget stall tre barn (9,14,15 år) hus hem och skiftgångs arbete
Försöker rida 5-6 dagar i vecka

När ska du sluta leka med hästar är den vanligaste kommentaren
Eller när hinner du städa hemma, laga mat ( dessa kommentare fälls oftast av 40-50 talister )

I kväll åkte vi jag och mina döttrar från ett nystädat hem propp mätta till stallet och jag har även hunnit åka skidor med hundarna 5 km under dagen och då har jag varit ledig hela dagen och jobbat helgen
Maken har skött markservicen under helgen
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Jag tycker att man måste ju låta pappan få kvalitetstid med barnen också i lugn och ro. Utan att ha en mamma som är kontrollfreak. Syftar lite på mig! :D

Tycker det är ganska skönt att gå till stallet, ex som igår kväll och få koppla bort barnen en stund och andas, samtidigt veta att pappan får ha kvalitetstid med barnen. När jag kommer hem från stallet så är det dags för läggning och då hjälps vi åt.

PÅ helgerna brukar jag ta stallet och hästen på morgonen. då e resten av familjen sega, älsta barnet ser på tv å de andra två sover en stund till. Då har jag sedan stallet klart för att vara med familjen.

Vardagarna, om jag orkar, stiger jag upp så pass tidigt att jag kan mocka m.m. (ingen ridning) innan pappan far på jobb. Då har jag igen nästan hela dagen på mig till familjen. Om man bortser från motionering av häst.

Min man har ingen hobby, förutom datan, men han brukar med jobbet fara på jobbresor utomlands som är halvt nöje och halvt jobb. Då låter jag han åka på de.

För min mamma va de lite så när hon nu gick i pension, hon har tagit hand om oss under hela uppväxten, inte haft något större intresse som hon har farit på. Pappa däremot hade jakten som han for mycket iväg på.
Nu när mamma gick i pension så var hon jätteorolig vad hon skulle göra, hur hon skulle få dagarna att gå. De löste sig iallfall, men jag kände att så hoppas jag att det inte blir för mig när jag blir äldre. Jag vill ha ett intresse att falla tillbaka på när barnen växit upp.

Sorry om det blev långt och svamligt!:p
 
Sv: Mamma och ryttare- tankar...

Ja, eller beroende på - att man rider/är i stallet för lite! Det finns ju prestige åt andra hållet också, att man ska stå och polera häst/utrustning/box i timtal varje dag… oftast är det då dessa som inte har någon familj/heltidsjobb eller annat i livet som tar mycket tid och engagemang som tittar lite snett på den som inte rider/är i stallet varje dag eller som bara gör det "nödvändigaste" med hästen. Jag tycker ofta att man får dåligt samvete åt båda hållen, för lite tid med hästen och för lite tid med barnen :banghead:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 392
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 267
Gnägg Slöa tankar från soffan i regnväder....Som hästägare förundras jag mkt över det här med att bekanta så gärna vill att deras barn ska få...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 974
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp