Mamma med dockbarn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

LadyCovergirl

Trådstartare
På bussen på väg hem från centralen såg jag något mycket underligt. Det satt en kvinna med ett barn i famnen, bredvid stod barnvagnen.
Inget konstigt med det.
Jag sätter mig och när jag tar upp boken ser jag att det är en docka hon har i famnen. Hon sitter och vaggar dockan och klappar den på rumpan.
Några hållplatser senare lägger hon ner dockan i vagnen och kliver av bussen.

Upplys mig gärna om vad detta kan vara för något.

Kvinnan ifråga såg tämligen "normal" ut. Visserligen rosa plyschbyxor men dålig klädsmak finns det ju många som har.

Sv: Mamma med dockbarn?

Hon får inte åka gratis bara för att hon har barnvagn med ;) Förutsätter jag iaf, har aldrig sett någon förälder med barnvagn åka fritt.

Jag tror mest på det sista men jag undrar vad hon isf kan vara "drabbad" av. Och varför hon var ute och "sysselsatte" sig på egen hand. Det såg inte alldeles smidigt ut med barnvagnen. Förutom det faktum att hon tog plats i onödan. Det fanns ytterligare en barnvagn, innehållandes ett riktigt barn, samt en permobil på bussen. Väldigt trångt!

Äsch det är väl bra om hon kommer ut även om hon inte har alla hästar i stallet? Här i gbg har vi både en med docka och en med en (mycket vacker) katt i barnvagn. Katten verkar fullt nöjd med att ligga där och spana. Och det är ju inte som om hon är våldsam eller störande.

Mina katter åker visserligen gärna både buss, tåg och bil men ligga i vagn hade nog inte uppskattats ;)

Hon får gärna komma ut för min del men lite säkerhetsaspekt i det hela också.
Ponera att hon traskar rakt ut på ett övergångsställe med barnvagnen framför sig. Det kommer en bil som tvingas tvärnita för att inte köra på barnvagnen. Å andra sidan skadar den personen sin bil mot en lyktstolpe, blir påkörd bakifrån eller kör på någon annan. Helt i onödan då en docka inte dör av att bli påkörd.
Är du med på hur jag menar?

Sannolikheten för att det ska hända är väl försumbar och motiverar knappast att man låser in människan, sätter henne under konstant bevakning eller tar dockan från henne.

Traskar någon rätt ut i vägen är barnvagnen dessutom bara en meter framför den som kör den, man måste alltså tvärnita oavsett vilket. Det finns aldrig någon ursäkt att inte köra försiktigt vid övergångsställen.

Själv är jag nöjd och glad så länge folk med den typen av psykiska handikapp nöjer sig med dockor i stället för riktiga barn.

Sicket fusk ;) Det gör man iaf inte här i Kalmar.

Inte här heller. Barnen åker gratis tills de blir 7 år och när man blir 16 får man betala vuxenpris.

Såg "mamman" ung ut? Jag såg nämligen på nyheterna förut att det fanns dosckbebisar som krävde precis allt som en bebis gör. Annars slutar den inte skrika. De var en skola som hade 2 eller 3 dockor som alla elever i åk.9 fick ha hand om i 3 dagar. Lite skrämselteknik för att använda skydd. Barnen var tvugna att gå i skolan som vanligt och ha med sin dockan överallt. Den hade nått dataprogram så den registrerade ju allt, blöjbyten, mat, vagga osv. Så man kunde inte bara slänga in dne långt in i garderoben när man kom hem och sne dra ut me polarna.

Jag såg nämligen på nyheterna förut att det fanns dosckbebisar som krävde precis allt som en bebis gör. Annars slutar den inte skrika. De var en skola som hade 2 eller 3 dockor som alla elever i åk.9 fick ha hand om i 3 dagar. Lite skrämselteknik för att använda skydd. Barnen var tvugna att gå i skolan som vanligt och ha med sin dockan överallt. Den hade nått dataprogram så den registrerade ju allt, blöjbyten, mat, vagga osv. Så man kunde inte bara slänga in dne långt in i garderoben när man kom hem och sne dra ut me polarna.

SÅna där har jag sett på talkshows från Usa; Oprah bland annat har haft sådana som de gett till tonåringar under en period (tonåringar som längtar efter barn). De verkar kanonbra!!

usch ja. det dar sag jag en dokumentar om haromveckan :eek:
Kvinnor/par som garna vill ha barn men inte "orkar med" ett riktigt barn...eller som vill ha en portrattlik kopia av ett avlidet riktigt barn....(bada exemplen fanns med i dokumentaren). Den forstnamnda fann mest noje i att shoppa babygrejer fran Dior och Louis Vuitton och kommenterade att det ar ju sa fantastiskt att de aldrig vaxer ur det eller blir smutsiga :crazy:. Hon spenderade tusentals dollar pa saker som flaskvarmare, nappar osv - dvs saker som aldrig nagonsin kommer att anvandas, forutom klader da forstas.
Hon hade en svindyr barnvagn som hon drog runt dockan i och pratade med andra mammor i parken, och latsades verkligen att det var ett riktigt barn. Det hela kandes lite stort...
Dockorna var skrammande lika riktiga spadbarn, specialdesignade enl spec (de intervjuade kvinnan som tillverkade dem), och pa ett satt antar jag att man kan se dem som sma konstverk (det var en kvinna som samlade pa dem, hon hade ett helt rum fullt) men jag tyckte nog att de flesta kvinnorna i dokumentaren var riktiga fruitcakes :eek::eek:

Jag hade något minne av att jag läst om sådana dockor men den här såg ut som en standarddocka.
Jag är för övrigt kass på att bedöma åldrar men hon var minst 30 år iaf, mkt möjligt upp mot 35 år.

Nåja, inlåsning eller fråntagning av dockan föreslog jag aldrig. Mest fundersam på vad det kan ha varit för typ av beteende.

Att köra försiktigt är en sak. Att bromsa för någon som kliver rakt ut i vägen en annan.
Jag påstår inte att risken är särskilt stor utan det var mest ett exempel på att det inte är superlämpligt i alla lägen.
Mannen som satt i permobil kunde inte få plats på ett säkert sätt i bussen, pga dockans barnvagn. Som exempel.

Jag vet att på Tullbroskolan i Kalmar har dem dockor som går att programera och man får låna dem för att se om man klarar av att ha barn.

På tal om bussåkning, har bott i Stockholm tidigare och tycker det är skit att man ska behöva gå fram och betala när man åker buss med barnvagn.

Är det vanligt att de lånas ut de där dockorna? :eek:

Varför ska vissa åka gratis och inte andra? Föräldrar med barnvagn tar dessutom ganska stor plats. Dock kan jag tycka att man ska ha en kortläsare även vid mittingången, så slipper alla stå i kö till ingången framtill.

Varför ska vissa åka gratis och inte andra? Föräldrar med barnvagn tar dessutom ganska stor plats. Dock kan jag tycka att man ska ha en kortläsare även vid mittingången, så slipper alla stå i kö till ingången framtill.

Därför att du som förälder inte ska behöva lämna ditt barn för att gå fram till chauffören, för säkerhetens skull.

Därför att du som förälder inte ska behöva lämna ditt barn för att gå fram till chauffören, för säkerhetens skull.

Gå fyra meter gör det alltså till en stor risk för att någon ska kidnappa barnet, krossa ruta eller dörr och dra därifrån? Känns inte som en särskilt stor risk.
Krisar det får man väl lyfta upp barnet ur vagnen och ta det med sig fram till föraren.

Gå fyra meter gör det alltså till en stor risk för att någon ska kidnappa barnet, krossa ruta eller dörr och dra därifrån? Känns inte som en särskilt stor risk.
Krisar det får man väl lyfta upp barnet ur vagnen och ta det med sig fram till föraren.

Nej, men busschauffören har knappast tid att vänta tills föräldern satt fast barnvagnen, gått fram, och sen tillbaka till vagnen innan han kör. Jag tycker att det är självklart att man ska åka gratis på buss med barnvagn.

Ombord på de flesta av bussarna följer en barnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet, och inte behöva lämna barnvagnen för att gå fram till föraren och visa ditt kort eller stämpla din biljett. Barnet behöver inte sitta i vagnen när du går ombord på bussen.

När du åker med en buss där det inte är föraren som tar betalt eller kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens bussterminal, eller när du reser med tunnelbana, tåg eller spårvagn måste du ha en giltig biljett.

Du åker inte gratis med en barnvagn som är tom eller som du använder för att köra saker i.

www.sl.se

Jo, i Stockholm så är det.
Eller att barnet reser sig vagnen och välter den.

Det riskmonentet vill man inte ha.
Dessutom så finns det inte tid att hålla på och traska fram och tillbaka i gången på det viset.
Då så skiter sig tidtabellen.
Inte finns det plats för det heller.

Jag kör buss i SL-trafiken och är glad för de reglerna.
Man åker gratis med rollator också av samma orsak.

Tror dem mest används till utbildning för op-eleverna.

Jag tycker det för att barnen kan bli rädda/ ledsna och då kanske välta hela vagnen och skada sig.. av ren säkerhet alltså!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka