Mamma lyssnar mer på grannen

Sonic76

Trådstartare
:mad:

min mamma sköter ju om mina och pappas hästar nu när pappa är sjuk. Jag får inte flytta den dräktiga för då kanske hon kastar o det vill inte mamma. Problemet är att hon lyssnar på grannen när det gäller fodringen av hästen och inte mig och grannen tycker inte man ska ge hästen nåt extra förrän sista månaden och problemet är att min märr inte är tjock hon behöver det extra nu, inte om tre månader men jag får inte mamma att fatta det. "hon är inte undernärd hon ser så bra ut så" Hur hon ska se det med täcken på ständigt pga att hon inte kna sätta på min fölmärrr för hon är för hög.
Hur skulle ni göra? Jag vill ju inte flytta henne heller för pappas skull han blir nog ledsen om han inte får se fölet om han nu hänger med så länge och jag bor 50 mil bort....
Jag ska ju inet behöva be en annan granne att åka dit och ge henne extra mat.
Nu får hon ca 8-10kilo hö 3kg havre 1kilo hestekraft och 1kg betfor.
Detta är en häst som knaprade mer än så när hon bara gick.
Jag är orolig att fölet inte får det den ska ha

Sv: Mamma lyssnar mer på grannen

Sputnik skrev:
Nu får hon ca 8-10kilo hö 3kg havre 1kilo hestekraft och 1kg betfor.
Detta är en häst som knaprade mer än så när hon bara gick.
Jag är orolig att fölet inte får det den ska ha

Fostterutvecklingen är större de tre sista månaderna under dräktigheten,stoet behöver inte något dräktighetstillägg förrän då!! Det bör sättas in från den åttonde månaden dels för att kompensera för det ökande underhållsbehovet pga högre vikt och för att höja hennes energireserver, då fostret börjar kräva större energimängder..
Underhållsbehovet av protein är detsamma hos det dräktiga stoet som hos det icke dräktiga..MEN i DRÄKTIGHETSTILLÄGGET behövs betydligt mer protein..
Proteininnehållet i DRÄKTIGHETSTILLÄGGET rek vara 12g smb rp/MJ,dubbelt så högt som i underhållsbehovet..

Är ditt hö analyserat? Annars så tycker jag inte att det är för lite hö hon får MEN gärna mer!!
Om du har en analys så kan du lätt räkna ut hur stort proteinbehovet är!!

Det ska väldigt mycket svält till för att fölet inte ska få det som det behöver. Det är som med foster, de tar först och främst till sig, men det är jätteviktigt att mamma får det hon behöver för att kunna ge tillräckligt med mat när fölet väl föds. Men just oron för att fölet i nuläge inte får det det behöver du inte ha. Men kolla stoet så hon inte tappar! Annars håller jag med föregående skrivare som tyckte att mera hö varit bra.

Ja hömängden kanske verkar liten , men det är den uträknade foderstaten hon får nog mer än så för det går åt en sju**la massa hö.
Vi har 12 kilos balar och det går åt nästan 2 st till två hästar varav en som inte får lika mkt som fölmärrn men vi ger den ökade mängden inne för att den andra inte ska bli för tjock.
Föl märrn får två givor på morrn två på lunch två kl 16 och en till två kl 21 och de väger ca 1-1½ kg st.
Jag msåte nog säga åt mamma o ge henne mer, hur det nu ska gå in
Grannen kommer säga att det inte behövs.
Vad irriterande.....

Jag vet hur det är, förstår att det är jobbigt. Jo äldre människor har svårt att förstå det här med vikten av analysera o att väga grovfodret o att man inte behöver ge just havre i kilovis. Min mamma lyssnar inte heller jämt på mig, hon vägrar att väga hösilaget o hon tycker att vi måste ge havre, hjälper inte o vissa henne trådar på buke eller böcker där det står tydligt. Detta gör att jag bla får betala analys själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.