Målsättning 2007

sidensvans

Trådstartare
Fick i uppdrag av min hopptränare att skriva upp mina målsättningar för 2007. Fick ihop följande:

Hoppning
Hoppa enstaka hinder på 1 meter. Korta banor på 70 cm. Kunna ha kvar hästen i balans efter språnget. Landa i rätt galopp. Lära mig att lägga hästen rätt på hindret (men det är nog snarare ett 10-års projekt).

Lydnad
Kunna få hästen att vara lydig och koncentrerad fast det är andra hästar i ridhuset. Förbättra halter och avsaktningar + galoppfattningar. Bli duktig på sidvärtsrörelserna i trav, påbörja i galopp. Påbörja byten(?). Debutera i lätt dressyr(?).

Övrigt
Kunna få möjlighet att förbättra min sits och inverkan. Har nog försämrats under 2006, eftersom jag har haft all fokus på hästen och inte mig själv.

Vad tycker ni? Är det rimligt för en blivande 5-åring (tänkt att bli dressyrhäst)? (Riden ca 1 år.) Och vad har ni för målsättningar för era unghästar?
 
Sv: Målsättning 2007

Jag har en 3 årig och mina mål är att kuna rida i alla gånngarter både i ridhus och ute och få han att gå dit jag vill och inte dit han vill (han tycker inte om vägar som leder hem) och att få han att gå förbi andra hästhagar.

Kram
 
Sv: Målsättning 2007

Mitt mål är att få stoet dräktigt och ev. visat vid kvalitetsbedömning, om hon hinner bli klar för det.

Annars är det muskler som behövs.

I slutet av året ska hon helst kunna gå en LC i dressyr med godkänt resultat (träningsmässigt).
 
Sv: Målsättning 2007

Unghäst, sto 4 år.

Mina mål under 2007 är:

Dressyr: Kunna rida LC och LB program med godkända resultat. Lyhördheten sitter bra, behöver jobba mer på styrkan, rutinen och sådant.

Hoppning: Kunna hoppa bana på 90 cm mot slutet av året. I början banor på 70 cm.

FT/Terräng etc.: Vara med på 70 cm Hunting 20 maj, därefter se hur saker och ting hinns med till hösten då en debut 90-klass borde planeras in.

OM det hinns med och känns bra, deltaga i kvalitets till hösten. Annars skiter vi i det och tränar/tävlar istället.
 
Sv: Målsättning 2007

Har en 3-4årig vallack
Mina mål för 2007 är:
Kunna hoppa flera hinder åt gången.
Göra paddocken kul!
Träna dressyrröresler så som skänkelvikning, fram- och bakdelsvändningar.
 
Sv: Målsättning 2007

*kl*

Jag har en 4-årig tinker valack...eller ja han blir fem i sommar.
Våra mål är att kunna rida en LB i dressyren och att köra in honom, vilket är påbörjat.
 
Sv: Målsättning 2007

Vad bra att skriva upp sina mål!
Har en shire som nu är 2 år och 4 månader. Hon är född sent..
Målet är att detta år utbilda henne i tömkörningen och förhoppningsvis sätta vagn bakom. Ett annat mål är att jag ska öva mig i att ha ett bättre ledarskap över henne och förhoppningsvis befästa mitt ledarskap så det slipper bli tjafs om det. Inte så stora mål, men iallafall!
 
Sv: Målsättning 2007

Kl

Mitt mål i år är att rida på Saga. Hon är tre år i år och för närvarande tömkör, longerar, promenerar och hänger jag på henne. Hon tycker att det är skumt med vikten, vet inte riktigt hur hon ska bära upp den än så jag ger henne tid samt att hon haft en bus period och därför fått lite extra tid :smirk:

Mitt mål till att börja med är att hon ska acceptera ryttare på ryggen fullt ut och bli van med det och sen tar jag det på om pö tills hon går att rida framåt i alla gångarter. Jag planerar att ta det väldigt lugnt, när jag väl sitter på henne så kommer jag bara skritta länge innan jag går till trav osv för jag vill få till det så tryggt som möjligt.
 
Sv: Målsättning 2007

Mina mål för 2007 med min unghäst (-03) är först och främst att fölningen i slutet av april ska gå bra. :)

Vad det gäller ridningen så är målet att hon ska börja ridas igen så smått några månader efter fölningen för att sen vid avvänjningen (runt 6 mån) ska vara relativt igång.
Har tänkt lämna bort henne för inhoppning (har bara hoppat några få små språng med henne) under hösten/vintern för att det ska bli ordentligt gjort (är själv en glad amatör).
När det gäller dressyren hoppas jag att vi under hösten ska ha fått ordning på avsaktningar/igångsättningar (dvs att behålla formen och framåtbjudningen där), att galoppfattningarna ska sitta ordentligt och att vidareutveckla sidvärtesrörelserna.
 
Sv: Målsättning 2007

Hoppning:
Mitt mål med 2007 är att kunna hoppa en 1m bana felfritt, men kontroll. Vi ska även lära oss att byta över hindren och inte 5m efter för det tar för mycket tid. Han har under 2006 blivit mycket mjukare och känsligare så jag tror inte att detta ska vara några problem. Ett mål är även att komma med i Div II laget.​
 
Sv: Målsättning 2007

Mina mål
Min 1 åring: Öva lastning, lära sig att gå trevligt när man leder hon i grimmskaft, hålla på med mkt hantering av alla dess slag. Visas som 1 åring

Min 3 åring: Ridas in (påbörjad), inskolas i tömkörning (påbörjad), Grund skolas i ridning och tömkörning. Ev visas som 3 åring.

Min 11 åring: Beroende på hur länge jag får ha kvar honom. Rida fler 1,35 hoppningar och deb 1,40. Få mer muskler i överlinjen. Få fina galoppbyten på rakt spår och lite andra roliga saker.

Mig själva: Få till lika fina annridningar/ placering mot hinder på tävlinga som jag får på träningarna. Fortsätta att jobba med att förbättra min ridning.
 

Liknande trådar

Dressyr Har startat en LC:1 och två LC:2or nu och insett att det kanske inte riktigt var min grej. Visst, LC:2 var väl hyfsat roligt att rida...
Svar
5
· Visningar
1 895
Senast: Tussinussen
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 790
Senast: Görel
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 432
Senast: bumbi_608
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp