Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja och nej, beror på hur långt man vill komma. och på vilken nivå man vill hållaTräna lydnad kan man göra med vad som helst.
* arbetsglädjeOm du preciserar dom specifika egenskaperna du vill ha i din hund så är det lättare att hjälpa dig.![]()
Jag försöker mer få dig att förstå att mallen inte är en lätt brukshund att ha att göra med. Speciellt inte om man är van vid Amris och Cocker. Men du har redan bestämt dig så är du i Göteborg så kom och hälsa på min tik. Sen ringer du runt till uppfödare.
både terv och groenendael är alternativ. pälsen avskräcker mig dock
har inte läst på så mycket om dom men ska ta och göra det![]()
schäfer är ett alternativ, men just nu har jag mest fått dåliga vibbar, då även bruskschäfer tenderar att ha ett dåligt bakparti Är lite skeptiskt just vid hälo aspekten
Som malle ägare så bör man i alla fall under de första 18 månaderna inte ha så många andra intressen än just sin hund!![]()
Pälsen är inga problem!
Ytterst sällan det blir tovor (inte ens om man inte har borstat på flera månader)
En annan fördel med de långhåriga är att de inte är så extremt uppdelade i utst linjer resp bruks linjer.
Finns många hundar som är framgångsrika både inom bruks och utställning.
Men! Var supernoga med mentaliteten och köp helst av en uppfödare som själv tävlar bruks och vet vad hon pratar om.
Finns ett par uppfödare inom rasen som aldrig själv har tävlat…
Oftast (fast det finns mängder med undantag) så är Terven bättre brukshund än Groenendael.
Finns en jättebra bok om rasen (alla 4 varianterna) som heter Boken om Belgiska Vallhundar av Anne S. Falleson.
Utges av Canis
* arbetsglädje
* förig
* kontaktsökande
* arbetsmoral
* Pigg och vaken/aktiv
* föremålsintresse
* positiv och trevlig.
* behöver inte vara glad i allt och alla