Malignt Lymfom

Elsa2000

Trådstartare
Fick häromdagen diagnosen på min gamla tik! :cry:
Det jag glömde fråga veterinären var hur lång tid hon kan tänkas ha kvar i livet
(innan hon får ont menar jag)
Nån som vill dela med sig av sina erfarenheter?
Hon är 12 i år så cellgifter tänker jag inte utsätta henne för. Hon har fått cortison och har ätit det i 3 dagar nu. Än märker jag ingen skillnad på svullnaderna, hur snabbt märker man det?

Tacksam för svar!

Elsa// :cry:

Sv: Malignt Lymfom

Jag har ingen erfarenhet av malignt lymfom.

En av mina tidigare hundar hade malignt melanom i gommen. Första tumören gick att operera bort när han var cirka 8½ år. Andra tumören kom längre bak och gick inte att operera. Han fick cortison och det märktes nog efter cirka 1 vecka att tumören krympte lite. Sen fick jag av en slump reda på att man kunde ge mistel. Så jag köpte mistelkaspslar på hälsokostbutiken. Även de hjälpte till att minska tumören. Efter ett tag märkte jag att man behövde öka dosen av mistel och jag tyckte att huvudsaken var att hunden mådde bra så länge som möjligt och ökade såklart. Givetvis var veterinären införstådd med vad jag gjorde och var positiv. Han sa att jag skulle märka tydligt när hunden fick ont och inte ville längre. Ändå var jag livrädd för att missa. Han klarade det till en månad före sin 10-årsdag. Jag saknar den hunden fortfarande nu efter 11 år, han var den sorten som man aldrig behövde ha koppel på. Detta trots att jag har 2 hundar nu som är 12 år resp 3 år.

Det är väldigt svårt att även för veterinären skulle jag tro att sia i hur gammal din tik kan bli. Dels beror det på hur gamla hundar i rasen brukar bli och dels på om hon får vara frisk i övrigt. Hon är 12 år nu och många hundar/raser blir inte ens så gamla. Det kan ju skilja väldigt från den ena hunden till den andra, min 12-åring som jag har nu är fortfarande som en unghund förutom att hans päls har vitnat väldigt. En annan i samma ras kan vara stel och se riktigt gammal ut vid samma ålder. Så det är som med människor väldigt individuellt och samma sak om de blir sjuka. Samma sjukdom kan drabba väldigt olika beroende på hur mycket motståndskraft man har. Bara att hålla tummarna att hon mår bra så länge som möjligt.

Tack för svaret! Finns det ingen här på buke som har nån erfarenhet av malignt lymfom??

Elsa//

Mindre än ett år tyvärr. 2-3 månader tror jag är medel enligt studier. Frågan är väl om du inte ska ta bort henne nu, innan hon blir dålig och får ont?

Min brorsas hund fick diagnosen malignt lymfom när han var 10 år och 4 månader gammal. Brorsan gick till veterinären eftersom hundens halsmandlar var så svullna, annars mådde han ganska bra vid den tidpunkten förutom att han var lite trött till och från. Veterinären sa då att han hade ca 4-6 veckor kvar att leva utan cellgifter. Brorsan valde att ge honom cellgifter och han levde då i ytterligare 8 1/2 månad. Han gick bort i januari 2011.

Mindre än ett år tyvärr. 2-3 månader tror jag är medel enligt studier. Frågan är väl om du inte ska ta bort henne nu, innan hon blir dålig och får ont?

Jag tänker absolut ta bort henne vid minsta försämring, men just nu är hon som hon har varit innan, så det känns inte riktigt aktuellt än. Men jag lovar dig, hon ska absolut inte behöva lida.

Min brorsas hund fick diagnosen malignt lymfom när han var 10 år och 4 månader gammal. Brorsan gick till veterinären eftersom hundens halsmandlar var så svullna, annars mådde han ganska bra vid den tidpunkten förutom att han var lite trött till och från. Veterinären sa då att han hade ca 4-6 veckor kvar att leva utan cellgifter. Brorsan valde att ge honom cellgifter och han levde då i ytterligare 8 1/2 månad. Han gick bort i januari 2011.

Jag har ju tyvärr sagt upp försäkringen( för 1 månad sen):mad: så cellgifter är inte aktuellt, har inte dom pengarna! Sen är hon som sagt 12 så det tycker jag inte hon ska behöva genomlida + att hon inte tycker om att gå till farbror doktorn. Men bra ändå att det finns valmöjligheter.

Jag tänker absolut ta bort henne vid minsta försämring, men just nu är hon som hon har varit innan, så det känns inte riktigt aktuellt än. Men jag lovar dig, hon ska absolut inte behöva lida.

Det kan jag absolut förstå, att om hunden inte har ont så vill man efter ett sånt besked ta hem hunden, landa i tanken att hunden är sjuk och hinna ta farväl och förbereda sig på det beslut man snart måste fatta.

Lider med dig :(

Förstår dig absolut! Låter som den bästa planen för er. Cellgifter brukaäntring statistiskt oftast bara skjuta fram lidandet i 2-3 månader, så ha inte dåligt samvete för det.
Ta vara på den tid ni har kvar istället och njut av att du fått följa din hund så länge och hon dig. Man kan aldrig pussa och krama för mycket.

RIP Fähunden fick Malignt Lymfom, från misstanke till slutet tog det ca 6 månader, växlade mellan Cortison o Rimadyl då han även hade Spondylos. När han började tackla av ordentligt fick han somna in, aldeles för lätt att bli hemmablind när man lever med två seniorer, som båda börjat få ålderskrämpor.
Från fastställd diagnos gick det tre veckor.

Idag har min älskade hund fått somna in.Cortisonet tog ner svullnaden runt halsen någon men hon blev bara flåsigare och flåsigare, så det kändes som det var dags! Men fy va hemskt det är. :cry:Jag måste säga att dom var väldigt gulliga hos veterinären,eftersom hon inte gillade att gå dit överhuvudtaget så fick hon den lugnande sprutan utomhus så när vi väl gick in så var hon lugn och ganska tillfreds. Så det kändes väldigt bra att hon fick ett lungt och stressfritt slut.
Men nu springer hon i hundhimlen med alla sina gamla polare. :grin:

Gud så sorgligt! Men vilken bra ägare din hund haft, som inte lät henne lida i onödan. All heder till dig :bow: och massa kramar

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 970
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 019
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 598
Senast: Sol
·
Hundhälsa Hej! Söker lite tankar och input kring situationen som uppstått här hemma. Min syster och man (och i praktiken även jag eftersom jag bor...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka