Målade ögonbryn - nya flugan? Snyggt eller?

Det finns ju MASSOR av saker man tycker som man inte säger. Jag känner lite att jag vinner ingenting på att uttrycka att ex röda kjolar är fult om jag är medveten om att nån som bara bär röda kjolar kanske läser det. Vad ger mig rätt att säga att det du tycker om är onaturligt eller gräsligt? Jag är ju fullt kapabel att tycka det utan att säga det åtminstone så publikt som här. Det är så himla trist att man MÅSTE berätta för folk att det du gör/bär är fult. För så tycker jag! skönt att jag tryckt till nån idag liksom
 
Nej , jag är inte sådär präktig som du. Sen har jag inte sagt det rent ut till nån om du nu trodde det. Men frågan kom upp här och vi får faktiskt svara utan att bli påhoppade för det.
Ha! @Killaloe är en av bukes mest välformulerade, analytiska och sympatiska personer. Kalla henne präktig du, du verkar inte ha så mycket annat att komma med.

KL

Jag målar mina ögonbryn rätt mycket eftersom jag annars har halva ögonbryn bara. tycker nån att det är fult kan dom ju ta sig i häcken.
 
Ha! @Killaloe är en av bukes mest välformulerade, analytiska och sympatiska personer. Kalla henne präktig du, du verkar inte ha så mycket annat att komma med.

KL

Jag målar mina ögonbryn rätt mycket eftersom jag annars har halva ögonbryn bara. tycker nån att det är fult kan dom ju ta sig i häcken.
:love:

Jag tycker du är fin!
 
Åh vilken tråkig värld det kommer att bli, ingen får skriva något om någon annans utseende, inte kommentera mode, blir inga nya trender heller för ingen vet vad som är snyggt, fult, inne, ute, uppcomming mm

@tornblomma du får nog börja jobba med något annat nu, dagisfröken passar nog dig ypperligt!
 
Åh vilken tråkig värld det kommer att bli, ingen får skriva något om någon annans utseende, inte kommentera mode, blir inga nya trender heller för ingen vet vad som är snyggt, fult, inne, ute, uppcomming mm

@tornblomma du får nog börja jobba med något annat nu, dagisfröken passar nog dig ypperligt!

Hörru du det låter så fruktansvärt skönt och inte det minsta tråkigt!
Varför skulle det vara tråkigt att inte kommentera någon annans utseende?
 
På sistone har jag sett många på TV som har målade ögonbryn, alltså perfekt målade streck i stället för hårstrån. Är det någon modefluga? Jag har sällan sett såna förut. Ser inte så naturligt ut.

Jag tycker inte att det är vackert.
Men du vet, det är ju mode och skönhet det handlar om. Då ska det inte se naturligt ut. Tänk på tuttar, läppar med mera. Det ska inte se naturligt ut.
 
Varför är det så viktigt att vi kategoriserar in folks utseende och bedömer det? Och varför är det så nödvändigt att alltid påpeka vad som är fult.

Jag tycker att grundfrågan är
"varför ska det vara så viktigt med utseende att majoriteten av kvinnor känner ett behov av att ändra på sitt utseende, exempelvis genom att måla sig eller byta hårfärg eller byta från rakt till lockigt eller från lockigt till rakt hår?"
 
Men hur intressant är det hur andra ser ut? Bara hen själv tycker det är bra? Personers utseende vare sig rör eller stör väl någon annan?

Jag håller med @Killaloe och jag tycker ständiga negativa kommentarer om människors utseende är störande.

Inte jätteintressant, kanske.
Men vi människor är vana att kommentera och reflektera (förhoppningsvis) över saker och ting.

Det kan absolut vara - tycker jag - jätteintressant att reflektera över och ifrågasätta olika trender. Exempelvis den ökande trenden att fylla upp och förstora läppar och bröst.
Personligen ser jag inte vitsen men det spelar inte så stor roll.
Det som däremot spelar jätteroll i mina ögon är om det blir norm bland unga tjejer att läppar och bröst ska förstoras.
Ingreppen är inte billiga (tack och lov) och inte helt riskfria och man vet idag inte så hemskt mycket om långtidskonsekvenserna för hälsan.

Man kan också fundera över om kvinnors värde mäts utifrån utseende.
Vi pratar om könsroller, vi pratar om att det är individen och inte utseendet som är viktigt.
Och går i rakt motsatt riktning genom att skapa modetrender där utseendet är det allra viktigaste. Och en del av oss tycker att vi inte bör/ska reflektera eller ifrågasätta.
 
Oj, vilken sandlådenivå det blev på den här tråden. Varför går det inte bara att acceptera att vi alla tycker olika utan att klaga på de som tycker annorlunda? Varför ska det vara så att en åsikt är mer värd än en annan? Är inte vi alla lika mycket värda längre? :confused:

Det har vi aldrig varit. Lika mycket värda, alltså.

De vackra människorna är värda mer än vi andra (titta bara på hur vi beundrar de där tjusiga kvinnliga skådisarna men för manliga skådisar går det bra att vara fet och ganska ordinär till utseendet).

Jag vet, jag överanalyserar i mitt "personliga korståg" mot utseendefixering.
 
Inte jätteintressant, kanske.
Men vi människor är vana att kommentera och reflektera (förhoppningsvis) över saker och ting.

Det kan absolut vara - tycker jag - jätteintressant att reflektera över och ifrågasätta olika trender. Exempelvis den ökande trenden att fylla upp och förstora läppar och bröst.
Personligen ser jag inte vitsen men det spelar inte så stor roll.
Det som däremot spelar jätteroll i mina ögon är om det blir norm bland unga tjejer att läppar och bröst ska förstoras.
Ingreppen är inte billiga (tack och lov) och inte helt riskfria och man vet idag inte så hemskt mycket om långtidskonsekvenserna för hälsan.

Man kan också fundera över om kvinnors värde mäts utifrån utseende.
Vi pratar om könsroller, vi pratar om att det är individen och inte utseendet som är viktigt.
Och går i rakt motsatt riktning genom att skapa modetrender där utseendet är det allra viktigaste. Och en del av oss tycker att vi inte bör/ska reflektera eller ifrågasätta.

Det är dock en enorm skillnad mellan att ifrågasätta hälsokonsekvenser, kostnader och könsroller, och att klanka ner på att något är fult. Det är inte precis att bekämpa könsrollerna att vi pekar på varandra och säger "vad ful du är!", och inte heller borde det krävas att något är estetiskt frånstötande för att man ska kunna kritisera det ur de perspektiv du tar upp.
 
Jag är grymt impad på de som vill, kan och orkar måla bryn (jag tycker det är väldigt tålamodsprövande, stor stressfaktor till och med). :)
 
Det har vi aldrig varit. Lika mycket värda, alltså.

De vackra människorna är värda mer än vi andra (titta bara på hur vi beundrar de där tjusiga kvinnliga skådisarna men för manliga skådisar går det bra att vara fet och ganska ordinär till utseendet).

Jag vet, jag överanalyserar i mitt "personliga korståg" mot utseendefixering.
Kan det vara så att de där vackra människorna som tycker att t ex dom fula människorna inte får uttrycka vad de tycker är fult, för att de är mindre värda? Spekulerar lite här nu.

Jag tillhör själv den "fula" skaran, men jag beundrar inte längre skådisar eller kändisar, för mig är de som vem som helst, så i min värld är alla lika mycket värda. Tänk om det kunde vara så i övrigt också.
 
Oj, vilken sandlådenivå det blev på den här tråden. Varför går det inte bara att acceptera att vi alla tycker olika utan att klaga på de som tycker annorlunda? Varför ska det vara så att en åsikt är mer värd än en annan? Är inte vi alla lika mycket värda längre? :confused:

Jag antar att du säger till folk på stan med att det
Deras ögonbryn är fula?

Nä antagligen inte för då hade man själv fått se personen bli arg eller ledsen över det man sagt. Men på nätet är det OK att säga exakt samma sak trots att exakt samma person kanske läser och blir exakt lika ledsen. För man kan gömma sig bakom att det bara är en åsikt.
 
Angående ögonbrynens funktion: http://illvet.se/manniskan/kroppen/har-manniskans-ogonbryn-nagon-funktion
När det gäller målade ögonbryn kan det ju vara jättefint, men kan också se jättekonstigt ut. Det beror helt på hur det är gjort och på vem. Personligen har jag lite svårt för målningsvarianten som gör att ögonbrynen ser ut att sitta väldigt tätt ihop. Men det är ju en stil liksom. Skulle inte gå fram till någon och påpeka det även om jag inte skulle måla så själv. What is the point liksom?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
941
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 733
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 005
Senast: krek
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 707
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp