Målade ögonbryn - nya flugan? Snyggt eller?

Jag tycker att grundfrågan är
"varför ska det vara så viktigt med utseende att majoriteten av kvinnor känner ett behov av att ändra på sitt utseende, exempelvis genom att måla sig eller byta hårfärg eller byta från rakt till lockigt eller från lockigt till rakt hår?"
men äsch, det är väl inte märkligare att vissa kvinnor vill fylla i sina ögonbryn än att många män noppar mellan ögonbrynen för att inte ha unibrown? varför är det ena problematiskt men inte det andra?
 
Åh vilken tråkig värld det kommer att bli, ingen får skriva något om någon annans utseende, inte kommentera mode, blir inga nya trender heller för ingen vet vad som är snyggt, fult, inne, ute, uppcomming mm

@tornblomma du får nog börja jobba med något annat nu, dagisfröken passar nog dig ypperligt!
I en tråd för ett tag sedan la TS upp en bild av en klänning och frågade om den skulle bli svår att använda för att hon skulle bli för mycket uppklädd.

Hon fick flera svar på sin fråga. Men också svar om hur ful den var och hur billig den såg ut - även av folk som var betydligt äldre än hon, troligen har har helt annan smak och letar sina egna kläder inom andra kategorier av kläder.

För mig var det obegripligt och ledsamt varför hon skulle tryckas till på det sättet. Mode handlar om smak - och här var en del omdömen sådana att de bara gick att tolka som att det var FEL på TS smak.

Att kommentera mode är en sak. Att ge sig på enskildas smak något annat. Kvinnor har fullt jävla sjå att förhålla sig till trender, mode och regler, de ska manipulera sig hela tiden men de får inte begå den värsta synden av alla: allt manipulerande till trots får det inte se ONATURLIGT ut.

Du tycker att det skulle bli tråkigt om "ingen får skriva om någon annans utseende" men det tycker jag inte alls. Allt annat än pepp när det gäller utseende borde vara portförbjudet - om man nu nödigt måste kommentera utseende alls.
 
Wow...vilken trist utveckling på tråden.

Intressant är att människan inte får ha en åsikt om ögonbryn i det här fallet och blir ifrågasatt om varför det är viktigt att berätta. Ännu mer intressant är behovet från annan människa att kommentera att någon annan har en åsikt om ögonbryn.

Människan är intressant. ;)

O för att förtydliga eftersom det är buke. Som ni kanske noterat hänger jag inte ut någon vid namn utan kommenterar människan som sådan. Det är inte första gången det här händer o inte sista heller. ;)
 
Wow...vilken trist utveckling på tråden.

Intressant är att människan inte får ha en åsikt om ögonbryn i det här fallet och blir ifrågasatt om varför det är viktigt att berätta. Ännu mer intressant är behovet från annan människa att kommentera att någon annan har en åsikt om ögonbryn

Nä det inte alls "ännu mer intressant" Du har ju heller inte svarat på varför det är viktigt att säga att det är fult trots att du bör va medveten om att folk kanske blir ledsna. Så vi kan väl börja där istället?
 
En grej jag inte gillar med utseendediskussioner är att jag förväntas vilja delta i dem för att jag är kvinna. Jag har som princip att inte kommentera andra kvinnors utseenden. Möjligen skulle jag kunna göra det bland människor jag känner väl och som kan mina värderingar. Men mest låter jag bli. Jag ger bara positiva kommentarer men helst inte ens det, eftersom jag då deltar i sånt där bedömande som jag inte gillar.

Men jag förväntas alltid vara intresserad. I Grekland i höstas befann sig en norsk tjej med många tatueringar på samma lilla ö som jag. Hon passerade en taverna en kväll där jag satt och käkade och pratade med det brittiska paret vid nästa bord om allt möjligt. Mest samhällsfrågor och flyktingproblematik. Men när tjejen med tatueringarna passerade blev den brittiska kvinnan tyst, tittade på mig med ett menande leende och fällde nån syrlig kommentar om tatueringar.

Det samma hände några dagar senare när norskan passerade ett ouzeri där jag satt med en av mina vänner, även hon brittisk, medelålders kvinna. Hon bytte samtalsämne direkt och talade om för mig vad hon tyckte om tatueringar (hon tyckte inte om dem).

Och jag hatar sånt. Varför ska jag vilja bedöma en vilt främmande kvinna bara för att hon passerar? Hon kan väl få ha sina tatueringar oavsett vad andra tycker om dem? Inte kan jag dra något resonemang om mina principer och utseendefixering heller, då blir det socialt iskallt i umgänget, jag förväntas bara humma med och tycka likadant.

Jag har inget bra sätt att ta mig ur sånt och jag avskyr det.
 
En grej jag inte gillar med utseendediskussioner är att jag förväntas vilja delta i dem för att jag är kvinna. Jag har som princip att inte kommentera andra kvinnors utseenden. Möjligen skulle jag kunna göra det bland människor jag känner väl och som kan mina värderingar. Men mest låter jag bli. Jag ger bara positiva kommentarer men helst inte ens det, eftersom jag då deltar i sånt där bedömande som jag inte gillar.

Men jag förväntas alltid vara intresserad. I Grekland i höstas befann sig en norsk tjej med många tatueringar på samma lilla ö som jag. Hon passerade en taverna en kväll där jag satt och käkade och pratade med det brittiska paret vid nästa bord om allt möjligt. Mest samhällsfrågor och flyktingproblematik. Men när tjejen med tatueringarna passerade blev den brittiska kvinnan tyst, tittade på mig med ett menande leende och fällde nån syrlig kommentar om tatueringar.

Det samma hände några dagar senare när norskan passerade ett ouzeri där jag satt med en av mina vänner, även hon brittisk, medelålders kvinna. Hon bytte samtalsämne direkt och talade om för mig vad hon tyckte om tatueringar (hon tyckte inte om dem).

Och jag hatar sånt. Varför ska jag vilja bedöma en vilt främmande kvinna bara för att hon passerar? Hon kan väl få ha sina tatueringar oavsett vad andra tycker om dem? Inte kan jag dra något resonemang om mina principer och utseendefixering heller, då blir det socialt iskallt i umgänget, jag förväntas bara humma med och tycka likadant.

Jag har inget bra sätt att ta mig ur sånt och jag avskyr det.
råkade ut för nåt liknande. Tror det handlade om något klädesplagg och min kompis så "hur kan man ha nåt sånt på sig??" uppenbart vill man ha någon slags diskussion kring plagget. Svarade ,"hon tycker nog den va fin" och sen va den diskussionen död :D
 
Jag svarar kategoriskt alltid "jaså, jag tyckte hon var skitsnygg med det!" oavsett hur tjejen ser ut och vad som kritiseras. Hatar folk som dissar andra tjejers utseende och har gjort det till en regel att alltid hylla när folk oombett dissar andra tjejer till mig.

Ja, det är väl nåt sånt man får göra. Bara man inte inbjuder till ännu mer diskussion då.

råkade ut för nåt liknande. Tror det handlade om något klädesplagg och min kompis så "hur kan man ha nåt sånt på sig??" uppenbart vill man ha någon slags diskussion kring plagget. Svarade ,"hon tycker nog den va fin" och sen va den diskussionen död :D

Ja, det är ju ett bra svar. "Hon gillar den väl".
 
Ja, det är väl nåt sånt man får göra. Bara man inte inbjuder till ännu mer diskussion då.



Ja, det är ju ett bra svar. "Hon gillar den väl".

Det brukar funka. Nån gång har man fått ett " men det är ju helt gräsligt!" men då brukar jag säga antingen "tycker nog inte hon" eller "tur att det inte är du som har den på dig då" ingen har fortsatt efter det. Kanske för att det är rätt uppenbart att jag själv inte bryr mig alls om kläder och utseende
 
Och ögonbrynen, inte att förglömma! :up:
just ja! och glöm inte mustaschen!

OleSATOi.jpeg



niphredil? mr potato head? WHO KNOWS?!
 
Jag tycker mig känna igen en viss protest mot just utseendefixeringen i samhället hos sådana som kommenterar tjejers utseende. Alltså att de klankar ned på en tjej som uppenbarligen gjort en förändring i utseendet, för att hon är så fast i det utseendefixerade samhället, medan de aldrig skulle kommentera en tjej som uppenbarligen inte bryr sig alls om sitt utseende. Om ni förstår vad jag menar?
Det blir liksom kontraproduktivt, för att de ju bidrar till utseendehetsen. Fast åt andra hållet. Nu syftar jag inte på någon direkt i tråden, utan det var väl mest en reflektion av vad jag stött på i verkligheten.

Det känns som att man aldrig ska få känna sig fin, gör man ingenting så får man på pälsen, gör man för mycket får man också på pälsen. Lösningen är väl att göra vad fasiken man vill.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
939
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 703
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 003
Senast: krek
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 701
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Gallsblåsa op
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp