Målade ögonbryn - nya flugan? Snyggt eller?

Målade, eller snarare streckade, ögonbryn tilltalar mig inte. Ärligt talat är jag inte så förtjust i "synlig sminkning" överhuvudtaget.
Det innebär inte att jag tycker att sminkade människor är fula, bara att jag inte är speciellt förtjust i smink. Det finns massor med människor som är supersnygga i smink i varierande mängd. Men som sagt, smink tilltalar inte mig (trots att jag är kvinna ;)) .

Jag gillar inte tv-serien Walking dead heller, men det innebär inte att jag ogillar de som gillar den. Det gör att tolka gillande och ogillande hursomhelst men oftast är det inte så generellt att man ogillar personen bakom sminket, kläderna eller tv-tittandet..
 
Det känns som att man aldrig ska få känna sig fin, gör man ingenting så får man på pälsen, gör man för mycket får man också på pälsen. Lösningen är väl att göra vad fasiken man vill.

Exakt så är det ju. Utrymmet för kvinnor att göra "vad de vill" är minimalt. Damned if you do, damned if you don't.

Och bland de största paradoxerna är det där "DET SER INTE NATURLIGT UT!" Vi ska lägga enorm energi på att fixa oss men gud nåde oss om det går över gränsen till ONATURLIGT.
 
I en tråd för ett tag sedan la TS upp en bild av en klänning och frågade om den skulle bli svår att använda för att hon skulle bli för mycket uppklädd.

Hon fick flera svar på sin fråga. Men också svar om hur ful den var och hur billig den såg ut - även av folk som var betydligt äldre än hon, troligen har har helt annan smak och letar sina egna kläder inom andra kategorier av kläder.

För mig var det obegripligt och ledsamt varför hon skulle tryckas till på det sättet. Mode handlar om smak - och här var en del omdömen sådana att de bara gick att tolka som att det var FEL på TS smak.

Att kommentera mode är en sak. Att ge sig på enskildas smak något annat. Kvinnor har fullt jävla sjå att förhålla sig till trender, mode och regler, de ska manipulera sig hela tiden men de får inte begå den värsta synden av alla: allt manipulerande till trots får det inte se ONATURLIGT ut.

Du tycker att det skulle bli tråkigt om "ingen får skriva om någon annans utseende" men det tycker jag inte alls. Allt annat än pepp när det gäller utseende borde vara portförbjudet - om man nu nödigt måste kommentera utseende alls.

Jag är en sådan som inte bryr mig om vilken sorts ögonbryn, färg på håret, frisyr, kläder mm folk använder. Jag använder allt annat än det som är mode, jag använder sånt jag trivs i.

Jag uttröck mig fel ang ingen får skriva om någon annans utseende, tänkte mest på mina vänner som frossar i lektyr som handlar om kändisarna där mycket går ut på att skriva om deras vikt, klädsel, frisyr mm
 
Kan det vara så att de där vackra människorna som tycker att t ex dom fula människorna inte får uttrycka vad de tycker är fult, för att de är mindre värda? Spekulerar lite här nu.

Jag tror inte det, faktiskt.
Jag tror egentligen inte att de vackra människorna reflekterar så mycket över dem som inte är lika vackra.
Någonstans tror jag egentligen att det handlar om att vi som inte är så vackra (dit hör definitivt jag) känner oss lite "sämre" än de där vackra. Och vi vill så gärna vara lika beundrade och lika vackra (jag har gett upp för länge sedan...)
 
Hoppar in utan att (förlåt mig...) ha läst allt.
Det jag tycker är lite skrämmande är när man tatuerar in väldigt speciella ögonbryn (ett exempel valsar runt på internet just nu). Utan att fundera över hur länge just den trenden ska hålla i sig. För ögonbrynsform är väldigt trendkänsligt! Från svarta, breda (tänk Brooke Shields) till tråd-tunna högt placerade, tillbaka till dagens svart breda.

I övrigt tycker jag man gör som man vill när man vill, med ögonbryn. För de är rätt "viktiga" för ens utseende - jag läste en artikel om hur man bär sig åt för att få folk i filmer att se "sinnessjuka" ut - man tar bort deras ögonbryn helt! Ett av knepen, alltså. Lite intressant!
 
Jag har en kompis som var med om en olycka som liten och blev brännskadad i ansiktet och ögonbrynen blev helt bortbrända. I 40 år höll hon på och målade dit ögonbryn, men för ca 10 år sedan kom hon på att man kan ju tatuera dit ögonbryn! Hon är fortfarande helt lyrisk över att slippa börja dagen med att måla ögonbryn och det var en mycket duktig tatuerare, så ögonbrynen ser väldigt verklighetstrogna ut.
 
Exakt så är det ju. Utrymmet för kvinnor att göra "vad de vill" är minimalt. Damned if you do, damned if you don't.

Och bland de största paradoxerna är det där "DET SER INTE NATURLIGT UT!" Vi ska lägga enorm energi på att fixa oss men gud nåde oss om det går över gränsen till ONATURLIGT.

Sånt larv. Inte fan har jag blå eyeliner och grön ögonskugga för att se naturlig ut. Det måste många kommentera.
 
För de är rätt "viktiga" för ens utseende - jag läste en artikel om hur man bär sig åt för att få folk i filmer att se "sinnessjuka" ut - man tar bort deras ögonbryn helt! Ett av knepen, alltså. Lite intressant!

Utifrån detta inser jag att det är något fel på mig.
Jag har en bekant som redan som ung fick "alopecia totalis" dvs fullständigt håravfall hela kroppen. Inklusive ögonbryn, alltså.
Jag lärde känna honom när vi båda var i 30årsåldern. Att han hade en härlig, blank flint såg jag ju.
Att han inte hade ögonbryn lade jag faktiskt inte ens märke till förrän hans mamma berättade för mig om alopecin.
Han har i och för sig oftast keps på sig och då blir inte ögonbrynen så viktiga, men ändå.

Fel på mig: jag tycker han ser trevlig och sympatisk ut.
 
För de är rätt "viktiga" för ens utseende - jag läste en artikel om hur man bär sig åt för att få folk i filmer att se "sinnessjuka" ut - man tar bort deras ögonbryn helt! Ett av knepen, alltså. Lite intressant!
Ja, de gör stor skillnad faktiskt! Innan jag började måla eller färga mina ögonbryn var jag besatt av tanken på att operera min näsa, som jag verkligen avskyr. Sen började jag färga ögonbrynen hos frisören och upptäckte vilken enorm skillnad det gör för mitt ansikte som helhet. Det är sån skillnad på mig med eller utan ögonbryn att jag nuförtiden inte bryr mig om hur näsan ser ut, för jag tycker inte alls att den är särskilt framträdande.
 
Utifrån detta inser jag att det är något fel på mig.
Jag har en bekant som redan som ung fick "alopecia totalis" dvs fullständigt håravfall hela kroppen. Inklusive ögonbryn, alltså.
Jag lärde känna honom när vi båda var i 30årsåldern. Att han hade en härlig, blank flint såg jag ju.
Att han inte hade ögonbryn lade jag faktiskt inte ens märke till förrän hans mamma berättade för mig om alopecin.
Han har i och för sig oftast keps på sig och då blir inte ögonbrynen så viktiga, men ändå.

Fel på mig: jag tycker han ser trevlig och sympatisk ut.
Jag har en anhörig som har alopecia totalis och eftersom hon alltid månat om sitt oerhört vackra hår så är det en känslomässig jävla börda att hantera.

Hon har tatuerade ögonbryn. Undrar om folk som ser det fördömer henne och tycker att det är ONATURLIGT.
 
Hoppar in utan att (förlåt mig...) ha läst allt.
Det jag tycker är lite skrämmande är när man tatuerar in väldigt speciella ögonbryn (ett exempel valsar runt på internet just nu). Utan att fundera över hur länge just den trenden ska hålla i sig. För ögonbrynsform är väldigt trendkänsligt! Från svarta, breda (tänk Brooke Shields) till tråd-tunna högt placerade, tillbaka till dagens svart breda.

I övrigt tycker jag man gör som man vill när man vill, med ögonbryn. För de är rätt "viktiga" för ens utseende - jag läste en artikel om hur man bär sig åt för att få folk i filmer att se "sinnessjuka" ut - man tar bort deras ögonbryn helt! Ett av knepen, alltså. Lite intressant!

Ärligt talat, "skrämmande"? Jag kan komma på rätt mycket som är skrämmande innan jag kommer till vad människor väljer att göra med sina egna ögonbryn.
 
Utifrån detta inser jag att det är något fel på mig.
Jag har en bekant som redan som ung fick "alopecia totalis" dvs fullständigt håravfall hela kroppen. Inklusive ögonbryn, alltså.
Jag lärde känna honom när vi båda var i 30årsåldern. Att han hade en härlig, blank flint såg jag ju.
Att han inte hade ögonbryn lade jag faktiskt inte ens märke till förrän hans mamma berättade för mig om alopecin.
Han har i och för sig oftast keps på sig och då blir inte ögonbrynen så viktiga, men ändå.

Fel på mig: jag tycker han ser trevlig och sympatisk ut.
Nä, du ser nog snarare honom som den person du alltid känt och då är det inget konstigt att han saknar både ögonbryn och annat hår. Nu när du säger det så känner ju även jag en man med samma "åkomma" och jag har aldrig tänkt på det mer än att han ser ut som just honom och inget konstigt med det.

Och det krävs nog lite mer än avsaknad av ögonbryn för att en filmskådis ska framstå som galen även om jag fick veta att det var ett av knepen.
 
Ärligt talat, "skrämmande"? Jag kan komma på rätt mycket som är skrämmande innan jag kommer till vad människor väljer att göra med sina egna ögonbryn.
Jamenvisst, jag valde fel ord helt enkelt. Vet inte vad jag ska välja istället. Kanske .... att jag ser det som ett mindre bra val att tatuera in extrema ögonbryn? Nåt sånt?

Hur man annars har sina ögonbryn kvittar, det är väl lite kul att ändra sitt utseende då och då! Men eftersom just ögonbrynsmodellen påverkas så starkt av modet kanske det är smartast om man har möjlighet att ändra sig en dag.....
 
Jamenvisst, jag valde fel ord helt enkelt. Vet inte vad jag ska välja istället. Kanske .... att jag ser det som ett mindre bra val att tatuera in extrema ögonbryn? Nåt sånt?

Hur man annars har sina ögonbryn kvittar, det är väl lite kul att ändra sitt utseende då och då! Men eftersom just ögonbrynsmodellen påverkas så starkt av modet kanske det är smartast om man har möjlighet att ändra sig en dag.....
Bara man gör det man själv har lust med så räcker det för mig. ;)
 
Jag har en anhörig som har alopecia totalis och eftersom hon alltid månat om sitt oerhört vackra hår så är det en känslomässig jävla börda att hantera.

Hon har tatuerade ögonbryn. Undrar om folk som ser det fördömer henne och tycker att det är ONATURLIGT.

Det är en jobbig sjukdom att drabbas av just för att den ändrar utessendet så mycket. Hade många kunder när jag jobbade med perukprovningar som hade den sjukdomen och som det inte ens märktes på när dom hade tatuerat in ögonbryn och bar lösögonfransar samt peruk.

Jag blev många ggr förvånad över vilken skicklighet dom hade övat in för att få dom att se ut som om dom hade naturlig behåring.
 
Jag har en anhörig som har alopecia totalis och eftersom hon alltid månat om sitt oerhört vackra hår så är det en känslomässig jävla börda att hantera.

Hon har tatuerade ögonbryn. Undrar om folk som ser det fördömer henne och tycker att det är ONATURLIGT.
Men tatuerade ögonbryn är ju ganska vanligt, faktiskt! Det kan göras jättesnyggt, skulle gärna göra det själv eftersom mina blivit jätteglesa med åren..... Det jag tänkte på i mitt inlägg #85 var inte minst ögonbrynstatueringen som valsar runt på internet just nu och som är, ska vi säga, extrem.
 
Det är en jobbig sjukdom att drabbas av just för att den ändrar utessendet så mycket. Hade många kunder när jag jobbade med perukprovningar som hade den sjukdomen och som det inte ens märktes på när dom hade tatuerat in ögonbryn och bar lösögonfransar samt peruk.

Jag blev många ggr förvånad över vilken skicklighet dom hade övat in för att få dom att se ut som om dom hade naturlig behåring.

Ja, så är det ju. Min anhöriga har en peruk som gör att det är väldigt svårt att se att det inte är hennes eget hår. Ögonbrynen har hon tatuerat och med ögonsmink gör hon vad hon kan.Kände man henne inte sedan innan så uppfattar man nog inget konstigt, mer än att ett tränat öga kan se just ögonbrynen. Men vi som kände henne innan den här jobbiga skiten drabbade henne ser ju att hon inte är sig riktigt lik.
 
Men tatuerade ögonbryn är ju ganska vanligt, faktiskt! Det kan göras jättesnyggt, skulle gärna göra det själv eftersom mina blivit jätteglesa med åren..... Det jag tänkte på i mitt inlägg #85 var inte minst ögonbrynstatueringen som valsar runt på internet just nu och som är, ska vi säga, extrem.
Blir de glesa med åren? Det måste jag kolla. Ögonbryn är en detaljnivå som jag inte brytt mig om sedan jag försökte plocka dem som tonåring och det gjorde ont.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Tjatter Mjukisbyxtråden fick mig att tänka på de trender som rådde i min närhet när jag var tonåring åren runt millenieskiftet. Med facit på...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
20 103
Senast: gammalek
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 254
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 874
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp