K

katjaKaj

Jag har googlat lite på det här med att måla när man är gravid men alla säger olika!

Va är det som gäller egentligen? Är det OK att måla när man är gravid?
Spelar det någon roll om det är vattenbaserad eller inte vattenbaserad färg?

Sv: Måla?!

Se till att ha bra ventilation och kanske överlåta rengöring av penslar till någon annan så skulle jag inte vara nervös. Undvik att stoppa jnäsan i lösningsmedel bara, och som sagt, öppna fönster och dylikt om det är inomhusväggar som ska målas.

Jag har hört att det är ok! Är du osäker så fråga i butiken där färgen inhandlas vad som gäller för just den färgen.

jag hoppas verkligen att det är ok, med ane på hur mycket jag har målat.. men med tanke på vad jag hittade på nätet innan jag började så ska det vara ok.

Vattenbaserade färger ska vara hellugnt, värre är det med oljebaserat.

Hoppas det är ok, för jag har målat moln i två dagar nu hehe.
Men har öppet fönster och vattenbaserad färg så behöver inga rengöringsmedel och sånt. Har inte ens tänkt på ngn ev risk! Men kan ju vara bra att vara lite försiktig kanske, så öppnar fönstret lite till nu tror jag :p

Vattenbaserad är ok, oljebaserad inte lika bra. Man kanske inte behöver måla 17 tak med oljebaserad färg utan att ha fönstrena öppna typ, men handlar det om något litet kan man ju göra det ute eller med öppna fönster. Eller låta någon annan göra det.

Vattenbaserade inomhusfärger är helt OK. Andra färger bör man undvika och om det absolut inte går ska man se till att ha det ordentligt välventilerat.

även som ickegravid ska man inte stå o "sniffa" färg.
ang rengöring av penslar min taktik är att slänga penseln när den är färdiganvänd... om det inte räcker att rengöra med enbart vatten. dels för att slippa ångorna och dels för att slippa ha lösningsmedel hemma har haft en o annan obehaglig upplevelse med det. kanske inte bästa ekonomiskt men så gör jag. :p

Men tror ni att det är farligare att använda tex oljebaserade färger i början - mitten - eller slutet av graviditeten?
det borde väl vara minst farligt i slutet, eftersom det bara är tillväxten/fettuppsamlingen som sker då? eftersom det sker mer med hjärnan tidigare borde det väl vara farligare då?

Alltså det är ju inte bra att sniffa lösningsmedel öht, och jag kan tänka mig att med ett litet foster blir det mycket starkare. Hjärnan växer ju tills de är 2 eller nåt.

Oljefärger idag för hemmabruk är vattenbaserade... Det inehåller ingen lacknafta. För rengörning krävs vatten och diskmedel...

Fast då skulle man ju kunna säga att det inte är farligt för gamla för de är 50 år sen de låg i magen ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 314
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 402
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 170
Senast: cherie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka