Måla svart/brun malmbyrå

pepp

Trådstartare
Köpte ju hem
74487_PE191630_S3.jpg
för ett tag sen, men alltså, jag ångrar som fan att vi inte köpte en vit :cry: . Går den att måla tror ni? Så det täcker bra? Hur går man tillväga?
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Oj, kan nog bli svårt :confused:

Antar att ni redan har packat upp den..

Fast å andra sidan, det kan faktiskt gå, kommer inte ihåg om det är "mönster" i byrån, har en malmbyrå hemma och har för mig att det var det... Det kan ju underlätta så att den får lite "liv" och att det inte blir så kladdigt...(?)

Jag vill minnas att fönsterfärg täcker ganska bra, och då kanske du slipper måla flera gånger?

Detta är inte beprövade tips, och jag kommer som sagt inte ens ihåg hur möbelns material är.
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Vi packade upp den, satte ihop den, och några dagar efter så ville jag ha en vit :crazy: . Materialet är väl som liiite ådrigt kändes det som, hoppas fler svarar!
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Okej, tror att det underlättar och ser bättre ut då materialet är "ådrigt", då blir inte resultatet "kladdigt", utan penseldragen passar in med mönstret. :)
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

hade du bott närmre hade jag kunnat köpa din svarta av dig men nu är ju inte det nån lösning....
men jag vet inte faktiskt om det går att måla
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Jag tror att det kan vara svårt att få det riktigt snyggt faktiskt. För att få färgen att fästa måste du troligtvis slipa och risken finns då att du slipar dig igenom faneren. Eller ännu värre, att faneren släpper pga färgen sen.

Varför inte sälja den begagnat på blocket och köpa en ny vit istället? Är den ny och fräsch borde du inte förlora allt för mycket på det - färg kostar ju också en del (räkna med minst 300-400 kr)!

Men om du ändå ger dig på att måla så slipa försiktigt först och torka av slipdammet med en fuktad trasa. När byrån är riktigt torr sen så måla minst en strykning med en bra grundfärg och sedan 2-3 strykningar med täckfärg (tex Servalac Aqua). Låt torka ordentligt mellan varje strykning.
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Funderade på att sälja den, men sambon tyckte vi skulle måla...
Om man säljer den, kan man ta 1300 då? Nypris är 1495..
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Tror inte ni kan sälja för 1300. Då köper man nog hellre en ny i platt paket än att få den i nedmonterade delar. Det skulle iaf jag gjort :)
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Tycker egentligen inte att det borde vara något problem att måla den även om det är lite pilligt.
Räkna med att ni behöver göra 2 och kanske tom 4 strykningar för att få det att täcka. Fråga på din färghandel vad du behöver för färger. Köp inte billig färg på typ rusta...
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Det finns ngt som heter häftgrund som borde kunna funka. :idea:
Kolla med färghandlaren, men jag tror inte du behöver slipa först om du målar med den och kan måla på med vitt efteråt, men kolla som sagt först innan du köper ngt. :)
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Har inte Ikea typ 30 dagars öppet köp? Dvs du borde kunna byta den till en vit om det inte gått mer än en månad och om den inte är skadad.
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

1300 är kanske lite i överkant, men det är svårt att säga. Du kan ju alltid annonsera ut den för 1300 och se om du får den såld!

Men som sagt, räkna med att färgen kostar minst 300 kr, kanske till och med så mycket som 500 kr, och sen behöver du kanske köpa penslar också. Dessutom är det en del jobb med att måla, särskilt som det kommer krävas många strykningar, och då vet du inte ens med säkerhet om slutresultatet blir bra! Kanske blir det bara skräp och då står du där med en byrå för 1500 kr, som du målat med färg för ytterligare 500 kr, som du inte ens vill använda för att resultatet inte alls blev bra. Då kanske det är vettigare att sälja den för dryga tusenlappen och köpa en ny byrå som du med säkerhet blir nöjd med istället.

Hade det inte varit faner utan massivt trä istället så skulle du utan tvekan kunna måla den och få ett bra resultat, men faner och färg är lurigt!
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Maken målade en ek till vit och resultatet blev bra. Häftgrund nederst och sedan otaliga strykningar. Slipade mellan. Det kostade minst 500 och då var vår mindre och tog mycket tid. Han gör inte om det om vi säger så men är man envis så är man.
Jag skulle tveklöst sälja den och köpa en ny. Det är så enkelt att allt man köper till hemmet passar inte men varför inte bara byta den egentligen?
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Jag skulle inte betala mycket mer än en tusenlapp just med tanke på att det är behändigare att få hem dem i platt paket och att man har bytesrätt om man köper direkt från IKEA. Men som sagt så skulle det ju kosta er en hel del att måla om också. :laugh:
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Kan du inte lämna in den till nått måleriställe och få den målad/sprayad "proffisionellt"?

För en massa år sen kommer jag ihåg att mina föräldrar gjorde det med 2st sängbord de ville ha kvar men färgen passade inte längre.
Vet inte vad det kostade men man såg iaf inte att de var ommålade :)
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

IKEA har inte öppet köp på öppnade och monterade artiklar, det är om du lämna tillbaka den oöppnad och i oskadat emballage som du får byta.
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

La ut den för 1000 spänn! Får se om nån nappar nu :) hoppas hoppas!
 
Sv: Måla svart/brun malmbyrå

Från Ikea:
"Öppet köp gäller oavsett om förpackningen är bruten eller inte, personalen på Byten & Återköp i varuhuset gör en bedömning av varan så att den är hel och ren vid retur."

Dessutom hade jag fel om bytestiden. Den är tre månader, inte 30 dagar.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
882
Senast: Caoimhe
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 126
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
708
Samhälle Det kommer en ny lag från 1 januari 2024 om att de som erbjuder att snabbmat och dryck för take away måste utöver engångsförpackningar...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
7 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp