Måla stallet

kolblakkur

Trådstartare
I sommar, när stallet är tomt, tänkte jag måla om det. Jag tänkte ta bort den gamla färgen på gallret på boxdörren, men måste jag ta bort det på trädelen också? Eller det blir lika bra om jag målar över det direkt? Boxarna består av oljat trä, men det är skitigt. Tänkte högtryckstvätta boxarna och sedan måla dem, tror ni det kommer gå? Tänkte mig allmogeblått :love:
Träet som är närmast kameran är mycket ljusare än det som är i resten av boxen.

Vad för slags färg behöver jag?

All input av intresse, har aldrig målat ett stall innan! :)

IMAG0785.jpg

Sv: Måla stallet

Högtryckstvätt är kanon innan målning! Det gör ordentligt rent och tar bort ev. lös färg.
Se till att det får torka ur ordentligt innan du målar sedan bara!
I mitt stall har det målats med en oljebaserad utomhusfärg, kanon! Har stått hästar där i snart 10 år utan att det har börjat flagna alls.
Vad du ska undvika med alla medel är plastfärger av olika slag - har du otur så ruttnar det inifrån.

Allmogeblått låter jättetjusigt! :love:

Lycka till!

När du har högtryckstvättat kan du även skrapa med speciella skrapor som är gjorda just för detta ändamål. Då får du bort all lös färg och du minskar risken för att färgen ska flagna. Annars tyckte jag att ovanstående svar var alldeles utmärkt!

Tack för ditt svar!

Har tittat runt lite bland oljebaserade utomhusfärger. Tycker de verkar ligga bra i pris, men hur mycket tror ni att jag behöver? Det är två shettisboxar. 3/4 sidor ska målas.
På bilden i första inlägget är det boxen som är närmst kameran som denna bilden är på. Den andra boxen ser likadan ut.

IMAG0781.jpg

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
701
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka