Sv: Måla om i Shabby Chic stil...
Jag har "shabby chic:at" min gamla furubyrå som jag hade i sovrummet, och det blev såå bra! Jag var inte så noga som i ovanstående inlägg, och det skulle säkert blivit ännu finare om jag var mer noggrann, men jag är supernöjd som det är!
Jag gjorde så här:
1. Sandpappra ytan om möbeln är behandlad med något ytskikt. Detta för att färgen ska fästa. Min byrå var lackad, så jag fick slipa den lite för att "rugga upp" ytan.
2. Måla alla kanter och hörn med någon mörk färg. Detta är egentligen inte nödvändigt, man kan ju lika gärna låta den naturliga träfärgen ligga kvar, men det blir lite snyggare om det tittar fram lite mörkt också, då får man intrycket av att möbeln varit ommålad = äldre. Jag använde vanlig svart allmogefärg som jag hade hemma och penslade på lite på de kanter och hörn där jag hade tänkt att slipa sen (man får tänka vart det naturligt slits mest på möbeln, och oftast är det ju hörn och dyl)
3. Grundmåla med vit grundfärg.
4. Täckmåla sedan med valfri täckfärg, förslagsvis vit eller antikvit. Jag målade 2 eller 3 gånger, minns inte riktigt. Jag målade inte så petnoga, brydde mig inte om det blev lite penseldrag eller rinn, det blir ju bara charmigt!
5. När färgen torkat ordentligt så tog jag fint sandpapper och slipade på de kanter där jag målat svart tidigare.
6. Jag målade även dit texten "Anno 2010" med svart allmogefärg, som sedan sandpapprades lätt för att få en lite gammaldags känsla!
Klart!
Så här ser den ut: