Måla om i Shabby Chic stil...

S

sassan

Jag ska måla om en gammal stol i Shabby chic stil och undrar hur man ska göra för att den ska se "gammal och sliten" ut? Ska man ta med ett sandpapper? Jag har hört folk som stått och kastat grus och stenar och grejer på möbler för att de ska se gammla ut, men det låter som att det smutsar ner stolen så mycket....

Någon som har något tips?? :laugh:

Sv: Måla om i Shabby Chic stil...

Snyggaste sättet är att lägga väldigt mycket tid på målningen. Måla många tunna, tunna lager med en relativt matt färg (jag skulle förmodligen välja äggoljetempera) som får torka mellan varven. Gärna i ett par olika nyanser/kulörer då det ger ett mer genuint intryck. Börja med ett tunnt riktigt svart/mörkbrunt lager om stolen är trären och ny för att få träet under att se lite ingrott och gammalt ut. Torka för varje lager av färgen med en trasa på ställen där det känns troligt att färgen skulle kunna nötts av om den slitits naturligt innan färgen torkat eller slipa bort med sandpapper efter att färgen torkat (det beror lite på var du vill ha 'slitet' vilken metod som är enklast och bäst). Ta fram en nyckelknippa och lite andra redskap och misshandla stolen. En gammal stol har alltid skador från att den vält, folk har tappat saker på den eller suttit på stolen med vassa knappar på kläderna. Fundera ut lite scenarion och försök få skadorna att efterlikna dem.

Sen finns det ju medel som får färgen att krackelera, du kan gnida på lite bets för att få den se smutsig ut osv. Det är bara att användra fantasin.

Att använda svinto fungerar jättebra. Ytan blir då även mjuk och len.

Kicki :laugh:

Jag har "shabby chic:at" min gamla furubyrå som jag hade i sovrummet, och det blev såå bra! Jag var inte så noga som i ovanstående inlägg, och det skulle säkert blivit ännu finare om jag var mer noggrann, men jag är supernöjd som det är!

Jag gjorde så här:

1. Sandpappra ytan om möbeln är behandlad med något ytskikt. Detta för att färgen ska fästa. Min byrå var lackad, så jag fick slipa den lite för att "rugga upp" ytan.
2. Måla alla kanter och hörn med någon mörk färg. Detta är egentligen inte nödvändigt, man kan ju lika gärna låta den naturliga träfärgen ligga kvar, men det blir lite snyggare om det tittar fram lite mörkt också, då får man intrycket av att möbeln varit ommålad = äldre. Jag använde vanlig svart allmogefärg som jag hade hemma och penslade på lite på de kanter och hörn där jag hade tänkt att slipa sen (man får tänka vart det naturligt slits mest på möbeln, och oftast är det ju hörn och dyl)
3. Grundmåla med vit grundfärg.
4. Täckmåla sedan med valfri täckfärg, förslagsvis vit eller antikvit. Jag målade 2 eller 3 gånger, minns inte riktigt. Jag målade inte så petnoga, brydde mig inte om det blev lite penseldrag eller rinn, det blir ju bara charmigt!
5. När färgen torkat ordentligt så tog jag fint sandpapper och slipade på de kanter där jag målat svart tidigare.
6. Jag målade även dit texten "Anno 2010" med svart allmogefärg, som sedan sandpapprades lätt för att få en lite gammaldags känsla! :D
Klart!

Så här ser den ut:
byra_shabby.jpg

byra_shabby2.jpg

Den blev verkligen fin! :love:

Tack för alla tips!

Imorgon ska jag börja måla stolen :laugh: Och så ska jag springa till tygaffären och köpa tyg till sitsen :) Oj vad jag längtar! Typsikt att man jobbar så man inte hinner börja redan idag :d

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 078
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar