Måla korkmatta?

movi

Trådstartare
Kan man måla en GAMMAL korkmatta?
Med vad för färg? Resultat?

Dottern vill ha ett cerise-färgat golv....

Sv: Måla korkmatta?

Menar du en matta gjord av kork, eller menar du linoleum/plastmatta ? Många gånger kallar folk linoleum/plastmattor för korkmattor.

Annars går det alldeles utmärkt att måla en linoleum matta. Man använder golvfärg. Linoleum är ju till skillnad motför en plastmatta ett naturmaterial.

För att färgen ska fästa måste man rengöra mattan noggrant. Dvs tar bort all, bonvax, polish, smuts osv. Målartvätt först därefter fettlösare brukar funka bra. Kräver ordentligt med jobb. Ingett man gör i en handvändning. Mattan måste bli totalt ren. Amoniaklösning funkar med, men luktar obehagligt och ångorna är inte så bra att andas in. Färgen man använder för att måla mattan med är en lösningsmedelsburen alkydfärg för golv.

Senast ändrad:

Det är en plastmatta,en gammal hederlig ful melerad i grå/grönt,ja nåt obestämt..

Jag ville lägga klickgolv..men hon vill ha når cerise..Problemet med klickgolvet är att jag måste såga till garderobsdörrarana,hon har såna där gamla hederliga inbyggda garderober,som man kan gå in i!
Och lägger jag lkicgolv,då blir golvet för högt för garderobsdörrarna..

Tydligen kan man måla plastmattor med. Hittade detta hur man gör. Jag trodde man bara kunde måla på Linoleum.

1. Tvätta mattan ordentligt ren med T-sprit eller Målartvätt (sodatvättmedel avsett för tvättning före målning).

2. Stryk på ett lager alkydoljefärg. Rolla först och släta genast ut med en bred flat pensel.

3. När färgen torkat, slipa lätt med slippapper nr 120150. Torka rent från slipdamm.

4. Stryk en andra gång med färgen.

man kan hyvla till dörrarna!
vi la klickgolv i sovrummet och det var visst inte så jämnt under (betonggolv med plastmatta underst) så dörren gick inte att stänga. pappsen hyvlade och nu går det bra igen :)

Nu börjar det bli på mode med heltäckningsmattor igen. Kan det vara något?

Man behöver inte limma hela mattan mot golvet, utan bara punktvis så blir det lättare att slita ut allt sedan någon gång. Har jag för mig alla fall, åtminstone om det är ett mindre rum.

Måste erkänna att jag aldrig varit något för heltäckningsmattor, men har sett fler riktigt snygga de senaste åren. Tänkte att det kanske är lättare att få ett riktigt snyggt golv med en sådan matta.

Moderna heltäckningsmattor är dessutom betydligt lättare att hålla rena/frächa än gamla!

Vi har helt.m. i sovrummet, en gammal sak, den är bara tejpad runt kanterna tror jag och ev någon tejpremsa i mitten.

Det kanske kan vara något TS? Lättare att ta ut den dagen dottern inte vill ha ett ceriset golv dessutom!

Man KAN alltså måla på plastmattor? Hm, det kanske skulle vara värt ett försök, fast undrar hur hållbart det blir egentligen? Tänker på hundklor och dylikt :angel:...

Nu blev jag med sugen att måla golvet i sovrummet tills vi har råd att byta alla golv (ska ha enhetligt golv i hela huset utan trösklar) Vill måla svart :P

Nu blev jag med sugen att måla golvet i sovrummet tills vi har råd att byta alla golv (ska ha enhetligt golv i hela huset utan trösklar) Vill måla svart :P

Säkert jättesnyggt, men tänk bara på att det mesta syns på ett mörkt golv. Tänker då på damm i första hand, även om man alltid städar noga så finns det snabbt en massa skit på golvet ändå.

Ja, och jag blev jättesugen på att måla den enormt fula plastmattan i rummet med golv som är för ojämnt för att täckas med laminat... Det skadar ju aldrig att testa, eller:)?

jag kikade på någon sån där sida man kan lägga upp bilder på sina hem, där var det en familj som målat svart golv (snyggt) dock stod det att färgen var för mjuk och det blivit märken efter en tid.... jag antar det är en risk man får ta... undra hur lång tid det måste härda innan man kan använda det golv man målat?

Jag kommer inte kunna skrubba och göra förarbetet själv pga mina fysiska problem så det gäller övertala sambon att krypa omkring som askungen om vi ska måla :angel:

Men ojämt golv? hur ojämt? man sätter ju sån där plast/skum eller vad det heter under laminatgolvet då kanske små ojämnheter inte märks?

Jag skulle vilja lägga laminat i hallen, köket och datarummet i vår lägenhet. Hur dyrt blir det egentligen? Är det svårt att lägga själv? Min sambo är ju inte vidare förtjust i hemrenovering :angel:

Vi betalade 6000 kr för golv (tror inte under-skummet är inräknat i det... senilvarning på mig idag!) i ett helt radhus så det kan bli hur billigt som helst eg, har för mig priset var 59 eller 69 kr kvm, eklaminat från.... Coop (liknande finns på Ikea) snyggt och med var det 10 eller 25 års garanti. Dock blir det golvkallt om man har hus, i lägenhet är det överkomligt (vi bor alltså inte kvar i huset vi la laminaten :angel: ) Vi la dessutom golvet över allt och utan trösklar.... blev himla fint... det huset är tillsalu av de som köpte det av oss, här finns bilder: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/248409 snyggt golv för att vara så billigt :)

syns det att golvet är lagt på EN dag? och av min sambo som aldrig hade lagt golv förrut :eek: nästan så man själv skulle kunna lägga sånt golv....

Tack för alla svar,har ej kunnat svara,har varit på Öland!

För hyresvärden var det ok att måla golvet cerise-färgat,blev det för jävligt så skulle han lägga in klickgolv..
Men han tyckte vi fick prova..vi bor i ett äldre flerfamiljshus,där hyr vi en lgh..men vi fick fria händer..ojoj..

Men ojämt golv? hur ojämt? man sätter ju sån där plast/skum eller vad det heter under laminatgolvet då kanske små ojämnheter inte märks?

Såpass ojämnt att det känns när man går över "bulorna" :crazy:. Min "snickar-bror" har redan dömt ut möjligheten att lägga laminat utan en MASSA arbete först (och då menar han nog sådant som man inte själv klarar av...). Så jag har nog Sveriges fulaste plastmatta. Gammal, sliten (t.o.m. hål på ett ställe) och dessutom två olika sorter i samma rum (rummet är delat i "två" genom ett valv). Låter vansinningt snyggt, va :D???

Jättesnyggt!!! Hur kunde ni flytta från ett sånt fint radhus? :eek:

6000 för ett helt radhus, det är ju skitbilligt! Då borde ju inte hall o datarum kosta så mycket här. :) ska ta o mäta lite o se hur många kvadrat det är. Man får ju lätt igen pengarna när man säljer lägenheten sedan. :)

Vi betalade 6000 kr för golv (tror inte under-skummet är inräknat i det... senilvarning på mig idag!) i ett helt radhus så det kan bli hur billigt som helst eg, har för mig priset var 59 eller 69 kr kvm, eklaminat från.... Coop (liknande finns på Ikea) snyggt och med var det 10 eller 25 års garanti. Dock blir det golvkallt om man har hus, i lägenhet är det överkomligt (vi bor alltså inte kvar i huset vi la laminaten :angel: ) Vi la dessutom golvet över allt och utan trösklar.... blev himla fint... det huset är tillsalu av de som köpte det av oss, här finns bilder: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/248409 snyggt golv för att vara så billigt :)

syns det att golvet är lagt på EN dag? och av min sambo som aldrig hade lagt golv förrut :eek: nästan så man själv skulle kunna lägga sånt golv....

:eek: 6000 För hela det huset??:eek:
(skitsnyggt fressten)
Men hur många kvadrat golv hade ni?
kvadratmeter x pris på klickgolv vore mycket interessant o veta.

Jag har flera rum i vår hyresvilla som jag vill slipa osv, men det kanke blir billigare o lägga dit ett klickgolv ovanpå?
(senare i framtiden får något annat nöt slipa golven istället. :angel:)

110 kvm golv köpte vi, räknar nu att priset måste varit ca 54 kr/kvm, kan nog stämma :)

vi satte nya lister också, kostade några tusen.... (billiga från Byggmax :angel: ) golvet kommer ju upp en bit då man lägger sånt här golv så man kan behöva justera dörrar, lister, karmar, trösklar osv...

Prosit: hehe, ja huset var fint men vi kom fram till att vi bodde på fel ort, och att vi ville ha fristående hus med garage :) Radhusköpet var lite "panik-köp" då vi ville kräma ur pengar från bostadsrätten under värdeökningen, eg borde vi tänkt till och sparat de pengarna vi tjänade där... för dom liksom gick upp i rök :angel: pantbrev, lagfart, renovering osv. Så när vi köpte hus 2 stod vi på samma ställe som innan vi köpte bostadsrätten som vi tjänade så mkt på :devil: (165.000 kr BOOOORTA *poff* )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Vad har ni för mål för nästa år?
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 110
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 449
Senast: Lyan
·
Kläder & Bli fin Vi gifter oss i vår. En liten borgerlig vigsel och en blygsam men påkostad middag för 6 personer med hotellövernattning för alla som...
2
Svar
24
· Visningar
1 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat