måla hus - färginspiration

wippi

Trådstartare
Då är det dags, utsidan av huset ska få ny färg, läs: få färg. För just nu befinner sig färgen någonstans i en grå-grön ganska menlös färgskala.
Så vill gärna ha lite inspiration om hur ni tänkte vid färgval och självklart önskas att tråden fylls med foton. Då vi ska måla ett eternithus, uppskattas det lite extra mycket om det är just det ni har målat!

Wippi, som hoppas på få se många fina husfärger

Sv: måla hus - färginspiration

Vi målade om huset i somras, det är nu standard rött med vita knutar, istället för rött med svartmålade knutar.
Inte en så ovanlig färg direkt, men det passar huset bra.
Vi hyr huset och hade jag fått bestämma hade jag gärna målat spröjsen på fönsterna i en annan färg, kanske grönt eller gult.

Före:

Efter:

Kram, Maya

Vi bytte panel och även färg på vårt hus. Lite fel att måla Solhem grått, men vi gillar det :)
220.jpg

110118_11.jpg

Nu. Eller, några månader sedan :)

En av grannarna blev så förtjusta i färgen att de ska måla sitt hus i samma :)

Gillar verkligen ert hus! Vi har med funderat på att måla vårt hus i någon grå eller beige färg. Men då det är eternit (som vi inte ska ta bort i nuläget) funderar vi på om det bara ser omålat ut om vi väljer grått.

Rhodugune; vilket upplyft "ert" hus fick med lite ny färg!

Vi har ett eternithus här i samhället som inte målat själva eterniten (som var grå) utan knutarna, fönstren, fönsterfodret, dörren och vindskidorna i en väldigt läcker mörk nyans av rött :love: Det är så himla snyggt!

Har även sett ett hus som gjort något liknande med en intensiv dov grön färg som också var fantastiskt snyggt.

Kanske ska du göra något sånt? Tvätta eterniten lite så att den blir ren, hitta en snygg färgnyans och måla de andra med det. Vet inte om de kanske hade bytt till lite bredare fönsterfoder och vindskivor, kommer inte ihåg det direkt så här. Men gör man det så förstärks den bärgen mot det eternitgråa.

Vi ska också måla om huset. Har sedan länge planerat att vi ska göra det denna våren så vi har haft god tid på oss att spana in andra hus (live) och bestämma vad vi vill ha.

Vi har landat på grått hus med gröna knutar och fönsterfoder (det kanske är så ni har det nu?). En stallkompis har de perfekta nyanserna så jag har bett henne leta upp färgkoderna. Hoppas kunna börja måla till helgen!

Så mitt tips är att åka runt och titta på hus live. När ni hittar det perfekta huset - knacka på eller ring och fråga efter koderna!

det låter intressant, vi har vart inne på det att det inte får bli för färglöst, utan att något ska vara i färg och ert byhus lät ju lite intressant. misstänker dock att "din by" ligger lite långt från min, så inte så aktuellt att åka och spana..

Rumpnissen; vi åker runt och spanar husfärger vill jag lova, men tänkte att det inte behöver utesluta att kolla hur bukefalisterna målat sina hus. Då våra resor gata upp och ner ännu inte resulterat i någon färg som kännts helt rätt för oss...

Vi planerar också att måla om vårt lilla hus i år. Håll i er nu, men det lutar åt att vi målar det svart eller riktigt mörkbrunt med vita foder, knutar och vindskivor. Jag är också lite sugen på att lägga in en smal röd färgdetalj kring fönstren.
Idag är huset typiskt fritidshus ala 70-talsbrunt med mörkare bruna knutar och foder.
Eftersom vi bor i skogen blir norrsidan av huset väldigt fort ful av alger eller svartmögel eller vad det nu är och en ljus färg skulle se skabbig ut på två veckor.

Måste bara fråga... Hur kommer det sig att huset ser ut att stå med ryggen mot en tät skog i sista bilden men inte i första? Att man har flyttat vägen förstår jag, men hela huset...?

Hihi, jag har inte tänkt på att skogen ser ut att ha krypit upp bakom huset på ene bilden, det beror nog på att bilderna är tagna med olika kameror med olika brännvidd.

Första bilden är tagen närmare huset och lite underifrån och andra bilden är tagen med ett objektiv med en brännvidd som gjorde att jag var tvungen att gå en bit bort på vägen för att få med hela huset med i bild.

Kram, Maya

Liknande trådar

Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 227
Fritid Jag har köpt ett dockskåp och det behöver lite fix. Till att börja med behöver jag hjälp med utsidan. Taket är skavt och måste målas om...
Svar
1
· Visningar
2 306
Senast: Cha9
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 628
Senast: ch791022
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 042
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII