Måla gammalt bord

Poxz

Trådstartare
Vi har ett gammalt vardagsrumsbord från jagvetintenär som är nästan helt perfekt. Det är rätt storlek, rätt höjd, går att fälla ut och ihop så man får mindre eller mer plats och så vidare. Så ett nytt vill vi inte ha!

Men - bordet är slitet, fläckigt och rätt fult. Jag skulle vilja göra nåt åt det, eventuellt måla det vitt, åtminstone bordsytan. Om det går... Jag har väldigt dåligt med bilder på det, och jag kan inte ta några nya just nu heller för det står under plast och lite annat bös inne i vardagsrummet som vi håller på att renovera. Men jag hittade några gamla foton där man ser lite av det åtminstone (nej jag vet inte varför jag har tagit kort på min pastaröra :D ).

vrumsbord1.jpg

vrumsbord2.jpg

vrumsbord3.jpg

KAN man göra nåt? Vad i så fall? Finns garanterat nån som målat gamla möbler här. :)

Sv: Måla gammalt bord

Grundarbete, dvs slipa är nog viktigt. Sedan skulle jag höra med närmaste färgbutik vilken sorts färg man helst ska använda! :idea:

Vi har ett gammalt vardagsrumsbord från jagvetintenär som är nästan helt perfekt. Det är rätt storlek, rätt höjd, går att fälla ut och ihop så man får mindre eller mer plats och så vidare. Så ett nytt vill vi inte ha!

Men - bordet är slitet, fläckigt och rätt fult. Jag skulle vilja göra nåt åt det, eventuellt måla det vitt, åtminstone bordsytan. Om det går... Jag har väldigt dåligt med bilder på det, och jag kan inte ta några nya just nu heller för det står under plast och lite annat bös inne i vardagsrummet som vi håller på att renovera. Men jag hittade några gamla foton där man ser lite av det åtminstone (nej jag vet inte varför jag har tagit kort på min pastaröra :D ).

vrumsbord1.jpg

vrumsbord2.jpg

vrumsbord3.jpg

KAN man göra nåt? Vad i så fall? Finns garanterat nån som målat gamla möbler här. :)

Tycker det ser ut att vara någon slags fanér, inte massivt trä. Skulle kunna vara från 1950-60 talet på beskrivningen av vad som går att göra med den. Har själv ägt ett liknande som jag gav bort vid en flytt och ångrar det som tusan :(

Men det är jättesvårt att se bara på de här bilderna. Jag tycker att om du är nöjd med bordet i övrigt så tycker jag bara att du ska slipa skivan lite försiktigt och gnida in den med möbelolja. Är den lackad är det lite mer jobb i så fall. Jag har ett skåp från 1980 någonting som är lackad massiv furu. Den målade jag. Tvättade bara av den med möbeltvätt, slipade inte ens och målade med en slags täckfärg. Blev skitbra :)

Målar du den måste du nog ha en slittålig färg eftersom det är en skiva som ska användas att ställas grejer på och fälla ihop. Jag tog en matt färg, men blank eller halvblank är mer tåligt.

Tycker oxå det ser ut som fanèr. Jag o min man måladade ett vacker gammalt fanèrskrivbord o det gick jättebra! Bara du är noga med underarbetet! O så hade vi en särskild grundfärg som skulle fästa bättre än vanlig grundfärg. Minns dock inte vad det hette nu. Men fråga på färgaffären, de vet! Jag tycker det är snyggast med matt vit(eller supermatt). Men jag gillar ju Shabby chic stilen. Men det ÄR inte så praktiskt. Blir det fläckar är det svårt att få bort dessa när man torkar bordet. Så visst snyggt är det, men inte det minsta praktiskt... Det bästa är att ta halvblank färg, om det är snickerifärg den heter? Den man har till foder o lister. Iaf så är den mer stryktålig än tex takfärg o dylikt.

img_1257_50f17b6ee087c35d4c8a3101_thumb.jpg

img_1317_50f17bede087c35d34ef6e96_thumb.jpg

Jag har nån sorts möbelpolish (som luktar fan) som jag brukar piffa upp teakmöbler med, från att ha tråkig yta så blir de jättefina. Jag vurmar ju lite för 50-60 tal och skulle inte måla om ett sånt bord

Får jag trådkapa lite? Verkar ju som att folk här kan ett och annat om fanér och slipningar och grejer..

Jag har ett soffbord med fanérskiva. Det är lackat med någon slags lack och mycket av lacken är "krackelerad" liksom. Skivan har många fläckar både sedan innan min ägo men desto fler efter att jag köpte det :o

Hur renoverar man bordet bäst? Slipar bort lacken med fint sandpapper? Slipmus? Får man bort de ljusa fläckarna genom att slipa hela bordet med typ slipmus? Man kan ju inte ta mycket för fanéren är tunn. Det är inte teak, men har ingen aning om vilket annat träslag det är. Och kan man lacka det igen sen? Gärna med något som står emot rödvin :D

Bild

Snyggt bord !
har du använt MP52 på det ? (möbelpolishen jag skrev om i förra inlägget ) jag skulle testa att fläska på med det i några omgångar och se om bordet blir som nytt. Även ljusa fläckar tycker jag går bort fint

Går det att pytsa på trots att lacken är krackelerad? Och att det inte är teak?

Var tvungen att ta ett nytt foto med blixt så man ser hur riktigt illa det är ställt.. man ser nästan lacksprickorna. På nära håll ser det ut som mm-stor lackmosaik.

Bild och Bild.

Oj det var ett ledset bord !

Prova - jag tror att det verkligen kan bli mycket bättre med magiska MP52. Jag har slafsat på det på allt träaktig i hemmet med goda resultat. Ibland måste man lägga flera omgångar med en tids mellanrum

Då ska jag genast inhandla det och hoppas på det bästa! Kan ju knappast bli värre :D Är det MP52 teak eller "vanlig" du använder?

vårt soffbord är i teakfaner och var tidigare lackat, med sprucken lack och fula ljusa ringar, om än inte lika illa däran som ditt bord :p

Ett par försiktiga omgångar med slipmaskin och sen en inoljning senare är det ett helt nytt bord! En fantastisk, matt, jämn yta och träets ådring har kommit fram på ett helt nytt sätt.
Det tog ett jäkla tag att komma igenom lacken dock, men det var det värt :)

(fast jag överlät det åt sambon, jag hade nog sabbat det i ren otålighet..)

Har alltid mysbelysning i vardagsrummet så man ser aldrig att det faktiskt ser sådär illa ut :D Men slipmaskin, är det samma som slipmus? Har ingen slipmaskin tyvärr. Och fanéren är riktigt tunn, är lite orolig att ta för mycket..

och tänker att lacken är så sprucken att det säkert går lätt att slipa hehe!

jupp, det borde vara samma! Vi hade inte heller någon, men köpte en superbillig på Biltema som gjorde jobbet :)

jag var rädd att slipenskulle gå igenom faneren här också, för tjock är den inte, men förutom något hörn som blivit lite naggat (förståeligt, där är det ju mer ostadigt) så var det ingen fara.

är det där bordet du har i vardagsrummet? för nä, då tänkte jag då rakt inte på hur ledset det är :D

The very same bord! Jag brukar strategisk placera ljus och sånt på de värsta fläckarna så man inte lägger märke till dem ;)

Slipmus har jag. Då kanske det är bäst att börja med att slipa och sen olja/lacka tänker jag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka