Mål höstermin 08

Sv: Mål höstermin 08

Det första målet, som jag hoppas att vi når i september, är att Maximus ska komma igång helt efter hans hälta. Vi är på god väg :)

Sedan ska jag ev börja träna för en ny tränare som jag hoppas kommer ge oss väldigt mycket, jag har bestämt mig för att satsa. Först och främst vill jag stärka Maximus i grunderna (ständigt grundarbete, kan aldrig bli för mycket :laugh:) och sedan vill jag ta sikte mot LA.

Jag vill också ta tag i min tävlingsskräck. Ska försöka ordna ekonomin på så sätt att jag har råd att åka på lite tävlingar. Målet på tävling nu i höst blir alltså att hitta en lugn rutin där jag och hästen kan slappna av och arbeta även under press. Har inte några extravaganata ambitioner utan vill uppnå 60% i LB.
Tyvärr verkar det vara tunnsått med lokala dressyrtävlingar i mitt distrikt (som vanligt) men jag hoppas att det går ihop sig iallafall.

:laugh:

Jag fick igår reda på att jag har fått en fast plats hos den nya tränaren och är helt överlycklig! De känns verkligen som om vi kommer nå målen nu!! :banana:

Jag har inte ridit min häst mer än ca 10 gånger det senaste året då jag varit drabbad av sjukdom. Dock har jag haft den outsägliga turen att ha haft honom utlånad till en dressyrryttare som tränat och tävlat honom så jag tar tillbaka honom i tävlingskondition. Själv är jag dock ganska så muskelfattig och har en känsla av att behöva lära mig rida igen. Det går dock över förväntan så här långt.

Så vad har ni för mål och planer denna termin?
Här är ju terminen kort och jag har egentligen bara två lokala tävlingar kvar plus då någon klubbtävling. Målet är att delta i lagtävlingen i division 2 den 27 september och där iaf göra ett resultat runt 55 %. Sen blir det distriktsfinal (mest troligt) helgen efter och det är samma målsättning där.

För klubbnivån så är det att starta LA med runt 55 %.

Hur ska ni nå dit?
Träna, träna och åter träna! :) Först och främst ska jag träna min sjukgymnastik och återfå muskelstyrka, stabilitet och balans. Sen ska vi fortsätta att rida för den dressyrtränare som kommer hit regelbundet, samt att rida för min kompis som är en hejare på sitsträning och nu också har gått kurs i barockdressyr. En bra kombination för min häst, tror jag.

Det som vi måste förbättra är framförallt säkerheten i galopperna, samt få honom så avslappnad som det bara går.

När årskiftet närmar sig hoppas jag att vi känner oss säkra och stabila i LB och vågar nosa lite mer på LA-nivån. Förhoppningen är att nästa år tävla LB:2/3 och LA:1 (ev. upp till LA:3). Men det hänger på att min kropp nu blir bättre och att jag inte får ett bakslag samt att vi har möjlighet att rida för tränare regelbundet.

/Camilla

Senast ändrad:

Jag och ponnyn ska flytta ner till skåne i höst, så tävlingarna ligger på is någon månad tills vi kommit i i skåne-atmosfären ordentligt :p
Målen för i höst är iaf att rida LA:1, LA:2 & LA:3 och få bra poäng i dom programmen och att ponnyn ska lossa ordentligt i sidorna och bära upp kroppen lite bättre.

Knapplån

Jag vill vinna alla Msv B som är kvar för året :D

Skämt åsido, min häst har lite problem i bytena ibland så målet är att gå över 65% i alla Msv B-starter.
Rider än så länge bara MsvB2 där det är ett enkelt byte och två vanliga. Målet är att rida MsvB3 i slutet av säsongen och få till alla bytena rena, med gest och utan att rusa efteråt.:banana:

KL
Vårt mål för hösten är 65-70% i LA3 och LA4. Får se hur det går...:D

Samt självklart att behålla hälsan!

Knapp

För skötisen så är det MsvA som gäller. Debut nästa helg och det är framförallt piruetterna som inte riktigt sitter än. Hoppas kunna starta S:t George inom en överskådlig framtid.

För egen del så måste jag få ordning på min sits. Ska torligen börja rida 8ggr/månad nu istället för förra terminens 6. Ska även ta tag i mig själv och investera i lite privatlektioner för M för att verkligen få fullt fokus på sitsträningen. Har inte ridit någonting alls på hela sommaren så det ska bli skönt att få rivstarta lite nu i höst.

målet är att stabilisera mig i de klasserna jag ridier i idag (och jag är redan på god väg!)

Mitt mål för hösten är att lyckas debutera min tjej utan ambulansfärd ;)

Jag har tänkt att vi ska komma ut på minst en LB, helst tre under hösten. För att nå dit har jag tänkt försöka få tag på en ny tränare som är intresserad av att komma ut till oss. Vi behöver komma igång ordentligt efter min konvalecens (hon fick vila då med), få mer styrka och få ordning på fattningarna.

Långsiktigare mål är att under 2009 befästa LB, debutera LA och vårt viktigaste mål är nog att hålla oss skadefria :)

Nu har jag också blivit nedsmittad av detta dressyrvirus som yrar omkring i landet. Kan ju ockås ha att göra med att jag har hamnat i ett dressyrstall samt blivit sjukt inspirerad av dressyren i OS.

Halvblodet
Han är ju dressyrnisse från början så här är det mer han som får lära mig att "gå" dressyr. Vi startar en kombitävling nu till helgen, dressyr första dagen och hoppning andra dagen. Målet där är att få över 60%. Träningsmässigt är det jämnare takt i sidvärtsrörelserna som gäller. Samt jämnare halter.

Fullblodet
Få honom att gå lugnt och avslappnat. Bibehålla form i övergångarna. Ska även träna vidare på mellantraven så den får bättre kvalité.
Det blir dressyrtävling för honom i november. Målet där är att få godkänt resultat, alltså 60%.

Bakgrund:
Köpte i April en fyraåring som var inriden i år. Han kunde inte mycket när han kom. Hann rida honom tre ggr innan han fick STOOOR hovböld som gjorde att han fick stå i en och en halv månad. Under denna tiden fick han åka till Skara tre ggr.

Kom så smått igång med honom igen. Han lärde sig skänkel, stopp och svänga :D. Tänkte då ställa av honom två veckor för att vila huvudet. Dessa två veckor blev nästan sex, då han naturligtvis satte igång att växa som en tok.

Nu har vi börjat komma igång igen så målet för denna termin är att lära sig galoppskänkel, gå i låg form (han är naturligt mycket högställd), sidförande skänkel samt kunna gå innanför dressyrstaketen i en liten klubbtävling i slutet av året. Första riktiga tävlingsstart är planerad till våren.

Här finns det nästan inga tävlingar som passar i höst (har bara lok licens) så vi siktar på att komma ut vid de få tillfällen som passar och rida på godkända resultat i LA.

*kl*

Nu börjar min fyraåring äntligen bli en riktig häst så börar det bli riktigt roligt!

Jag känner oxå att jag tror att jag har konverterat :eek: från hoppryttare till dressyrryttare :rofl: (blivit äldre och feg?)

Iallafall så är mitt mål innan året är slut att vara med på någon dressyrtävling. Vi har en lokal här uppe 5 oktober som jag kanske ska jobba emot men om det känns för mäktigt så hoppas jag att det kommer någon klubbtävling iallafall som vi kan vara med på.

Om vi är med på den lokala så är mitt mål med det att stumpan ska få komma ut och se en tävlingsplats och att det själva tävlingen, alltså hela proceduren ska gå så bra som möjligt. Kommer inte ha några mål med själva ridningen, förutom att göra så bra vi kan :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 254
Senast: malumbub
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar