Maktlöshet

C

C_L

Man MÅSTE vara frisk för att orka vara sjuk, som jag sagt innan och som nån smarting myntade i tidernas begynnelse..

Samtal som utspelades idag:

- Hej, jag heter bla bla bla och jag är i 37 veckan och ni har i min journal en hel roman men det är inte därför jag ringer nu, det handlar inte om snittet, jag ringer för att jag kissar blod. i massor.

"Jaha?"

- Jo, jag har gjort det sen igår, och jag är öm i hela magen och jag har precis avslutat en kur antibiotika för UVI men det har inte hjälpt. Jag hade Njurbäckeninfl. i min förra grav. precis i slutet, hur och vad ska jag göra?

" Har vattnet gått?"

-Nej........?

"Har du värkar?"

- Nej ....?

"Och du har ätit antibiotika? Vänta så ska jag se i din journal..."

- Jo, men nu när du kollar där så handlar det ju inte om min förlossningsproblematik, utan detta är ju något helt annat så du inte tror att jag bara ringer in och är hysterisk..liksom..

"DET ordet använder vi inte här"

- Nej...men jag gjorde..och jag skojade bara...liksom....

" Jo men jag ser ju att du ätit pencillin........och att du ska till din barnmorska i morgon....."

- Jo, men jag kissar blod, det ser ut som malen tegelsten och är vasst som grus, är det bara att...typ ignorera då?

"Vänta lite ska jag prata med vår läkare"

- Tack!

"Nej men alltså, vattnet har inte gått va? och du ska till din barnmorska i morgon? Och du har inga värkar?"

- Eh...jo...jag HAR värkar, men jag är otroligt smärttålig och känner inte alltid smärta förrän det gör ont så in i hoppsan så DET KAN JU VARA så att DET ÄR värkar.....?

"Ja men vad fint, gå då till din Barnmorska i morgon och glöm inte ta med ett morgonurinprov!!"

- Jag har tagit ett morgonurinprov idag, och det ser ut som malen, mörk blodröd tegelsten, så jag ska inte komma o lämna in det?

"Nejdå, det blir så bra så om du gör det i morgon, för vattnet har inte gått va?

- Ehm..nej..men..alltså..ok..tack snälla då för all hjälp....

"Så lite så" Ring bara direkt om värkarna sätter igång eller om någon komplikation skulle tillstöta!!"

:crazy:

Sv: Maktlöshet

Ja, själv skulle jag ju tycka att röd urin med tegelstenar i skulle vara en komplikation som heter duga, men det är ju jag det....

Kan man inte få nån slags signatur som visar att man inte är ett hysteriskt våp som ringer läkare för minsta lilla, så att dom faktiskt tar en på allvar dom få gånger man kontaktar den svenska vårdapparaten?

Ring sjukvårdsupplysningen, de kommer garanterat vilja att du åkte in. Då kan de inte gör annat än att ta emot dig.

Ring någon annanstanns!

Jag möttes av samma ignorans när jag gick med Li.

På 3:e dygnet med värkar fick jag komma in för undersökning och läkaren vräker då ur sig att "En kvinna i värkar ser inte hälften så fräsch ut som du gör".

Då hade jag inte sovit mer än tio minuter då och då på tre dygn, 10 - 6 minuter mellan värkarna och sprydde som en gris.

När Li väl föddes, efter 7 dygn så sa BM att det "var ju en himla tur att ni kom in så tidigt", Li föddes 30 minuter efter inskrivning (då var jag öppen 6 cm, 6 minuter mellan verkar) och hade navelsträngen två varv hårt runt halsen, avnavlad innan hon ens var ute.
Saken är ju den att när vi ringde en timme tidigare hade jag fortfarande 10 minuter mellan verkar och då insisterade de på att jag skulle avvakta tills vi var nere i 3 minuter mellan verkar, trotts att vattnet hade gått. :crazy:

Jag har inget förtroende för personalen häromkring längre, för jag har aldrig känt mig så omyndigförklarad som under den tiden.

Lita på din egen instinkt, är det något som är galet så åk in och kräv en undersökning. Eller ring någonannanstanns.

Var det förlossningen eler vårdcentralen du ringde? Man tycker ju Förlossningen borde vilja att du kommer in för koll.... dålig stil av dom !

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 767
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 078
Senast: lizzie
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 760
Senast: ako
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka