Makaber artikel?

T

tinystina

Läste en annan tråd här om avlivning och kom att tänka på en gammal artikel jag läste i en amerikansk horse & rider i mitten på 90-talet. Ganska tung läsning då två sidor var ägnade åt hur man på säkraste och effektivaste sätt SKJUTER sin häst. :eek: Artikeln var avsedd för nödsituationer om hästen lider svårt och hjälp är långt borta så jag förstår syftet men det känns lite jobbigt att läsa hur många fingerbredder ner i pannan man ska sätta kulan beroende på hästens storlek. Där stod även att man kunde använda ögonbindel på hästen för att slippa se hästen i ansiktet när man siktade. Man är nog inte så tuff när man står där, med tanke på hur svårt det är att bara vara med...

Sv: Makaber artikel?

Otrevligt!!!! Men är det en nödsituation, vad gör man.
Vi hade en häst som formligen fick benet avsparkat vid kotan, typ hoven legade en bit från hästen.
Fick vänta på veterinären i en timme och hästen legade och hade fruktansvärt ont. Dessutom var det svinkallt och hon försökte kliva upp och man var tvungen att hålla nera henne. då kännde man att man hade velat kunna göra nått.... :(
Pratade efteråt med veterinären, om det är tillåtet att i så här klara fall att ta bort hästen innan vet. kommit. Som tur var hade våran egen veterinär jouren den här helgen, men tänk om det varit nån annan, typ 12 mil bort!!! :eek:
Nåväl, han sa att med utbildning kan "vem som helst" ta bort hästen med tex bultpistol. Bara man har lärt sig hur man gör, tex på ett slakteri.
Låter så grymt men vad gör man inte för att korta ett fruktansvärt lidande...

Vilken jägare som helst är legitimerad att avliva djur i nödsituation, det godkänns även av försäkringsbolagen av djurskyddskäl.

Det är ju faktiskt rätt bra att kunna avliva ett djur i en nödsituation, även om jag inte tror att jag hade kunnat det... Min bror, som har tagit jägarexamen, var en gång tvungen att avliva ett överkört rådjur och han kunde använda sig att de kunskaper han fått. Det var en stackars farbror som kört på ett rådjur. Det stackars rådjuret låg och plågades med brutna ben. Min bror, tack vare sina kunskaper, kunde göra slut på lidandet omedelbart. Farbrorn var väldigt tacksam, kan jag tillägga. Vem vet hur länge det stackars djuret hade fått ligga och plågas om inte min bror råkat komma förbi?

Jag tycker alla borde ha en 'backup-plan' för vad man gör när man hittar hästen med benet avsparkat i hagen (dvs så illa att det är uppenbart att inget finns att göra) t ex, och veterinären inte går att nå (för han/Hon är på ett annat jourfall).

Jag har två backuper.. grannen samt en bekant till familjen. Båda duktiga jägare. Båda är vitalade och beredda att 'rycka ut' i en nödsituation. Grannen vill dock HELST slippa, han må vara jägare och han må vara rutinerad men han har svårt att tänka sig att skjuta en av mina hästar.. Men han gör det om det krävs.

Och för mig är det en otrolig trygghet att veta att om allt går åt helvete så slipper hästen lida.

Alexandra_W skrev:
Jag tycker alla borde ha en 'backup-plan' för vad man gör när man hittar hästen med benet avsparkat i hagen (dvs så illa att det är uppenbart att inget finns att göra) t ex, och veterinären inte går att nå (för han/Hon är på ett annat jourfall).

Pistol inlåst i källaren och make med licens är min backup :crazy: ...
Gud förbjude att den dagen kommer!

Himla bra tråd faktiskt. Nu har vårt stall inte speciellt långt till Ultuna men vad säger att dom kan komma genast på stört? Det här måste vi ta upp i stallet och snacka om. Lika viktigt som brandövning.

Båda mina grannar är jägare, men båda är också ofta här och gullar med mina hästar. Tveksamt om ngn av dem skulle klara att skjuta en av min pållar, men jag ska fråga vid tillfälle.
Kan ju vara bra att veta om det skulle gå så illa att det behövs. :cry:

Mmm..kommer faktiskt ihåg den artikeln, när man tänker efter så är det ju väldigt bra att ha en plan ifall nåt skulle hända ens häst och det bara finns en sak att göra...... :crazy:

Hoppas bara att det aldrig kommer att hända.....

/Carina :eek:

Pannbenet brukar vara för tjockt för att amn ska kunna skjuta med vanligt gevär/pistol, säkrast är att göra det bakom örat men då ska man verkligen veta vad man gör.
Läste om en gubbe som fått hugga ihjäl hästen med en yxa genom pannan då pannbenet var för tjockt å gevär kulorna bara studsade bort :eek:

chrysler skrev:
Pannbenet brukar vara för tjockt för att amn ska kunna skjuta med vanligt gevär/pistol, säkrast är att göra det bakom örat men då ska man verkligen veta vad man gör.
Läste om en gubbe som fått hugga ihjäl hästen med en yxa genom pannan då pannbenet var för tjockt å gevär kulorna bara studsade bort :eek:

Det där är en skröna..

Kulvapen är godkänt som bedövningsvapen för häst (dvs jämställt med bult). Och när mitt sto togs bort på slakteri gjordes det med just kulvapen (gevär). Inga som helst problem.

Att skjuta snett in bakom örat är för övrigt inte godkänt enligt svensk djurskyddslag. I en nödsituation får man dock göra avsteg från det (och t ex skjuta in bakom örat) om det krävs OCH om de inte utsätter hästen för onödigt lidande. Men felmarginalen är större vid skott in vid örat än via rätt punkt i pannan. Sen brukar de bli medvetslösa av bägge två, men..

Senast ändrad:

Jag kan ju berätta att min Pappa har alltid tagit med våra hundar till skogen och skjutit dem när det har blivit dags. Det är jakthundar och dem trivs bäst i skogen så han tycker att det är det bästa sättet för deras skull. Själv skulle jag nog inte klara av det, men måste man så måste man. Bättre i så fall än att hästen ska lida

Dumheter! Pannbenet är inte speciellt tjockt på en häst! Det är inte tjurar vi snackar om nu... ;)

Dom stoppar heller inte en kula. Vi har skjutit ett flertal egna uppfödningar här.

LIA

Visst inte, har sett några genom åren. Syftade bara på att de har tjockare panna. :D

Nej, det är inte godkänt, det är därför man ska låta e kunni person göra det.
Men det är faktiskt inte en skröna, en gammal hästkarl berättade det å dessutom känner jag en slaktare som säger att det hänt.

Nödslakten sköt den sista hästen i stallet med gevär för han stod inte still och det var inget jättevapen...

Finns ett gäng jägare runtomkring här på öarna men även närbelägna veterinärer som man faktiskt får ringa till i absolut värsta nödfall.

*ryser*

Kvittar att det är en gammal hästkarl du hört det av. Det är likaväl en skröna. Kolla ett kranium från en häst så ser du att pannbenet inte är så tjockt. Det är inga problem för en kula att slå igenom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 747
Senast: BIMM
·
K
Hästvård Läste en insändare idag i Stockholm City, där någon klagade på ett förslag/Krav angående hästskötseln på ridskolor. Kravet var från...
Svar
19
· Visningar
1 244
Senast: Kakao
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 059
Senast: Zebung
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 759
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit