Majsvälling till känslig mage?

aiquen

Trådstartare
En av mina katter har alltid varit lite dålig i magen. Som unge mådde hon fruktansvärt dåligt och hade ett tag sådan diarré att det bara rann ur henne innan hon hann till dörren eller lådan. Det bättrade sig dock i takt med att hon blev äldre, men hur det är nu vet jag inte riktigt eftersom hon går ut när hon behöver uträtta sina behov. Det finns alltså ingen låda att tjuvkika i. Men jag funderar på att ställa in en låda under ett par dagar för att se att allting är okej. OM det då skulle visa sig att hon är lite lös i magen, kan jag ge henne majsvälling då? Jag har nämligen köpt hem majsvälling nu eftersom mina råttor ska ha det, men det räcker ju gott och väl till katten också. Det sägs ju vara bra till bl.a. känsliga magar, frågan är ju bara om det gäller katter också?

Sen är det här en oerhört glupsk katt. Hon äter ALLT från sparris till potatis. Kan det på något sätt påverka magen? Jag antar att hon får i sig en del som inte är så lämpligt eftersom hon kastar sig över precis allt som kommer i hennes väg, men finns det vissa saker i vanlig människokost som är rent livsfarligt? Och då menar jag mat, att godis (spec. choklad) är farligt är jag medveten om. Sen är det ju självklart att man kan undvika att ge henne saker om man är osäker, men det är ju inte direkt så att kattan ber om lov innan hon äter... :crazy:

Så är det någon som har något tips på hur man kan hjälpa/bota en känslig mage?

Sv: Majsvälling till känslig mage?

Majsvälling går jättebra att ge en katt som är dålig i magen .
Dietmat är väl också att rekommendera i sådana här lägen.
Vissa saker ska man inte ge katten som choklad (det visste du ju) , även vitlök är giftigt för dom så all mat med det i bör unvikas.
Har aldrig varit med om en katt som äter allt men där ser man, dom finns tydligen dom också :)

Sv: Majsvälling till känslig mage?

Du kan ju peta i lite smör i majsvällingen så blir den lite matigare.

Din katt är allätare, jag antar att den är en av de katter som tål mjölk?
Varom inte så kan du använda låglaktosmjölk.

Lök och vitlök är inte nyttiga nej - alla lökväxter är mer eller mindre giftiga för katter, men de är inte på något sätt höggiftiga heller. Du behöver alltså inte magpumpa katten om den råkar smaka lite. Detta är förklaringen till att det faktiskt finns kattmat som är smaksatt som garlic...

Jag själv undviker ge dem det slags mat, men det är alltså överdriven försiktighet. :smirk:

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 482
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har de senaste 10-15 åren haft problem med magen. Dyspepsiliknande, gasig mage osv. Först förstod jag inte vad som triggade det. Jag...
2
Svar
29
· Visningar
3 430
Senast: Lingon
·
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
603
Senast: Emine
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 103
Senast: canine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar