Min man fixade blomkålsris till middagen en dag istället för ris. Det funkade inte. Det var ingen stor reaktion men tillräckligt för att jag ska undvika det i fortsättningen.
Det är lustigt. Det som funkar bäst för mig är det som folk de senaste åren varit "rädda" för: socker istället för sockersubstitut och kolhydrater till varje måltid t.ex. vitt bröd, vit pasta osv.
Jag får kanske ta och prova rödlök i annan form än picklad och se om det funkar!
Jag har ju Crohns och enligt min läkare ska jag äta det som stannar sas, dvs det jag inte mår dåligt av.
Fibrer får jag absolut inte äta för mycket av, som grovt bröd och knäckebröd (men mindre mängder inte för ofta går bra). Vitt bröd går utmärkt, speciellt mitt egna surdegsbröd.
Rödlök i alla former, vitlök, salladslök och gul lök är inga problem. Purjolök går ICKE, då blir magen extremt arg.
Inulin (jordärtskockor osv) går i mindre mängd inte för ofta. Ett trick är att koka upp dem, hälla bort det vattnet och koka dem i nytt vatten.
Kål i alla former går inte, min mage bubblar igång direkt.
Baljväxter får jag vara väldigt försiktig med men det går så länge det inte blir för ofta. Sallads/sockerärtor, "frysärtor" i påse och ärtskott är inga problem.
Paprika i alla former är helt uteslutet men chili går jättebra.
Jag tar dimetikon och ProbiMage varje dag, det gör att magen håller sig lugn.